Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het keuren van bier

Gestart door William, 11-03-2007 17:34 u

Vorige topic - Volgende topic

William

Een vraagje van mijn kant over het keuren en de behandeling van zelfgebrouwen bier tijdens "officiële" keuringen.

In hoeverre wordt er bij het keuren van de bieren rekening gehouden met de keuringsomstandigheden zoals de temperatuur van het bier. Ik zie aan mij eigen bieren dat bepaalde smaken vaak veel beter uitkomen als een bier bij lage temperatuur of juist bij hogere temperatuur wordt geproefd, afhankelijk van het biertype.

Wordt het bier voordat het wordt gekeurd ook nog gedurende een langere periode geconditioneerd opgeslagen of zijn hier geen echte regels voor? Ik kan me voorstellen dat de condities in het hele traject van inleverpunt tot het moment van de keuring effect kan hebben op de resultaat van de keuring of is een keurmeester zo getraind dat dit geen invloed heeft.

gr
William

Oscar

William,

Voor wat beterft de keuromstandigheden zijn de keurmeesters afhankelijk van de lokatie waar ze moeten keuren en dus afhankelijk van de organisatie van de keuring.
Indien er storende omstandigheden zijn wordt dit ook op je keuringsformulier vermeld. Zo hadden de keurmeesters vorig jaar bij het ONK nogal wat last van de zon waardoor enkel bieren iets te warm werden voor de keuring, dan komt een bier inderdaad heel anders uit de fles.

De organisatie dient er ook voor te zorgen dat de te keuren bieren redelijk op temperatuur zijn, maar hoe regel je dit als je voor een keuring ruim 1000 flesjes moet koelen?   ;D

Jacques

Het keuringsformulier dat gebruikt wordt houdt hier rekening mee. De keurmeester dient in te vullen in wat soort omstandigheden het bier gekeurd wordt.

Overigens zijn bijna altijd de omstandigheden voor alle bier hetzelfde. Zoals Oscar al aangaf kan je als organisator niet altijd de meest perfecte omstandigheden creëren. Wel moeten ze er op letten dat er geen onderscheid wordt gemaakt.

Om de invloed van het vervoer te beperken worden de bieren meestal een week voor de eerste keuring bij de inleverpunten opgehaald.

halikidee

Ik heb eigenlijk ook een vraagje over de keuringen.
Ik heb onlangs een lekker bier gebrouwen (eigen mening)
Goed genoeg om naar het ONK te sturen.
Helaas heb ik hierop een groene dop zitten, en volgens het regelement mogen alleen bieren met een zilverkleurige of goudkleurige dop ingeleverd worden.

Waarom eigenlijk?

MO

Om de bieren zo onherkenbaar mogelijk aan de keurmeesters te presenteren. Misschien heeft een keurmeester nu wel gelezen van jouw dopje...

Jacques

Even noteren, groen dopje halikidee!

Even een anekdote. Een groot aantal jaren geleden brouwde een lid van De Roerstok een meer dan uitstekende stout. Hij zond het in bij het ONK. De jury was er over eens dat hij het beste bier gebrouwen had in de D klasse. Echter het flesje was afgevuld met een groen dopje. Vanwege dat feit werd er door de desbetreffende keurmeester 2 punten in mindering gebracht bij de score voor het uiterlijk van het flesje. Het flesje was verder krasvrij, keurig schoon en op de voorschreven hoogte afgevuld. Het kostte de man zijn eerste plaats en daarmee ook zijn plaats bij de eindronde.

Groene dopjes brengen dus geen geluk.

Oscar

Op het ONK 2005 hadden een paar studenten een bier ingeleverd, met en groene dopjes en een afwijkende vulhooge. 't Was kennelijk een super goed bier want uiteindelijk hadden zij een 3e prijs gewonnen. En Tsja...of ze zonder de afwijkingen een 1e prijs hadden gehaald? Geen idee.

Over omdoppen heb ikzelf nog geen goede ervaringen (vorig jaar 32 punten gescoord met een super lekker Russian Imperial Stout).

Herman

Omdoppen dan maar. Ik vul van elk brouwsel altijd een paar europijpjes af met goud/zilverkleurige dop. Dan kan ik in ieder geval iets inzenden zonder onnodig puntverlies.

halikidee

Ik ben ondertussen ook maar overgegaan om bij het bottelen een paar flesjes van goud/zilverkleurige dop te voorzien.
Op deze manier ben ik altijd evt. in staat om een biertje voor het ONK te kunnen aanbieden.

oranjeboombiertje

Waar bottelen jullie verder dan in? Ik bottel altijd alles in 30 cl flesjes met een gouden dop. Af en toe vul ik eens een champagnefles of fust af maar het meeste bier zit in euroflesjes.

:degroeten:
Wesley

Jacques

Ik bottel in 25, 30 en 75 cl flessen. De 25 en 30 cl flessen worden door mij door elkaar gebruikt. Soms heb ik gewoon zin in een iets kleiner flesje.

Herman

Citaat van: oranjeboombiertje op 09-04-2007  12:28 uWaar bottelen jullie verder dan in?

Liefst zo min mogelijk flessen. Dus veel champagneflessen, een enkele siphon (type christoffelfles). Van de lichtere bieren vaak ook een pepsi-keg (die ik zowel in 9 l als 19 liter formaat heb).

halikidee

Ik vul standaard af op 30cl flesjes en per brouwsel een paar 75cl flessen
Deze laatsten is altijd leuk om aan iemand cadeau te geven.

RobinB

Ik bottel alles in Grolsch beugels; mooi formaat flesje en lekker makkelijk :)

Vergelijkbare Topics (7)

40045

Reacties: 0
Gelezen: 1255

12375

Reacties: 10
Gelezen: 2526

4189

Reacties: 23
Gelezen: 27209

21529

Reacties: 42
Gelezen: 13114

15002

Reacties: 4
Gelezen: 15408

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.