Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Doordrink lager + blonde tripel (DCL gist)

Gestart door Bas, 09-04-2003 11:03 u

Vorige topic - Volgende topic

Bas

Hoi allen,

Geprikkeld door positieve berichten over DCL korrelgisten heb ik besloten om deze eens te gebruiken. Daarvoor heb ik een tweetal recepten gemaakt (zowel voor ondergistend als voor bovengistend). Mijn bedoeling is om deze thread te gebruiken voor mijn bevindingen met deze korrelgisten.

De volgende recepten zijn gepland / al gebrouwen:

- "doordrink lager": pilsener stijl ondergistend bier, maar wel met ± 6,5% vol. alc. Met als gist DCL S-23 (SafLager W. Euro Lager). (gebrouwd 16 februari)

- "blonde tripel": kruising tussen een lichte tripel en een blond, met ± 6,5% vol. alc. Gist: Met als gist DCL S-04 (SafAle English Ale). (gebrouwd 5 april)

- "blonde tripel": Met als gist DCL T-58 (SafBrew Specialty Ale). (wordt eind mei gebrouwd)

Voor de ProMash liefhebbers zal ik de twee recepten zo snel mogelijk uploaden.

Grt, Bas H.

Bas

Recept voor de "doordrink lager" (ook als ProMash bestand te downloaden):

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         5.00
Anticipated OG:          1.063    Plato:             15.54
Anticipated EBC:           6.5
Anticipated IBU:          20.3
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 100.0     5.00 kg.  Pilsmout                      Duitsland      1.038      3

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 10.00 g.     Halertau Perle                    Whole    6.90   8.6  90 min.
 19.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.60   8.5  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.60   3.1  15 min.

Yeast
-----

DCL Yeast S-23 SafLager W. Euro Lager

Mash Schedule
-------------

Mash Name: 60-70 (excl. proteine rust)

Total Grain kg:     5.00
Total Water L:     15.00 - Before Additional Infusions

Tun Thermal Mass:   0.00
Grain Temp:        20.00 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
beta amylase           0     45     60      50   Infuse    66       15.00   3.00
alpha amylase         15     20     70      70   Direct   ---     -------   ----
uitmaishen             7     15     75      75   Direct   ---     -------   ----

Total Water L:             15.00 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       18.34 - After Additional Infusions

Notes
-----

Pilsener stijl (100 pilsmout), alleen met een hogere SG: goed doordrinkbaar, droog, +/- 6,5 vol. alc.

Bas

Recept voor de "blonde tripel" (ook als ProMash bestand te downloaden):

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (L):          20.00    Wort Size (L):     20.00
Total Grain (kg):         5.15
Anticipated OG:          1.066    Plato:             16.21
Anticipated EBC:           6.5
Anticipated IBU:          19.9
Brewhouse Efficiency:       80 %
Wort Boil Time:             90    Minutes

Grain/Extract/Sugar

%     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
 97.1     5.00 kg.  Pilsmout                      Duitsland      1.038      3
  2.9     0.15 kg.  Kristalsuiker                                1.047      0

Hops

Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
 10.00 g.     Halertau Perle                    Whole    6.90   8.4  90 min.
 19.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.60   8.4  90 min.
 15.00 g.     Czech Saaz                        Whole    3.60   3.1  15 min.

Yeast
-----

DCL Yeast S-04 SafAle English Ale / DCL Yeast T-58 SafBrew Specialty Ale

Mash Schedule
-------------

Mash Name: 60-70 (excl. proteine rust)

Total Grain kg:     5.00
Total Water L:     15.02 - Before Additional Infusions

Grain Temp:        20.00 C

Step   Rest   Start   Stop  Heat     Infuse   Infuse  Infuse
Step Name            Time   Time   Temp    Temp  Type     Temp     Amount  Ratio
---------------------------------------------------------------------------------
beta amylase           0     45     61      58   Infuse    66       15.02   3.00
alpha amylase         15     20     70      70   Direct   ---     -------   ----
uitmaishen             7     15     75      75   Direct   ---     -------   ----

Total Water L:             15.02 - After Additional Infusions
Total Mash Volume L:       18.36 - After Additional Infusions

Notes
-----

extra ingredient voor het maischen: 200 ml. citroensap

Recept is een kruising tussen een lichte tripel en een blond bier (kenmerken blond: SG 1053-1068, 6 - 7.4 vol. alc. 10-25 EBC, 15-30 EBU). Doel is een goed doordrinkbare (droge) tripel.

Bas

Verslag van het brouwen van de "doordrink lager":

Op 16 februari aan het brouwen geslagen. Dit ging vrijwel geheel volgens recept. Lichte problemen met de isolatie van mijn maisch-ketel: 45 min. op 60 ºC werd 45 min. 61 ºC - 58 ºC. Hier moet ik nog wat op verzinnen. Uiteindelijk SG van het wort (gemeten met de refractometer): 1059.

Gisting (op 15 ºC) startte vrij snel, en was, voor een ondergister, best wel actief (zeker in het begin). Na 17 dagen (5 maart) was het tijd om over te hevelen naar de lager fles.

Lageren gebeurde ook op 15 ºC. De volgende dagen was er weinig activiteit te bespeuren (klein blupje om de paar minuten). Na 17 dagen dus maar tijd om te bottelen.

Volgens de hydrometer was de SG 1016, volgens de refractomer zat ik op 8,6 ºBrix, wat bij een start SG van 1063 zou moeten horen (precies volgens recept, efficiency van 80%) en een alcohol percentage van +/- 6,3 vol. alc. De schijnbare vergistingsgraad zou dan bijna 74% zijn (voor dit gist was 70% - 75% aangegeven, dus lijkt me netjes).

Uiteindelijk zijn er 42 flessen van 37,5 cl. gebotteld, met 6,7 gram / liter suikergift (het bier moet dus uiteindelijk +/- 6,6 vol. alc. opleveren).

Helaas er nog niet aan toegekomen om een flesje open te trekken en te proeven, maar ik zal direct een berichtje schrijven als ik dat gedaan heb (waarschijnlijk a.s. weekeinde).

Grt, Bas H.

Bas

Dan volgt nu het (eerste) verslag van het brouwen van de "blonde tripel".

Op 5 april 's-avonds laat gaan brouwen (het werd inderdaad erg laat). Kleine afwijking bij het maischen, waar ik op ieder moment een 1 ºC te hoge temperatuur had (eigenlijk is het dus een 61-71 maischschema geworden). Wederom ging het vrijwel volgens recept. SG metingen van het wort zijn wel gedaan (refractometer), maar te grote afwijkingen om tot een te vermelde waarde te komen (ik ga eens uitzoeken hoe dit komt, maar eens experimenteren met suikeroplossingen). Ik zal de begin SG dan maar later moeten bepalen (op basis van de refractometer en hydrometer metingen voor het bottelen).

De primaire gisting verliep prima. Startte erg snel, erg mooie schuimlaag, mooie gistgeurtjes. Na 4 dagen was het tijd om over te hevelen naar de lagerfles. Wat achterbleef was verbazingwekkend: een dikke stugge laag gistdepot, ongeveer 5 keer de hoeveelheid die ik gewend ben van een bovengister. Dit is duidelijk een gist dat flink van het wort snoept.

Lageren gebeurt nu op 15 ºC. Het buppelt nog redelijk door, dus ik laat het nog tenminste een weekje doorgaan.

Grt, Bas H.

Bas

Afgelopen vrijdag de eerste flesjes van de "doordrink lager" opengetrokken. Lichte zoete smaak en geen schuimkraag, ik denk dat de hergisting nog niet echt gebeurd is. Als ik in de flesjes kijk zie ik eigenlijk geen sediment, alleen een paar spikkeltjes op de bodem.

Iemand een idee of dit nog bij zal trekken? Zou nog een paar weken laten staan verbetering kunnen brengen, of zou het oorspronkelijke aanwezige (onder)gist er de brui aan hebben gegeven? Ter informatie, de flesjes staan te 'hergisten' op +/- 16 ºC en er is geen extra gist bij het bottelen toegevoegd.

Voor de rest (op het lichte zoete vleugje dat bij de hergisting verdwenen zou moeten zijn) was de smaak prima. Hopelijk trekt de hergisting nog bij, want dan kan ik dit waarschijnlijk als een zeer geslaagde poging bestempelen. Tot nu toe blijft het angstig hopen.

Grt, Bas H.

Edgar

Het gaat ongetwijfeld goed komen met dat koolzuur. 16 graden is vrij koel voor de nagisting, zelfs van een ondergist. Gewoon het sediment in de gaten houden, als je bij het wervelen duidelijk een sediment gaat zien weet je dat je goed zit. Maar het kan best een maand duren voordat het klaar is.

Bas

Gisteren weer een flesje v.d. ondergister open getrokken. Ondanks dat er een erg nu een lichte hoeveelheid sediment aanwezig is nog te weinig tot geen schuim te zien bij het uitschenken. Ook nog steeds een lichte zoetige smaak, wat mij doet vermoeden dat er nog steeds onvergiste glucose aanwezig is. Eigenlijk niet veel veranderd t.o.v. 2 weken geleden. Ondanks dat het al 31 dagen geleden is dat ik dit bier gebotteld heb zal ik toch proberen geduld toe te passen en het bier nog een maandje met rust te laten.

Ik vraag me af of ik de geringe hergisting al aan had moeten zien komen. Aan het eind van de primaire vergisting (17 dagen) was er extreem weinig activiteit te bespeuren in het waterslot. Het lageren (ook 17 dagen) gaf hetzelfde passieve beeld. Zou het kunnen zijn dat dit gist er gewoonweg geen zin meer in heeft bij een alcohol percentage van ongeveer 6,3 %?

Grt, Bas H.

Bas

41 dagen na het bottelen weer een flesje van de ondergister opengetrokken. En inderdaad, geduld loont. Prima carbonatie, mooie schuimkraag. Is het gist de afgelopen 10 dagen toch aan het werk gegaan.

Wat smaak betreft is dit een prima biertje geworden. De lichte zoete smaak is grotendeels weg, het gist is licht waarneembaar (op te hoge temperatuur vergist?). De smaak is erg zacht, waarop ik had eehoopt met een ondergister. Alles (kleur, erg lichte troebelheid, smaak) overwogen doet het me meer aan een blond bier als aan een lager denken.

Wat het gist betreft ben ik wel tevreden. Voor een korrelgist is er best iets uitgekomen dat goed acceptabel is. Ik ben er meer tevreden over dan ik in een ver verleden over bieren was die ik met andere korrelgisten heb vergist. In ieder geval reden genoeg om dit direct buikbare ondergist als reservegist (voor het geval dat er met een starter iets fout gaat) te kiezen.

Het restant van de flesjes (er zijn er dit weekeinde al iets te veel doorheen gegaan, maar daar was het weer ook prima voor) mag van mij nog een maandje blijven staan: kijken of er nog een smaakverbetering plaatsvindt.

Grt, Bas H.

Bas

Het is al meer dan weer een weekje geleden dat ik mijn blonde trippel heb gebotteld, maar dan toch maar een kort verslag.

Voor dit bottelen heb ik voor de verandering gekozen om direct te bottelen uit de lagerfles en de suiker (3 gr. / flesje, dus 8 gr. / liter) vooraf aan de flesjes toe te voegen. Dit is me slecht bevallen (doe ik nooit meer), doordat ik niet voorspoedig kon bottelen door veel schuimvorming, een hevel die steeds stilviel, en ook nog een paar handen te kort kwam. Dus volgend keer gewoon weer met een bottelvat.

Het lageren heeft 16 dagen geduurd. Toen ik begon met bottelen was er nog maar weinig activiteit in het waterslot te bespeuren. De volgende waardes heb ik gemeten: eind SG 1020 (hydrometer) en 9,3 ºBrix. Dit geeft allereerst een begin SG van 1064 (efficiency 79%), wat ongeveer was dat ik zou verwachten (1066).

Maar met de vergisting ben ik wat minder blij: de schijnbare vergistingsgraad is 68%, waar volgens de gist-karakteristieken 75% - 79% verwacht had kunnen worden. Dit is een tegenvaller, want de eind SG is dus tenminste 5 punten te hoog (had 1013 - 1015 moeten zijn). Is het maischen dan toch niet goed gelukt (te veel onvergistbare suikers), of ga ik straks overgecarboneerde flesjes krijgen? We zullen zien. In ieder geval zijn de alcohol percentages die erbij horen 5,9% alc. vol. voor hergisting (6,2% verwacht na hergisting).

Uiteindelijk is het me gelukt, ondanks het geklieder met de hevel, om 40 flesjes (37,5 cl.) gevuld te krijgen. De staan nu al meer dan een week bij ongeveer 16 ºC te nagisten. Er vormt zich langzzaam al een mooi depot, dus ik ben benieuwd. Maar ik wacht nog wel een week of twee voordat ik er een opentrek.

Grt, Bas H.

Bas

Even een update over deze brouwsels.

Nu mijn doordrink lagertje een tijdje met rust is gelaten is de helemaal bijgetrokken. Verbazingwekkend zacht bier (waarop ik altijd op hoop bij het gebruik van een ondergist). Ondanks de toch wat te hoge vergistingstemperaturen geen nare bijsmaakjes (meer). Smaak wordt voor de rest bepaald door het Saaz hoparoma. Al met al niet onsmakelijk, vooral lekker als het koud geserveerd wordt bij deze warme dagen. Ik moet zeggen dat ik zelden zo smakelijk biertje heb gemaakt m.b.v. korrelgist.

De trippel ben ik wat minder enthousiast over. Mijn vriendin vindt 'm lekker zoet. Ik niet. Voor mij is die te zoet. Het lijkt wel zo'n trappistje met limonadesiroop dat ze meestal op terrasjes als speciaalbier serveren. Verder is de schuimkraag erg slap. Ik denk dat ik maar nog wat afwacht, misschien ruilt het gist nog wel wat zoet voor koolzuur in. Al met al ben ik niet zo tevreden over dit korrelgist. Verder moet ik maar hopen dat mijn vriending snel de flesjes leegdrinkt, dan kan er waarschijnlijk iets lekkerders in terechtkomen.

De aangekondigde brouwsessie met DLC T-58 gist heb ik maar geschrapt. Zeker na de trippel heb ik even geen zin om me nu nog met korrelgist brouwsels bezig te houden. Voor mij gewoon weer gistdepots uit flesjes opkweken en/of Wyeast gist.

Grt, Bas H.

Bas

Een laatste update over deze biertjes:

De doordrink lager is op. Goed biertje,maar toch wel met een lichte onbalans tussen aroma en bitterheid, wat 'm net meer speciaalbier dan doordrinker maakte.

De tripel is compleet bijgetrokken. Een perfecte schuimkraag en de zoetigheid is weggetrokken. Lijkt erop dat er toch een behoorlijke hergisting op fles plaats heeft gevonden, heeft alleen een drietal maanden gekost voordat dit waarneembaar was. Al met al een prima smakelijk bier. Gelukkig heb ik dit bier de tijd gegund om bij te trekken. Als ik 'm zou overdoen dan zou ik wel iets minder aromatische hop gebruiken, en toch niet voor dit korrelgist gaan (blijf teleurgesteld over de vergistingsgraad). Maar toch, ben erg tevreden over dit bier en ben blij dat ik het bij dit warme weer in de kelder heb staan.

Grt, Bas H.

Jacques

Hoi Bas,

Zou je de recepten willen posten in de wachtkamer van het nieuwe forumonderdeel?

Het liefst zou ik willen zien dat je de recepten afzonderlijk geeft in het het format van het nieuwe forumonderdeel.
Kun je ook de ProMash *.brw bestanden voegen bij jouw 2 berichten?

:degroeten: Jacques

TVERSCH

Hoi Bas,

Deze thread is eigenlijk destijds aan mij voorbij gegaan, maar ik ben blij dat ook bij een hoge vergisting een lager bier tot een redelijk tot goed resultaat kan opleveren.

Ik heb nl. afgelopen zondag een 2e batch Pils gebrouwen met de Czech Lager van Wyeast van 30 ltr.
De vergisting opgestart met 12º, maar met de huidige temperaturen is deze opgelopen naar 15º ipv de verwachtte 10ºC.

:degroeten:
Theo

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.