Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hopoogst 2022

Gestart door Eric v B, 24-04-2022 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Drents Hopbier

Citaat van: Josss op 11-08-2022  23:27 udie franse waarvan ik de naam steeds vergeet)

Strisselspalt of Tardif de Bourgogne of Precoce de Burgnogne

Hopbier

Josss

Citaat van: Drents Hopbier op 12-08-2022  11:54 uStrisselspalt of Tardif de Bourgogne of Precoce de Burgnogne

Hopbier

Strisselspalt

thepsych

Citaat van: Michiel_dL op 28-07-2022  16:42 uGoede tip over het gebruik van lavameel voor het bestrijden van luizen en tripsen!
Ik heb dit jaar een gigantische luizenplaag op mijn 2 planten, gelukkig hebben (met een beetje hulp) de lieveheersbeestjes de hopplanten gevonden en eitjes gelegd. Het aantal luizen begint nu weer minder te worden en de planten lijken er verder weinig last van te hebben. Er zitten alleen veel zwarte plekjes op de bladeren, waarschijnlijk door bepaalde schimmels die de luizen met zich meebrengen.

Er beginnen zich momenteel weer bloemen te vormen, dus ik denk dat de plaag net op tijd weg zal zijn. Ik heb tevens dit jaar een paar dennenappels onderaan de planten gelegd, ongeveer 5 per plant. Hierin kunnen allerlei nuttige beestjes schuilen, zoals lieveheersbeestjes maar ook oorwurmen. Deze laatste eten zowel luizen als tripsen en zijn daardoor multifunctioneel. Vaak wonen er al een aantal oorwurmen in de dennenappels die je uit het bos haalt, dus die kunnen meteen aan het werk. Tegen luizen zijn oorwurmen overigens minder effectief dan lieveheersbeestjes(larven), maar er zitten in ieder geval geen tripsen op de planten.
Tegenwoordig kun je larven van lieveheersbeestjes kopen en die blijken heel effectief heb ik al van diverse mensen gehoord

brouwerwaldonk

Die larven van de lieveheersbeestjes eten het 10 voudige aan luizen op.
Dus ja, veel efficiënter dan de volwassen beestjes.

Jacques

Citaat van: thepsych op 12-08-2022  22:48 uTegenwoordig kun je larven van lieveheersbeestjes kopen en die blijken heel effectief heb ik al van diverse mensen gehoord

Voor degenen die niet weten hoe ze er uitzien hierbij een door mij gemaakte foto.

Michiel_dL

Citaat van: thepsych op 12-08-2022  22:48 uTegenwoordig kun je larven van lieveheersbeestjes kopen en die blijken heel effectief heb ik al van diverse mensen gehoord

Daar heb ik inderdaad ook naar gekeken, maar toen ontdekte ik heel veel lieveheersbeestjes op de vlinderstruik. Daar heb ik er binnen een paar dagen ongeveer 20 van overgezet op mijn 2 hopplanten. Die gingen snel eitjes leggen (hangen ze aan de onderkant van bladeren) en binnen een week waren er heel veel larven aanwezig, die aan het werk gingen.

Een kleine investering in een vlinderstruik (of waarschijnlijk iedere andere plant die lieveheersbeestjes aantrekt) is dus ook een goede optie, kost alleen wat meer tijd en moeite

Michiel_dL

Alvast even vooruitkijkend naar het volgende groeiseizoen ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met wormencompost in combinatie met lavameel als mest/grondverbeteraar.

Ik las een aantal stukken dat dit in de moestuin goed werkt en voor een grotere opbrengst zorgt, door verbeterde opname van voedingsstoffen. Ik wil hier komend seizoen mee gaan experimenteren bij mijn hopplanten, die overigens in grote potten staan.

Ze staan nu in de potgrond en doen het prima, maar ik benieuwd of de eeder genoemde combinatie zorgt voor meer productie. In een pot hebben de wortels uiteraard minder ruimte, maar door de verbeterde opname van voedingsstoffen, waaronder stikstof, zou theoretisch gezien een grotere opbrengst mogelijk moeten zijn.

Ik snap natuurlijk dat een plant in de volle grond een hogere opbrengst geeft, maar vind het juist een uitdaging om de opbrengst van planten in pot te optimaliseren. Indien dit concept werkt, zal het in meer of mindere mate ook moeten werken voor planten in de volle grond.

Josss

Ik heb drie hopplanten, waarvan een een stekje die ik zelf van een steel heb genomen, die gaat nog het beste, terwijl die later is gestekt. Ben heel benieuwd hoeveel de opbrengst zal zijn. De andere twee heb ik steeds laten zakken aan een stelling. Dat ga ik volgend jaar toch anders doen.

20220819_130523.jpg
20220819_130432.jpg
20220819_130445.jpg
20220819_130507.jpg   

Michiel_dL

Citaat van: Josss op 19-08-2022  18:19 uIk heb drie hopplanten, waarvan een een stekje die ik zelf van een steel heb genomen, die gaat nog het beste, terwijl die later is gestekt. Ben heel benieuwd hoeveel de opbrengst zal zijn. De andere twee heb ik steeds laten zakken aan een stelling. Dat ga ik volgend jaar toch anders doen. 

In de USA wordt soms gewerkt met een 'Low trellis design', waarbij palen van 2,7 tot 3 meter worden gebruikt (de helft van de standaard paal, die 5,5 meter hoog is). Wanneer de hoprank de bovenkant heeft bereikt wordt deze afgeknipt, waardoor de groei van de zijscheuten wordt bevorderd (waaraan de hopbellen groeien). Bij de wat oudere rassen (Cascade, centennial etc.) blijkt dit prima te werken, met een goede opbrengst. Dit lijkt me voor jouw constructie een prima oplossing. Wellicht dan 3 in plaats van 2 ranken langs de draad omhoog sturen.

Ik had toevallig dit jaar een rank (Willamette) die afgebroken was rond de 3 meter hoog en momenteel een vergelijkbaar aantal hopbellen heeft als de centennial die 8 meter hoog is geworden (beide horizontaal groeiend).

Josss

Ik zat er aan de denken een paal tegen de schutting een meter hoger te zetten, dan kom je op 4 meter hoogte en dan 3 scheuten  hun weg te laten zoeken langs twee lijnen die naar de punt gaan, een hopplant bij de veranda en eentje bij het huis die ca 5 meter omhoog kan (nu nog aan mijn vrouw verkopen dat dat mooi is.)

brouwerwaldonk

Hier is de Fuggles zo goed als volgroeid, en zonder gieten.
De bellen zijn nu al 4 cm groot. Ik denk volgende week te oogsten.

Hoppybrouwer

Vraagje, als mijn hop klaar is wil ik brouwen met verse hop.  De vorige keer zaten er veel beestje in de hopbellen.  Kan ik verse hop wassen voor gebruik, of was ik dan de hopharsen eruit?

Jacques

Citaat van: Hoppybrouwer op 21-08-2022  15:52 uVraagje, als mijn hop klaar is wil ik brouwen met verse hop.  De vorige keer zaten er veel beestje in de hopbellen.  Kan ik verse hop wassen voor gebruik, of was ik dan de hopharsen eruit?

Als ik brouw met verse hop van mijn buurman dan brouw ik met onbehandelde hop, zo van de plant in de brouwketel.
Wanneer ik de hop droogt dan zie ik inderdaad veel spinnetjes en dergelijke uit de hop komen...

Fractus

Een hopspider houdt de beestjes wel tegen, it's in the name ;)

Herman

Citaat van: Josss op 19-08-2022  18:19 uIk heb drie hopplanten, waarvan een een stekje die ik zelf van een steel heb genomen, die gaat nog het beste, terwijl die later is gestekt. Ben heel benieuwd hoeveel de opbrengst zal zijn. De andere twee heb ik steeds laten zakken aan een stelling. Dat ga ik volgend jaar toch anders doen.

20220819_130432.jpg
Hmm, ik kan het door missende details niet met zekerheid zeggen maar dit lijkt me mannelijke bloei, die wil je niet bij de vrouwtjesbellen hebben.

Josss

Citaat van: Herman op 21-08-2022  20:56 uHmm, ik kan het door missende details niet met zekerheid zeggen maar dit lijkt me mannelijke bloei, die wil je niet bij de vrouwtjesbellen hebben.

Ik denk dat je gelijk hebt, morgen nog eens goed kijken en dan gaat hij er uit.
Dat wordt dan een Engels bier met Cascade

Hoppybrouwer

Citaat van: Jacques op 21-08-2022  17:12 uAls ik brouw met verse hop van mijn buurman dan brouw ik met onbehandelde hop, zo van de plant in de brouwketel.
Wanneer ik de hop droogt dan zie ik inderdaad veel spinnetjes en dergelijke uit de hop komen...

Maar geen insectenresten in het bier dan uiteindelijk neem ik aan? Dan gooi ik het er gewoon in en hopelijk filtert mijn  filterzak de insecten er uit. En anders wordt het bier met extra proteïne. Schijnt populair te zijn bij de fanatieke sporters.

Spyro

Citaat van: Hoppybrouwer op 22-08-2022  10:58 uMaar geen insectenresten in het bier dan uiteindelijk neem ik aan? Dan gooi ik het er gewoon in en hopelijk filtert mijn  filterzak de insecten er uit. En anders wordt het bier met extra proteïne. Schijnt populair te zijn bij de fanatieke sporters.
Het idee dat er insecten e.d. mee in het bier gaan is niet leuk, maar ik denk dat we niet willen weten hoeveel spinnen en ander klein spul er mee in de druivenpersen gaan van menig wijnboer...  :-\ ;D

tdp

Mocht het al in je bier komen, zakt het tijdens de vergisting wel uit. Bij mij gaat de verse hop er zo in, direct van de plant!

Jacques

Citaat van: Hoppybrouwer op 22-08-2022  10:58 uMaar geen insectenresten in het bier dan uiteindelijk neem ik aan?

Dat zal denk ik toch wel het geval zijn...

Doordat het wort gekookt wordt (verse hop gebruik ik niet voor koudhoppen) en de hopdeeltjes verwijderd worden levert dit geen probleem op.

Theo Mol

Dat maakt een herinnering wakker. Koelewijn is nog geen bier, maar toch ... proost.

https://www.peterkoelewijn.nl/songteksten/beestjes.html

hansHalberstadt

Citaat van: Theo Mol op 23-08-2022  10:08 uDat maakt een herinnering wakker.
Het schijnt dat ik dat liedje zong in de winkel toe ik 4 was en de verkoper het daarom niet meer hield van het lachen. Geen idee waarom ik dat liedje in mijn hoofd had toen. Misschien had ik toen al zo'n voorgevoel dat ik ooit hop ging kweken en bier ging brouwen.

tdp

Van links naar rechts, 2e jaars planten:
Tettnanger, Hallertau Tradition, Spalter Select
220823.jpg

De Fuggle en Bramling Cross zijn bijna zover, de Smaragd is ook al aardig op weg. De Mathon moet nog wel een paar weken.

Wijbrouwers

Citaat van: Michiel_dL op 14-08-2022  21:17 uAlvast even vooruitkijkend naar het volgende groeiseizoen ben ik benieuwd of iemand ervaring heeft met wormencompost in combinatie met lavameel als mest/grondverbeteraar.

Ik las een aantal stukken dat dit in de moestuin goed werkt en voor een grotere opbrengst zorgt, door verbeterde opname van voedingsstoffen. Ik wil hier komend seizoen mee gaan experimenteren bij mijn hopplanten, die overigens in grote potten staan.

Ze staan nu in de potgrond en doen het prima, maar ik benieuwd of de eeder genoemde combinatie zorgt voor meer productie. In een pot hebben de wortels uiteraard minder ruimte, maar door de verbeterde opname van voedingsstoffen, waaronder stikstof, zou theoretisch gezien een grotere opbrengst mogelijk moeten zijn.

Ik snap natuurlijk dat een plant in de volle grond een hogere opbrengst geeft, maar vind het juist een uitdaging om de opbrengst van planten in pot te optimaliseren. Indien dit concept werkt, zal het in meer of mindere mate ook moeten werken voor planten in de volle grond.

Ik las je bericht nu pas.
Wormencompost en lavameel gebruik ik, naast guano in mijn gehele tuin. Of het nu het gazon is, de bloemenborders, (hang)potten of de moestuin.
Hoe de invloed daarvan op een hopplant is weet ik niet maar ik weet dat mijn moestuin meer oogst heeft opgeleverd dan voorgaande jaren. Het bijkomend voordeel van bestuiven met lavameel is dat het luizen tegengaat.

Wormencompost maken wij hier thuis zelf d.m.v. een wormenbak (ultralive). Meer omdat het kan dan vanwege kostenbesparing.

Ikzelf ben van mening dat je een hogere opbrengst zal hebben dan bij gebruik van standaard compost.

hansHalberstadt

Citaat van: tdp op 24-08-2022  08:56 uVan links naar rechts, 2e jaars planten:

Daar kun je wel 1000 liter bier mee brouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

12638

Reacties: 34
Gelezen: 16195

4095

Gestart door MO

Reacties: 298
Gelezen: 104215

42734

Gestart door Eric v B

Reacties: 208
Gelezen: 37355

37454

Reacties: 29
Gelezen: 6075

24743

Gestart door dennisbier

Reacties: 558
Gelezen: 162978

16368

Reacties: 19
Gelezen: 6467

8394

Gestart door oranjeboombiertje

Reacties: 672
Gelezen: 203631

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.