Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SS Brewtech deksel met dryhopper

Gestart door Edsalute, 10-09-2022 22:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Edsalute

Hoi, ik heb een SS brewtech 7 gallon capacity 12.5" Diameter 20.5" Height fermentor bucket,
Ik zou hier graag in de deksel een dryhopper willen hebben.
Iemand een idee ?

1009202201.jpg
1009202202.jpg

Micha

Klopt het dat de dryhopper een triclamp aansluiting heeft,en op druk gebracht wordt met CO2?

In de deksel kun je met een gatenboor met kobalt legering wel een gat maken, maar dan moet je er nog een triclamp aansluiting op zien te krijgen. Om die gasdicht te krijgen kun je het het beste laten lassen. Dat is echt een vak apart, want dun rvs kan niet iedereen overweg.

De deksel kan maar weinig druk aan volgens de site van de brewtech. Dat is dus ook iets om over na te denken.

As brewtech biedt wel een alternatieve deksel aan die wel op druk kan en waar al een triclamp aansluiting op lijkt te zitten. Geen idee of de dryhopper daar op past, maar wellicht is het een optie?

Edit: er lijkt ook een platte deksel met triclamp te zijn.

JanDeGraaff

Het lijkt erop dat alleen de dryhopper onder (enige) druk gebracht wordt om zuurstofinslag tijdens het dryhoppen te voorkomen. Dat wil niet per se zeggen dat er onder druk vergist wordt.
Je kunt deze dryhopper ook bij een vergisting onder druk gebruiken, tenminste, zo lijkt het.

Om een TC dryhopper op je reguliere deksel aan te sluiten, kun je ook een TC huiddoorvoer gebruiken. Zoiets als deze. Die is voldoende gasdicht, net als je waterslot. Op een van de productfoto's zie je 'm zelfs op een SS Brew Bucket gemonteerd staan (als blow-off aansluiting).

JanDeGraaff

Citaat van: Edsalute op 10-09-2022  22:16 u1009202202.jpg
Trouwens... is dit niet gewoon een triclamp kraan, een TC kijkglas, een TC overdrukventiel en een TC ball-lock aansluiting? Dan is het een vernuftig gebruik van standaardonderdelen!

Maar het betekent ook dat je de onderdelen zelf los kun samen stellen. Dan kun je wellicht het overdrukventiel en de ball-lock overslaan en vervangen door een aflsuiter. Misschien dat je wat goedkoper uit bent. (maar misschien ook niet...). In ieder geval scheelt het hoogte.

Edsalute

Heb zelf geen gereedschap om dit te doen, vooral een gat boren wordt een uitdaging
Zijn alle deksels van verschillende merken voor 7 gal buchet gelijk?
Heb dan een extra deksel nodig

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 13-09-2022  10:12 uTrouwens... is dit niet gewoon een triclamp kraan, een TC kijkglas, een TC overdrukventiel en een TC ball-lock aansluiting? Dan is het een vernuftig gebruik van standaardonderdelen!

Maar het betekent ook dat je de onderdelen zelf los kun samen stellen. Dan kun je wellicht het overdrukventiel en de ball-lock overslaan en vervangen door een aflsuiter. Misschien dat je wat goedkoper uit bent. (maar misschien ook niet...). In ieder geval scheelt het hoogte.
Het is een kijkglas die je onderaan de SS Brewtech Gronical kan aansluiten om te zien hoeveel gistdepot je er in heb zitten. Deze CCT's mogen geen hogere druk hebben dan 2 PSI. Bij een hogere druk kan het kijkglas breken.

PDGRRR

Citaat van: JanDeGraaff op 13-09-2022  10:12 uTrouwens... is dit niet gewoon een triclamp kraan, een TC kijkglas, een TC overdrukventiel en een TC ball-lock aansluiting? [...]

Ik vraag me af hoe dit ding gebruikt zou moeten worden. Als een hoprocket of hopgun en dan wort/jongbier circuleren?

Schematische opzet hopgun

JanDeGraaff

Citaat van: CeesM op 14-09-2022  11:42 uDeze CCT's mogen geen hogere druk hebben dan 2 PSI. Bij een hogere druk kan het kijkglas breken.
Vandaar het overdrukventiel, denk ik.

Citaat van: PDGRRR op 14-09-2022  11:44 uIk vraag me af hoe dit ding gebruikt zou moeten worden. Als een hoprocket of hopgun en dan wort/jongbier circuleren?
Nee, ik denk dat het veel pragmatischer/simpeler is:

Je monteert het hele geval op het deksel van je vergistingsvat. Je sluit de kraan, vult het kijkglas met hoppellets en wacht af tot het moment dat je wilt gaan drooghoppen. Dan open je de kraan en valt de hop in je wort, zonder dat er nog iets open hoeft (geen zuurstofinslag). Door de ball-lock kun je eventueel het gevulde kijkglas 'purgen' – de zuurstof er met CO2 uitdrukken om nog minder risico op zuurstofinslag te hebben. De interne maat van 1,5" Tri Clamp is iets meer dan 3 centimeter, dus de hoppellets zullen er prima uitvallen.

Je kunt, denk ik, door de kraan iets open te zetten als de vergisting goed op gang is (zie waterslot) het kijkglas ook 'purgen' door zo nu en dan het overdrukventiel even te openen. De CO2 van de vergisting drukt dan het zuurstof eruit, voor zover dat er dan al niet uit was.

Handig als je o.a. NEIPAs brouwt.

[EDIT] Ik zie net in dit topic dat ik gelijk heb. In de VS noemen ze het een 'Hop Dropper'. De vlinderklepkraan die ze daar gebruiken lijkt mij inderdaad beter dan een bolkraan. [ /EDIT

Hans E. Pans

Citaat van: Edsalute op 14-09-2022  11:24 uHeb zelf geen gereedschap om dit te doen, vooral een gat boren wordt een uitdaging
Zijn alle deksels van verschillende merken voor 7 gal buchet gelijk?
Heb dan een extra deksel nodig

Om een tc clamp te boren heeft SS Brewtech een carbide boor van de juiste grootte. Heb hem zelf ook, heb er een tc mee kunnen monteren in de deksel van mijn brouwketel tbv recirculatiedoorvoer (aangezien aan de zijkant lastig was omdat ik biab doe). Boren met wat olie, even de randjes schuren, was een fluitje van een cent.

Micha

Zorg ervoor dat je de boor niet te heet laat worden, want dan wordt rvs erg hard. Nu is dit nog dun materiaal, maar bijvoorbeeld een fust wordt al een uitdaging.
Liever rustiger boren , beetje voor en snij olie erop en druk op de boor houden. Lange slierten metaal is goed, rook is te heet. :)

PDGRRR

Citaat van: JanDeGraaff op 14-09-2022  14:14 uJe monteert het hele geval op het deksel van je vergistingsvat. Je sluit de kraan, vult het kijkglas met hoppellets en wacht af tot het moment dat je wilt gaan drooghoppen. Dan open je de kraan en valt de hop in je wort, zonder dat er nog iets open hoeft (geen zuurstofinslag).

Aha, duidelijk. Wel een lel van een constructie om op je vat te zetten, maar wellicht komen de Blichmanns en SS Brewtechs nog met een échte hopdropper op de markt die wat compacter is.

JanDeGraaff

In plaats van het hele gat te boren kun je ook een 'hole punch' gebruiken. Dat is een soort perforator.

Je hebt voor een 1,5 inch Tri Clamp huiddoorvoer een 41 mm gat nodig.
Je kunt dan een hole punch als deze gebruiken. Eerst een 16 mm gat boren, hole punch erin, aandraaien en klaar is je gat. Het mooie is dat je geen 'mooi' 16 mm gat hoeft te boren om een goed eindresultaat te krijgen.

CeesM

Citaat van: PDGRRR op 15-09-2022  09:50 uAha, duidelijk. Wel een lel van een constructie om op je vat te zetten, maar wellicht komen de Blichmanns en SS Brewtechs nog met een échte hopdropper op de markt die wat compacter is.
Zoiets is voor de dryhoppen met circulatie van je bier.

Hans E. Pans

Citaat van: JanDeGraaff op 15-09-2022  12:35 uIn plaats van het hele gat te boren kun je ook een 'hole punch' gebruiken. Dat is een soort perforator.

Je hebt voor een 1,5 inch Tri Clamp huiddoorvoer een 41 mm gat nodig.
Je kunt dan een hole punch als deze gebruiken. Eerst een 16 mm gat boren, hole punch erin, aandraaien en klaar is je gat. Het mooie is dat je geen 'mooi' 16 mm gat hoeft te boren om een goed eindresultaat te krijgen.

Wow, dat is aanmerkelijk goedkoper dan de Greenlee Knockout Punch. Kan die AliExpress door RVS?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.