Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even Voorstellen: NiekH - Aalten, Achterhoek

Gestart door NiekH, 23-08-2022 10:04 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekH

Hallo Mede hobbybrouwers,

Niek is de naam en ben woonachtig in Aalten, de Achterhoek.
Ben Chemicus van beroep in de olie-industrie en heb meerdere jaren buiten Nederland gewoond, echter tijdens door de Corona weer teruggekeerd in ons fijne kouwe kikkerlandje samen met vrouw en kinders.

Ter verveling tijdens de thuiszit-Corona-periode maar eens gaan inlezen in bierbrouwen, startpakketje besteld bij Brouwbroeders en toen mijn eerste IPA, Blond en DIPA gebrouwen. Toen zelf maar wat verschillende soorten mout besteld met verschillende hopsoorten en wat gisten en zelf aan het experimenteren gegaan. Nu inmiddels 14 keer gebrouwen in een soeppan en plastic gistvat en de biertjes smaken steeds beter :)
Na de tweede brouw door de vrouw het huis uit gejaagd, ze vond de geur van kokend bier met hop niet echt heel verfrissend, of misschien had ik niet moeten gaan brouwen 's morgens terwijl 's middags er visite kwam :)
Nu de schuur maar ingericht als brouwlocatie, is project in ontwikkeling aangezien ik nog geen water aansluiting heb in de schuur, ga ik in orde maken ergens tijdens de komende herfst. Daarna maar eens een koelkast op de kop tikken en verbouwen tot klimaatkast voor het vergisten tijdens de winter.
Dit forum pas een week geleden ontdekt en het is een bron van informatie!

Groeten,
Niek

Jacques

Welkom op het forum Niek.

Zoals je wel ontdekt hebt is bierbrouwen veel chemisch. Maar het is ook meer... Onder andere smaken combineren en gevoel krijgen voor het gedrag van verschillende gistrassen zijn zeker net zo belangrijk. Door veel te brouwen komt dat als het goed is vanzelf.

tdp

Niek,