Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Grote bierbrouwers beboet?

Gestart door korek, 17-04-2007 08:12 u

Vorige topic - Volgende topic

korek

Vier grote bierbrouwers worden beboet wegens illegale prijsafspraken. Het gaat om Heineken, Grolsch, Bavaria en Inbev. Deze brouwerijen hebben illegale prijsafspraken gemaakt en cafés voorwaarden opgelegd die niet door de beugel kunnen. De consument is zoals gewoonlijk weer de dupe. De boete kan oplopen tot 10% van de jaaromzet. Eerder werden al enkele Belgische brouwers beboet wegens soortgelijke praktijken.

Bieker

Goede zaak lijkt me. Prijsafspraken zijn nooit goed.

Oscar

Ik hoorde het ook net op de radio. Schande! Zouden daarom de horecaprijzen ook zo hoog liggen?

JeroenCV

Liggen de horecaprijzen dan hoog? ??? :verbergen:

Walter

Het wordt tijd dat er eens streng opgetreden wordt tegen zulke praktijken. Ze komen de diversiteit van ons bierpatrimonium niet ten goede. Als cafebaas in België ben je verplicht om door de knieën te gaan voor Inbev omdat je anders je de toegang ontzegt tot de twee populairste pilsen in België : Stella en Jupiler. Bij deze moet je dan wel de andere Inbev rommel erbij nemen als Vieux Temps, Leffe en dergelijke. Je mag dan wel geen andere biersoorten meer serveren of je verliest je voordelige prijzen bij Inbev.

Eerlijk is anders...  :-\

JeroenCV

Walt: hier in Nederland heb je als cafe eigenaar ook te maken met brouwerijvergunningen. Dus heb je hetzelfde probleem.

Walter

Jeroen,

En dat nekt het ruime aanbod dat we zouden moeten kunnen krijgen in het café. Ik begrijp best dat je als eigenaar geen 60 soorten kan aanbieden (bier is tenslotte beperkt houdbaar, dus zoiets bijhouden op voorraad moet een onbegonnen zaak zijn), maar Leffe is echt niet het enige abdijbier en Palm (niet van Inbev) is niet de enige Pale Ale. Enige diversiteit zou toch wel leuk zijn. Zo was vorig jaar mijn verbazing groot dat een cafe hier in de buurt voorwaar Malheur 6 op de tap staan had! Lekker biertje is dat.

JeroenCV

Inderdaad, de diversiteit neemt af. In Gouda, waar ik woon, moet je goed zoeken naar cafe's die meer dan 2 soorten bier hebben. Gelukkig bestaat in Nederland nog dingen zoals de ABT. http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/

MO

Het zal wel bij een actieve bedrijfsvoering horen maar het komt toch tamelijk schandalig over (link op nu.nl).

Walter

Prijsafspraken zijn sowieso uit den boze! De enige reden waarom je dit doet is om je "vast" marktaandeel te verzekeren en een stabiele prijs (lees duur) te kunnen handhaven. Immers, als je concurrent niet zakt in prijs, hoef jij dat ook niet te doen EN steek je de extra centen mooi op zak. Als je gezamenlijk de prijs gaat opdrijven om er nog meer munt uit te slaan (o jee, de mout is veel duurder geworden... en nog zo van die uitspraken) dan ben je in mijn ogen misdadig bezig.

JeroenCV

op www.telegraaf.nl:

CiteerEU geeft Heineken 219 miljoen euro boete
AMSTERDAM - Bierbrouwer Heineken heeft een boete gekregen van 219 miljoen euro van de Europese Commissie voor verboden prijsafspraken. De totale boete voor het kartel van Heineken, Grolsch en Bavaria komt op bijna 274 miljoen euro. Dat heeft de Europese Commissie in Brussel woensdag besloten op voorstel van eurocommissaris Neelie Kroes (mededinging).

De boete voor Heineken komt op 219 miljoen, voor Grolsch op bijna 32 miljoen, en Bavaria moet bijna 23 miljoen euro betalen.

Het Belgisch-Braziliaanse Inbev (waaronder Dommelsch en Hertog Jan) krijgt een boete van 84 miljoen euro kwijtgescholden omdat het meewerkte met de onderzoekers van Kroes.

Bierbrouwer Bavaria heeft al aangekondigd naar de rechter te stappen om een boete aan te vechten. Dat wordt dan het Europese Hof van Justitie in Luxemburg.

De zaak speelt sinds het voorjaar van 2000. Er werden destijds invallen gedaan bij Heineken en andere brouwers. De Europese Commissie verdenkt de bedrijven ervan dat zij afspraken hebben om niet intensief actief te zijn op elkaars thuismarkten. Het antikartelonderzoek spitste zich toe op de periode van 1993 tot en met 1996.

In 2005 liet verantwoordelijk eurocommissaris Neelie Kroes weten dat ze bewijs had waaruit blijkt dat Heineken, Grolsch, Bavaria en de Nederlandse poot van het Belgische Interbrew onderling prijsafspraken maakten.

Kroes denkt dit jaar tien van dergelijke kartels aan te pakken. In de eerste drie maanden van dit jaar heeft ze al voor 1 miljard euro aan boetes uitgedeeld.

oranjeboombiertje

Jammer dat die schijnheilige &#(@& bij inbev geen boete hoeven te betalen, dat verdienen ze!

:degroeten:
Wesley

Walter

Tja, die zullen wat sneller geweest zijn met het smeergeld...

Volgens mij is heel die boel zo corrupt als de pest.

Caspar

OK alles leuk en aardig... maar wat verdient de consument hier nou mee jongens.

Een beter passende boete zou zijn:
Verplichte prijsverlaging van x% over 2 jaar vast of zo, ten hoogte van de boete.

Wij zijn bedonderd en de kas van onze bureacraten in Brussel is weer gespekt... verder krijgt Heineken een niet gereserveerde tets om de oren, die ze waarschijnlijk weer gaan doorberekenen aan ons en worden toekomstige prijsafspraken gemaakt onder het genot van een "Heinie" bij de share-holders thuis.

Joepie  :stom:

JeroenCV

Citaat van: Caspar op 18-04-2007  12:04 uEen beter passende boete zou zijn:
Verplichte prijsverlaging van x% over 2 jaar vast of zo, ten hoogte van de boete.

Op zich is zo'n soort boete ook een prijsafspraak.

Walter

Caspar,

De consument schiet hier uiteindelijk niets mee op, meer nog de consument krijgt de boete waarschijnlijk verrekend in zijn pilsje.

Je kan je zelfs afvragen of de prijsafspraken nu ook zullen ophouden te bestaan...

Caspar

Jeroen ook jij heb weer gelijk... Het zou natuurlijk ook mooi zijn als Brussel dat geld gaat gebruiken voor promotiedoeleinden van ambachtelijk, eerlijk bier... festivalletje hier, subsidietje daar  ;D

korek

Citaat van: JeroenCV op 18-04-2007  12:29 uOpzich is zo'n soort boete ook een prijsafspraak.
Je salaris is dan eigenlijk ook een prijsafspraak.

Peter_van_den_Hurk

Citaat van: WaltdeBrouwer op 18-04-2007  12:55 uDe consument schiet hier uiteindelijk niets mee op, meer nog de consument krijgt de boete waarschijnlijk verrekend in zijn pilsje.

Kunnen ze dat dan niet van de belasting aftrekken? hi hi hi hi
Groet Peter

JeroenCV

Citaat van: korek op 18-04-2007  14:14 uJe salaris is dan eigenlijk ook een prijsafspraak.

Klopt, maar die is tussen mij en de werkgever, niet over de ruggen van miljoenen klanten.

Trouwens; wij hobbybrouwers hebben ook een prijsafspraak gemaakt... wij schenken ons bier gratis.

Jacques

Via Eugene Straver bereikte mij het volgende bericht.

Brussel beboet bierkartel voor bijna EUR 274 miljoen
Eurobench.com, woensdag 18 april 2007, 11:36u
Amsterdam (BETTEN BEURSMEDIA NEWS) - De Europese Commissie heeft
Heineken, Grolsch en Bavaria een boete opgelegd van in totaal EUR
273.783.000, zo is woensdag bekendgeworden. Heineken moet EUR
219.275.000 betalen, Grolsch 31.658.000 en Bavaria 22.850.000. InBev
heeft geen geldboete gekregen, omdat de Belgisch-Braziliaanse brouwer
beslissende informatie over het kartel heeft gegeven aan de
Commissie.
 Grolsch laat in een reactie weten 'met verbijstering' kennis te
hebben genomen van de uitspraak en gaat in hoger beroep. Heineken wil
nog niets zeggen over eventuele stappen. 'We zijn nu bezig met het
formuleren van een reactie', aldus woordvoerder Veronique Schyns.
Volgens de Commissie hielden de betrokken bierconcerns tussen 1996 en
1999 talrijke niet-officiele bijeenkomsten, waarop zij prijzen en
prijsverhogingen op de Nederlandse biermarkt coordineerden.
Eurocommissaris Neelie Kroes noemt het 'onaanvaardbaar dat de
belangrijkste aanbieders samenspanden om de prijzen te verhogen en de
markt onder elkaar te verdelen. Het topmanagement van deze
ondernemingen wist heel goed dat hun handelwijze illegaal was, maar
toch gingen zij er mee door en probeerden zij alle sporen uit te
wissen.'
De verboden prijsafspraken hadden zowel betrekking op de horeca als
het thuisverbruik, als op bier dat in de supermarkt wordt verkocht.
Ook huismerken waren hierbij betrokken. De Commissie beschikt ook
over bewijzen dat bij de vier brouwers het topmanagement aan de
kartelbijeenkomsten en -besprekingen heeft deelgenomen.
Heineken kreeg als grootste bedrijf de zwaarste boete. De Amsterdamse
bierbrouwer heeft meer dan 50% van de markt in handen.
Er zijn geen bewijzen dat het kartel nog steeds bestaat, maar als de
bedrijven door zouden gaan met het maken van illegale afspraken, dan
volgen er zeker zwaardere straffen, aldus Kroes tijdens een
persconferentie. 'Dan is het koffiegeld waar we nu over spreken.'
De Commissie heeft zeven jaar aan de zaak gewerkt. In 2000 deed zij
al invallen bij de verschillende brouwers. Vervolgens werd er in 2005
een formele aanklacht geformuleerd. Omdat de procedure zo lang heeft
geduurd, zijn de boetebedragen met EUR 100.000 verlaagd.
Brussel deelde al eerder sancties uit aan bierkartels. Zo kregen vier
Belgische brouwers, waaronder InBev (toen nog Interbrew), in 2001 al
voor in totaal EUR 91 miljoen aan boetes opgelegd. Hierna verschafte
InBev op basis van de clementieregeling van de Commissie informatie
dat zij ook bij kartels in andere Europese landen betrokken was.
Op de Franse biermarkt kwam het boetebedrag in totaal uit op slechts
EUR 2,5 miljoen. Heineken kreeg daar EUR 1,0 miljoen opgelegd, Groupe
Danone/Brasseries Kronenbourg moest EUR 1,5 miljoen betalen.
©  BETTEN BEURSMEDIA NEWS (tel: +31 20 710 1756; fax: +31 20 710
1875)

Walter

Tjonge, den EEG (zo noemen we "Brussel" hier, "Brussel" is hier de nationale regering  ;D) heeft het niet zo begrepen op Nederlandse brouwers. Het is wel buitensporig dat een franse brouwer maar 2.5 miljoen euro moet betalen en Heineken + 200 miljoen. Eerlijk is wel anders...

Natuurlijk hadden ze maar die afspraken niet moeten maken.

Jasperboe

Citaat van: JeroenCV op 17-04-2007  09:25 uInderdaad, de diversiteit neemt af. In Gouda, waar ik woon, moet je goed zoeken naar cafe's die meer dan 2 soorten bier hebben. Gelukkig bestaat in Nederland nog dingen zoals de ABT. http://www.alliantie-van-biertapperijen.nl/
Bestaat zoiets ook voor Belgie? Ik ben op zoek naar zo'n overzicht met bijzondere (bieren)cafe/schenkerijen in Belgie

JeroenCV

Jasper: ik heb thuis wel een boekje met cafe's die heb ik ooit bij Cafe de Garre in Brugge gekocht (waar ze een van de beste tripels ter wereld schenken). Zal thuis een kijken naar naam, isbn nr etc.

Caspar

Ik las in de Spits vanochtend dat Brussel de opbrengst van de boetes evenredig wil gaan verdelen over de 27 EU lidstaten omdat het een internationaal Kartel zou zijn.

Hallo, 2,5 mln Franse versus 274 mln Nederlands euro'tjes... We worden weer fraai het lachertje van de EU  :echtboos:

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.