Ik kom niet uit op het geplande begin SG (en wat over een digitale thermometer)

Gestart door Pieter., 29-12-2006 00:12 u

Vorige topic - Volgende topic

Pieter.

Vandaag weer gebrouwen, met mijn voor kerst gekregen digitale thermometer. Ik brouw met de Leidsche RIMS variant. Wat mij opviel met een digitale thermometer ten opzichte van een gewone is dat ik de thermostaat veel meer moest bijregelen om het wort op de juiste temperatuur te houden, de verschillen zijn enorm te noemen eigenlijk (zonder daar verder op in te gaan). Ik mat net onder de instroomverdeler omdat het wort via de onderkant van het filter word aangezogen door de pomp en omdat daar het verwarmingselement zit leek mij dit de meest betrouwbare meting. Uiteraard ook gemeten op andere plaatsen in de ketel en er was een temperatuurverschil van ca 2 graden. Met mijn ongeïsoleerde ketel moest ik om de 5 a 10 minuten de thermostaat van de ketel gedurende ca 30 seconden aanzetten om de temperatuur enigsinds constant te houden. Dit verraste me overigens nogal.

Helaas kwam ik opnieuw niet volledig uit op het geplande SG, met BrouwHulp had ik een SG van 1044 berekend met een brouwzaal rendement van 75% maar ik kwam uit op een SG van 1040. Ook de hoeveelheid spoelwater klopte niet ik kwam 3 liter te kort op een batch van 15 liter, deze 3 liter heb ik alsnog toegevoegd om weer uit te komen met koken.

Ik heb in BrouwHulp de hoeveelheid spoelwater bijgesteld maar dit word niet doorberekend naar de hoeveelheid mout die nodig is om op het juiste SG uit te komen.

Ik heb dus maar gekeken naar de moutstort gebaseerd op een brouwzaal rendement van 75% met een geplande SG van 1044, deze veranderd in 1040 en toen het brouwzaal rendement zover aangepast tot ik op dezelfde moutstort uitkwam als ik geplant had voor een SG van 1044 en daarna de geplande SG van 1044 weer ingevoerd. De uitkomst was dat ik ca 360 gram meer mout nodig heb om deze waarde te behalen.

Ik heb dit probleem al een tijdje dat mijn geplande begin SG lager is als gepland, ik hoop dat ik BrouwHulp nu goed heb ingesteld om met een volgend brouwsel wel goed uit te komen.

Vriendelijke groeten,
Pieter

thibolleke

Weet je wat jouw brouwzaalrendement was? Waarschijnlijk zal je rendement ietsje lager zijn uitgekomen dan 75%.
Als dat het geval is zal BrouwHulp nog altijd niet de juiste waarde aangeven wanneer met een rendement van 75%.
Wat ook kan zijn is, is dat je te zacht hebt gekookt en dus minder hebt verdamd. Zo blijft de suikerconcentratie minder sterk als gepland. Wat dus een lager SG geeft.

Groeten Thibolleke

oranjeboombiertje

Ditzelfde heb ik ook meegemaakt. Het s.g. is te laag omdat je water hebt toegevoegd.  Mijn ervaring is dat als ik geen extra water toevoeg om uit te komen op een aantal liters dat het s.g. klopt of zelfs te hoog is. Dit corrigeer ik dan door nog een beetje water toe te voegen tot het s.g. klopt. ook stel ik 1 of 2 liter meer doelvolume in als ik uiteindelijk in het gistingsvat wil hebben, werkt prima.

:degroeten:
Wesley

Sjaak

Hallo Pieter,

Waarom doe je niet gewoon je brouwzaalrendement naar bv 72 %.
Volgende keer dat je brouwt kijk je of deze waarde wel klopt en anders stel je hem weer bij, net zo lang je wel het goede SG meet.

Succes
Sjaak

Adrie

Citaat van: Pieter64 op 29-12-2006  00:12 uIk heb in BrouwHulp de hoeveelheid spoelwater bijgesteld maar dit word niet doorberekend naar de hoeveelheid mout die nodig is om op het juiste SG uit te komen.
Als je meer water nodig hebt, heb je waarschijnlijk de hoeveelheid verdamping verkeerd staan. BrouwHulp houdt rekening met het eindvolume voor de hoeveelheid mout die je nodig hebt. Kom je op meer of minder volume uit, dan heeft dat effect op de dichtheid. Stel de verdamping naar boven toebij, totdat het wel klopt.

Citaat van: Pieter64 op 29-12-2006  00:12 uIk heb dus maar gekeken naar de moutstort gebaseerd op een brouwzaal rendement van 75% met een geplande SG van 1044, deze veranderd in 1040 en toen het brouwzaal rendement zover aangepast tot ik op dezelfde moutstort uitkwam als ik geplant had voor een SG van 1044 en daarna de geplande SG van 1044 weer ingevoerd. De uitkomst was dat ik ca 360 gram meer mout nodig heb om deze waarde te behalen.
Na een paar keer brouwen weet je wat je brouwzaalrendement ongeveer is, en kun je die in BrouwHulp altijd goed instellen.

Pieter.

Ik heb het brouwzaalrendement nu ingesteld op 67% dat zou dan overeen komen op het laatste brouwsel wat ik heb gemaakt, verder het spoelwater aangepast. Bij het volgende brouwsel (een Kolsch of Pils) maar kijken of het nu een beetje klopt, maar het is verder geen drama, mijn laatste APA (met de hopjes van Mo) was ook 2 puntjes te laag in SG maar smaakt prima verder  :) maar bedankt voor de tips.

Vrg,
Pieter

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.