Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Begin SG

Gestart door Brouwerij Gemütlich, 01-04-2022 09:02 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij Gemütlich

Beste medebrouwers,

Ik heb een vraag voor jullie...

Ik heb een recept voor een RIS in Brewfather gezet. SG voor koken 1106, na 1,5u koken SG 1134...28 pnt lijkt mij een beetje veel zonder suiker of niet?

Alvast dank voor het meedenken...

Patrick.

Hopfenfox

Volgens mij kan dit prima! Mijn laatste brouwsel ging in anderhalf uur koken van 1050 naar 1070. Je verdampt een boel water he.

hansHalberstadt

1134=134 sg punten
1106=106 sg punten.
De verhouding van beiden geeft de hoeveelheid water verdampt tijdens het koken.
Hier dus 134/106=1.264, dus heb je dan nog 1/1.264=79% van je volume over dus is 21% verdampt in 1.5 uur dus 14% per uur.
Normaal is ca 10% per uur, dus kan wel maar dan kook je wel stevig door.

Brouwerij Gemütlich

Ik heb een automatische ketel waar ik op 2500w 4L in een uur verdamp.

Hopfenfox

Ik begin met 15-16 liter voor kook en verdamp 2,4 liter per uur. Dat is een hoog percentage en als ik 'verander water in bier' moet geloven niet goed, maar het is het kenmerk van de ketel en ik kan er niks aan veranderen. Als ik het vermogen terugdraai van 1600 naar 1500 of 1400 is de kook foetsie. Ik doe het er maar meer en maak me er niet druk om.

Hopfenfox

Citaat van: Brouwerij Gemütlich op 01-04-2022  13:13 uIk heb een automatische ketel waar ik op 2500w 4L in een uur verdamp.
Het maakt dan nogal uit hoe groot die ketel is. 4 liter in een 100 liter ketel is weinig, 4 liter in een 10 liter ketel is heel veel...

hansHalberstadt

4 liter per uur/14%=zou overeenkomen met 4/0.14=28 liter wort. ik neem aan dat je ergens in de app je kookvermogen moet opgeven? dus dat moet je wel eerst goed instellen met wat je werkelijk hebt aan (netto) kookvermogen

Hopfenfox

In Brewfather kun je geen kookvermogen ingeven, wel het aantal liters dat je per uur verdampt. Als je dat eenmaal goed hebt ingesteld klopt het bijna altijd.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 01-04-2022  17:11 uIn Brewfather kun je geen kookvermogen ingeven, wel het aantal liters dat je per uur verdampt
Het aantal liters per uur is indirect ook het zelfde als kookvermogen.

Broewerke

Zijdelings vraagje. Ik verdamp 10% per uur met amper rollende kook. Is dit voldoende voor het effect dms en neerslaan eiwitten? Is lees er vanalles over maar weet t niet.

Jacques

Citaat van: Broewerke op 01-04-2022  19:27 uZijdelings vraagje. Ik verdamp 10% per uur met amper rollende kook. Is dit voldoende voor het effect dms en neerslaan eiwitten? Is lees er van alles over maar weet t niet.

Dat is meer dan voldoende voor DMS. Voor een goede uitvlokking is het belangrijk dat de pH tussen de 5,0 en 5,2 is tijdens het koken. Ook het toevoegen van Iers mos helpt.

Brouwerij Gemütlich

Update...

Afgelopen weekend deze ris gebrouwen..Om te beginnen heb ik mijn brouwzaalrendement moeten aanpassen omdat deze te hoog was. Bij dit recept hoorde een sg voor de kook van 1088 en na 1,5u kook een sg van 1111, dit zijn dus 23 pnt op 1,5u tijd. Ik behaalde een sg voor de kook van 1100 en na de kook 1110. Tevreden met het begin sg maar nu stokt de vergisting op 1044 wat 1021 moet worden. Op 20L heb ik 3 pakjes US-05 toegevoegd. Ik heb vaker zulk hoog alcoholpercentage behaald met deze gist maar weet nu niet goed wat te doen....Kan ik nog gist toevoegen of moet ik het hier bij laten? En ja ik weet het geduld, geduld, geduld. Maar hij staat al 24u op deze sg dus ben bang dat er niet veel meer af gaat...

Bram86

Brouwsoftware houdt eigenlijk nooit rekening met de mindere vergistbaarheid van donkere mouten. Dat het zo hoog eindigt is dus niet erg en past prima bij een ris.

hansHalberstadt

Citaat van: Bram86 op 04-04-2022  20:08 uBrouwsoftware houdt eigenlijk nooit rekening met de mindere vergistbaarheid van donkere mouten. Dat het zo hoog eindigt is dus niet erg en past prima bij een ris.
Kun je dan niet de vergistbaarheid per ingrediënt instellen? Bij de software die ik ooit heb geschreven (Bierpro) kan dat gewoon wel.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.