Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rochefort korrelgist

Gestart door Sjoerd, 07-08-2022 22:20 u

Vorige topic - Volgende topic

Sjoerd

Besten,

In een ander topic las ik dat Gozdawa de Rochefortgist sinds kort als korrelgist op de markt gebracht heeft. Mijn vraag is of hier iemand al ervaring mee heeft. Ben benieuwd of er verschil waarneembaar is met de W1762. Ik hoor graag de ervaringen!

Groet Sjoerd

pincopallino

Uit een reportage over de Rochefort brouwerij ( 2011 ), verteld broeder Pier dat ze 3 types gist gebruiken.

CeesM

Wellicht gebruiken ze voor elke biertype een passende gist.
Ik zou voor een kloon gist uit het flesje opkweken.

Jacques

Citaat van: CeesM op 08-08-2022  17:05 uWellicht gebruiken ze voor elke biertype een passende gist.

Gelet op de smaak van Rochefort 6, 8 en 10 is dat zeer onwaarschijnlijk.
Ook omdat de brouwerij relatief klein is, is het ook zeer onwaarschijnlijk dat verschillende gisten worden gebruikt.

pincopallino

Ik heb het niet uit mijn duim gezogen... ;D Ik zie verder geen optie ( behalve YouTube ) om de desbetreffende video te plaatsen.

Pieter1954

Citaat van: Jacques op 08-08-2022  20:20 uGelet op de smaak van Rochefort 6, 8 en 10 is dat zeer onwaarschijnlijk.
Ook omdat de brouwerij relatief klein is, is het ook zeer onwaarschijnlijk dat verschillende gisten worden gebruikt.

Ik heb al diverse keren uit een R8 de gist opgekweekt en gebruikt om weer een R8 te brouwen. Eerlijk gezegd is dat niet tegengevallen. Zie voor het recept het boek "Verander water in bier" van Adrie Otte.

Ik ben wel benieuwd naar dat filmpje.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 09-08-2022  11:06 uIk heb het niet uit mijn duim gezogen... ;D Ik zie verder geen optie ( behalve YouTube ) om de desbetreffende video te plaatsen.
Misschien dan even de YouTube link plaatsen. Als ze dus 3 gisten gebruiken en ze gebruiken dezelfde gist voor alle bieren dan kunnen er maar 2 conclusies zijn:
1) het is een mengsel van gisten, evt 1 van de 3 is een bottelgist.
2) De brouwer die dat verteld heeft heeft dat uit zijn duim gezogen.

Het is dan aan ons om te beoordelen welke optie het meest waarschijnlijk is.

Het kan ook zijn dat Gozdawa Rochefortgist datzelfde mengsel van gisten is.

Blijft leuk en veel stof voor discussie als je altijd maar net te weinig info hebt om een goede conclusie te kunnen trekken. Maar die discussie lost dat probleem natuurlijk niet op.

Juindorper

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  11:42 uMisschien dan even de YouTube link plaatsen. Als ze dus 3 gisten gebruiken en ze gebruiken dezelfde gist voor alle bieren dan kunnen er maar 2 conclusies zijn:

Blijft leuk en veel stof voor discussie als je altijd maar net te weinig info hebt om een goede conclusie te kunnen trekken. Maar die discussie lost dat probleem natuurlijk niet op.
De gist die je opkweekt van uit een flesje Rochefort resulteert naar mijn ervaringen in een vergistingsgraad van 90% of hoger dus ik denk dat je de optie van een bottelgist kunt afstrepen.
Ik heb ook nooit verschil gemerkt of dat je dat uit de 6,8 of 10 doet dus er van uitgaande dat de brouwer geen onzin verteld zal het waarschijnlijk een mengsel zijn van 3 gisten.

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 09-08-2022  11:42 uMisschien dan even de YouTube link plaatsen. Als ze dus 3 gisten gebruiken en ze gebruiken dezelfde gist voor alle bieren dan kunnen er maar 2 conclusies zijn:

Het is geen YouTube video maar van omroep Max door mij destijds gedownload. Er wordt verteld dat niemand van buiten de Monaster mag binnen de brouwerij komen. Ze hebben destijds een  uitzondering gemaakt voor katholiek Nederland.

Jacques

Citaat van: pincopallino op 09-08-2022  14:37 uHet is geen YouTube video maar van omroep Max door mij destijds gedownload. Er wordt verteld dat niemand van buiten de Monaster mag binnen de brouwerij komen. Ze hebben destijds een  uitzondering gemaakt voor katholiek Nederland.

Goh, ik wist dat het bezoek dat De Roerstok de nodige jaren geleden aan de brouwerij bijzonder was, maar zo bijzonder wist ik niet...  smile

Bij ons bezoek bleek niet dat er verschillende gisten gebruikt werden.
Als je het bier opkweekt uit een flesje dan krijg je de typische Rochfort smaak in je bier. Een menggist zou kunnen maar omdat de variatie in smaak van dit bier erg klein is verwacht ik dat niet.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 09-08-2022  23:25 uAls je het bier opkweekt uit een flesje dan krijg je de typische Rochfort smaak in je bier. Een menggist zou kunnen maar omdat de variatie in smaak van dit bier erg klein is verwacht ik dat niet.

Dus #6 optie 2?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  13:35 uDus #6 optie 2?

Ik sluit helemaal niets uit, maar mij lijkt dat dit een reincultuur is.
De enige trappistennbrouwerij die werkt met een menggist is volgens mij Orval. Dat wil zeggen dat dit bier geënt wordt met Bret tijdens de nagisting in de tank. Voor de hergisting op de fles wordt weer de oorspronkelijke gist gebruikt. Tussentijds wordt Orval niet gefilterd. Als je Orval gist opkweekt uit een fles overheerst snel de Bret.

hansHalberstadt

Citaat van: pincopallino op 08-08-2022  12:05 uUit een reportage over de Rochefort brouwerij ( 2011 ), verteld broeder Pier dat ze 3 types gist gebruiken.
Zou het kunnen zijn dat hij bedoelde dat ze 3 verschillende bewaarmethodes hebben voor gist, bv slurry, reincultuur, ingevroren met glycerol? Soms kan het zijn dat mensen iets anders zeggen dan de andere denkt dat er gezegd wordt. Misschien toch nog een keer proberen die broeder Pier zelf te vragen.   

pincopallino

Citaat van: hansHalberstadt op 10-08-2022  23:29 uZou het kunnen zijn dat hij bedoelde dat ze 3 verschillende bewaarmethodes hebben voor gist, bv slurry, reincultuur, ingevroren met glycerol? Soms kan het zijn dat mensen iets anders zeggen dan de andere denkt dat er gezegd wordt. Misschien toch nog een keer proberen die broeder Pier zelf te vragen.   

De tekstuele worden van de presentator waren "Het gebruiken van 3 soorten gist zou het geheim kunnen zijn van de Rochefort bieren "
Ik kan de video niet publiceren op YouTube vanwege de auteursrechten. Ik ben in het verleden door YouTube op mijn vingers getikt.

Juindorper

Citaat van: pincopallino op 11-08-2022  09:04 uDe tekstuele worden van de presentator waren "Het gebruiken van 3 soorten gist zou het geheim kunnen zijn van de Rochefort bieren "
Maar het zou dus ook net zo goed niet kunnen zijn.
De presentator in kwestie kletst waarschijnlijk maar een eind weg.

Theo Mol

Nog een verhaal: ik las onlangs het boek "Brew like a Monk" (uit 2005) waarin staat dat Rochefort werkt met één gistsoort, waarbij een nieuwe kweek achtereenvolgens wordt gebruikt voor de 6, de 8 en de 10 en daarna niet meer.

hansHalberstadt

Dan is er maar 1 optie: kolonies reincultuur maken en isoleren en DNA testen gaan doen als de brouwers zelf alleen maar verwarring stichten. Maar dan nog kan het zijn dat je alleen de bottelgist ziet. Alleen als je dan 3 DNA profielen ziet weet je het, anders weet je nog steeds niets.

Pieter1954

Citaat van: hansHalberstadt op 11-08-2022  14:47 uDan is er maar 1 optie: kolonies reincultuur maken en isoleren en DNA testen gaan doen als de brouwers zelf alleen maar verwarring stichten. Maar dan nog kan het zijn dat je alleen de bottelgist ziet. Alleen als je dan 3 DNA profielen ziet weet je het, anders weet je nog steeds niets.

En wie zou dat kunnen gaan doen? Is er een brouwer die werkt bij de forensische dienst? Of connecties in Leuven bij Kevin Streepen?

Arthur B

Citaat van: Theo Mol op 11-08-2022  10:55 uNog een verhaal: ik las onlangs het boek "Brew like a Monk" (uit 2005) waarin staat dat Rochefort werkt met één gistsoort, waarbij een nieuwe kweek achtereenvolgens wordt gebruikt voor de 6, de 8 en de 10 en daarna niet meer.

Dan past het toch? Als ze die drie versies bewaren gebruiken ze drie verschillende 'soorten' / varianten (van dezelfde) gist.

Fractus

Zou het kunnen dat de gist op drie momenten wordt toegevoegd, en de presentator dat door elkaar heeft gehaald? Wellicht voegen ze gist toe bij start vergisting, wordt het gefilterd en gaat er daarna nieuwe gist bij voor de lagering, en dan nog wat gist op fles of zo? Lijkt mij waarschijnlijker dan 3 soorten gist, en is een begrijpelijke verwarring voor iemand die absoluut niets van bierbrouwen weet (lees: de presentator)

Sjoerd

De vraag blijft of iemand ervaring heeft met de Gozdawa Rochefortgist? Ben namelijk erg benieuwd of hij overeenkomt met het origineel/W1762

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 12-08-2022  13:11 uDe vraag blijft of iemand ervaring heeft met de Gozdawa Rochefortgist? Ben namelijk erg benieuwd of hij overeenkomt met het origineel/W1762

Nog niet, maar dat weerhoudt jou er niet van om een test te doen... Zo heel duur is korrelgist nu ook weer niet.

Sjoerd

Dat ga ik ook doen, brouwdag voor Rochfort 10 kloon staat gepland, ga de batch splitsen, een met de W1762, de ander met deze korrelgist. Maar goed, was mooi geweest als iemand er al iets over kon zeggen. Ik zal het in elk geval laten weten.

Jacques

Citaat van: Sjoerd op 12-08-2022  17:43 uIk zal het in elk geval laten weten.
Fijn, want daar leren we allemaal van!

Fractus

Citaat van: pincopallino op 08-08-2022  12:05 uUit een reportage over de Rochefort brouwerij ( 2011 ), verteld broeder Pier dat ze 3 types gist gebruiken.

Ik wil toch even hier op terug komen. Het toeval wil dat ik op het moment Brew like a Monk van Stan Hieronymus aan het lezen ben (leuk boek trouwens, aanrader) en gisteren aan was gekomen bij het stukje over Rochefort. Daar werd, midden in een gesprek over waterkwaliteit, dit gezegd:

Citaat van: Brew like a Monk, p65"Our water is irreplaceble," said Brother Pierre, who oversees brewing. "If you ask me, this makes the big difference between our beers and the Chimay beers. The water used in Chimay is much softer." The water difference might help explain why the yeast Father Theodore isolated for use at Chimay did not work as well at Rochefort. The brewery began using another in 1960, provided by the technical adviser at the time, who also worked at the Palm brewery. The yeast has three strains, two of which are very similar.

Volgens Stan Hieronymus zijn er dus toch drie giststammen door elkaar, al zijn er twee bijna hetzelfde.

Vergelijkbare Topics (7)

26290

Reacties: 14
Gelezen: 6480

2321

Gestart door MO

Reacties: 168
Gelezen: 76389

21961

Reacties: 7
Gelezen: 3656

39799

Reacties: 22
Gelezen: 4683

18866

Reacties: 1
Gelezen: 2688

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.