Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Even Voorstellen: NiekH - Aalten, Achterhoek

Gestart door NiekH, 23-08-2022 10:04 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekH

Hallo Mede hobbybrouwers,

Niek is de naam en ben woonachtig in Aalten, de Achterhoek.
Ben Chemicus van beroep in de olie-industrie en heb meerdere jaren buiten Nederland gewoond, echter tijdens door de Corona weer teruggekeerd in ons fijne kouwe kikkerlandje samen met vrouw en kinders.

Ter verveling tijdens de thuiszit-Corona-periode maar eens gaan inlezen in bierbrouwen, startpakketje besteld bij Brouwbroeders en toen mijn eerste IPA, Blond en DIPA gebrouwen. Toen zelf maar wat verschillende soorten mout besteld met verschillende hopsoorten en wat gisten en zelf aan het experimenteren gegaan. Nu inmiddels 14 keer gebrouwen in een soeppan en plastic gistvat en de biertjes smaken steeds beter :)
Na de tweede brouw door de vrouw het huis uit gejaagd, ze vond de geur van kokend bier met hop niet echt heel verfrissend, of misschien had ik niet moeten gaan brouwen 's morgens terwijl 's middags er visite kwam :)
Nu de schuur maar ingericht als brouwlocatie, is project in ontwikkeling aangezien ik nog geen water aansluiting heb in de schuur, ga ik in orde maken ergens tijdens de komende herfst. Daarna maar eens een koelkast op de kop tikken en verbouwen tot klimaatkast voor het vergisten tijdens de winter.
Dit forum pas een week geleden ontdekt en het is een bron van informatie!

Groeten,
Niek

Jacques

Welkom op het forum Niek.

Zoals je wel ontdekt hebt is bierbrouwen veel chemisch. Maar het is ook meer... Onder andere smaken combineren en gevoel krijgen voor het gedrag van verschillende gistrassen zijn zeker net zo belangrijk. Door veel te brouwen komt dat als het goed is vanzelf.

tdp

Niek,

Welkom op het forum. De smaak al goed te pakken. En wanneer je naar buiten wordt gejaagd om te brouwen, moet je het ijzer smeden als het heet is ;). Hier ook gedaan, ook volledig uit de hand gelopen :D!

Veel brouw- en bouwplezier!

Teun

NiekH

Citaat van: Jacques op 23-08-2022  10:39 uZoals je wel ontdekt hebt is bierbrouwen veel chemisch. Maar het is ook meer... Onder andere smaken combineren en gevoel krijgen voor het gedrag van verschillende gistrassen zijn zeker net zo belangrijk. Door veel te brouwen komt dat als het goed is vanzelf.
Inderdaad, komt wel een beetje chemie bij kijken, maar meer biologie, en procestechnologie. Maar gelukkig valt dat ook onder mijn werkzaamheden dus dat gaat allemaal wel goed komen. :)
Ben inderdaad wel benieuwd naar het effect van verschillende gistrassen en wat dat daadwerkelijk met de smaak doet. De onderzoeker in mij is al aan het plannen om een batch bier te maken en deze vervolgens te verdelen in meerdere kleinere porties en deze vervolgens met verschillende gisten te behandelen om zodoende te bepalen wat een gist doet met de smaak.

Citaat van: tdp op 23-08-2022  11:26 uWelkom op het forum. De smaak al goed te pakken. En wanneer je naar buiten wordt gejaagd om te brouwen, moet je het ijzer smeden als het heet is ;). Hier ook gedaan, ook volledig uit de hand gelopen :D!
Hier nog niet volledig uit de hand gelopen, al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de schuur wel wat sneller ben gaan bouwen toen ik daadwerkelijk niet meer binnen mocht koken. Dus ja, ik weet niet of het bouwen van een schuur voor brouwwerkzaamheden valt onder 'uit de hand lopen' maar het begin is er.... :) Volgende is de wateraansluiting, daarna de klimaatkast en een grotere all-in-one brouwketel. Daarna??? We zien wel :)

tdp

Citaat van: NiekH op 23-08-2022  15:51 uInderdaad, komt wel een beetje chemie bij kijken, maar meer biologie, en procestechnologie. Maar gelukkig valt dat ook onder mijn werkzaamheden dus dat gaat allemaal wel goed komen. :)
Ben inderdaad wel benieuwd naar het effect van verschillende gistrassen en wat dat daadwerkelijk met de smaak doet. De onderzoeker in mij is al aan het plannen om een batch bier te maken en deze vervolgens te verdelen in meerdere kleinere porties en deze vervolgens met verschillende gisten te behandelen om zodoende te bepalen wat een gist doet met de smaak.
Hier nog niet volledig uit de hand gelopen, al moet ik wel eerlijk bekennen dat ik de schuur wel wat sneller ben gaan bouwen toen ik daadwerkelijk niet meer binnen mocht koken. Dus ja, ik weet niet of het bouwen van een schuur voor brouwwerkzaamheden valt onder 'uit de hand lopen' maar het begin is er.... :) Volgende is de wateraansluiting, daarna de klimaatkast en een grotere all-in-one brouwketel. Daarna??? We zien wel :)

Je zult het er vast al hebben liggen, maar vergeet de waterafvoer niet! Ik was dat vergeten, maar gelukkig kon dat nog gemakkelijk later hersteld worden. En een paar extra 'schone' groepen is ook nooit verkeerd, ook een alles in 1 ketel trekt aardig wat stroom.

NiekH

Extra stroomgroep gaat er komen wanneer ik er een waterleiding naar toe ga trekken. moet vanuit de meterkast een kleine 30 meter naar achteren om bij de schuur te komen, Als ik dan toch door de tuin aan het graven ben komt er naast de waterleiding ook een stroomkabel en een UTP kabel (voor internet) in te liggen. Tezijnertijd zal ik ook nog wel een keer zonnepanelen leggen op de schuur, dus dan heb ik die afzonderlijke groep en dikke grondkabel wel nodig. Maargoed dat doe ik van de herfst een keer als de tuin en het gras klaar is met groeien.
Waterafvoer gaat gewoon via afvoerputje naar de buiten/achterkant van de schuur, zal er toch geen gevaarlijke stoffen doorheen spoelen en aan de achterkant van de schuur groeit toch al niets.

Josss

Vergeet de spoelwaterketel niet, een groep zal te weinig zijn denk ik.

hobbyman

Beste Niek,

Je bent welkom om eens kennis te maken, of om mee te brouwen in Aalten. Toevallig woon ik daar ook!

NiekH

Hobbyman, lijkt me leuk om een brouwende dorpsgenoot te kennen. Mee brouwen lijkt me ook wel gezellig, maar zal informatie-uitwisselings-technisch behoorlijk eenrichtingsverkeer worden aangezien ik nog niet heel veel ervaring heb in het brouwen van bier.

Vergelijkbare Topics (7)

24563

Reacties: 4
Gelezen: 1838

37458

Gestart door Basman

Reacties: 1
Gelezen: 1034

28662

Reacties: 6
Gelezen: 2351

14972

Reacties: 6
Gelezen: 2035

42199

Reacties: 9
Gelezen: 1517

21386

Gestart door NaviN

Reacties: 3
Gelezen: 1427

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.