Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

2 brouwsels met smaakafwijking natte hond

Gestart door alstro, 06-02-2022 15:08 u

Vorige topic - Volgende topic

alstro

Weet niet of de topic hier goed staat.

Ik kom wat bierbrouwen net kijken, heb boek van Adri gelezen. Heb nu 2 keer gebrouwen met pan 12 ltr.

1e brouwsel een weizen dubbelbock
2e brouwsel een weizen

Bij beide bieren ging het gisten heel erg snel. Dag 2 had ik al max bubbels en bij dag 3-4 was het bubbelen bijna stil. Ik heb na week het jongbier van emmer over gedaan naar 2 grote flessen elk 5 liter en daar nog week in laten staan.

Na 2 weken waren de SG waardes volgens recept en heb ik gebotteld. De flessen nog week laten staan en proeven. Bij eerste brouwsel vond ik dat er een raar bijsmaakje aan zat, maar dacht dat het aan recept lag.  2e brouwsel zelfde verhaal een zelfde bijsmaak.

1e brouwsel zit nu een maand op de fles en het smaakje wordt eigenlijk alleen maar erger. Gisteren weer geproefd en mijn vrouw die niet drinkt vond het huis naar natte hond ruiken. Smaakje is lastig te omschrijven. beetje grassig/ rotte kool/groente.

Ik heb even geen idee wat ik fout gedaan heb, vond het vergisten alleen heel erg snel gaan. Het Weizen recept * Herman Holtrop was echter ook redelijk snel klaar.  Enigste wat bij mij anders was was dat de SG waarde na koken wat lager was ( minder rendement) dus wat suiker toegevoegd.

BrouwMout.nl

De omschrijving doet me denken aan DMS. (dimethylsulfide)
Hoe lang heb je gekookt? En had je een stevige rollende kook?

alstro

Citaat van: BrouwMout.nl op 06-02-2022  15:51 uDe omschrijving doet me denken aan DMS. (dimethylsulfide)
Hoe lang heb je gekookt? En had je een stevige rollende kook?

Koken brouwsel 1 was 1 uur
brouwsel 2 ook 1 uur

Moet zeggen dat het een "rustige" pruttelkook was. Dus waarschijnlijk niet zo heftig als jij bedoelt.
Lees dat het ook kan zijn door slecht koelen?  Op zich ging dat namelijk wel goed.

BrouwMout.nl

Een uur koken moet voldoende zijn.

Je zegt dat de smaak erger word als het bier een tijdje op fles staat. Oxidatie misschien?
Dat geeft een muffe smaak aan je bier, vergelijkbaar met nat karton.

Hoe heb je het bier over gedaan in de grote flessen? En hoe heb je gebotteld?

joenedu

Had je de deksel erop bij het koken, toevallig?

alstro

Citaat van: joenedu op 07-02-2022  15:19 uHad je de deksel erop bij het koken, toevallig?

Koken met deksel eraf

Na hoofdgisting in emmer heb ik jongbier in 2 grote 5 liter flessen verder laten gisten.

Bottelen met  6 g suiker per ltr toegevoegd.   2e  brouwsel voor bottelen ( de Weizen) geproefd, dat was toen al zeker een goede smaak. 

Jacques

Citaat van: alstro op 06-02-2022  15:08 uBij eerste brouwsel vond ik dat er een raar bijsmaakje aan zat, maar dacht dat het aan recept lag.  2e brouwsel zelfde verhaal een zelfde bijsmaak.

1e brouwsel zit nu een maand op de fles en het smaakje wordt eigenlijk alleen maar erger. Gisteren weer geproefd en mijn vrouw die niet drinkt vond het huis naar natte hond ruiken. Smaakje is lastig te omschrijven. beetje grassig/ rotte kool/groente.

Ik heb even geen idee wat ik fout gedaan heb,

Ook ik denk aan DMS gelet op jouw omschrijving.
Hoe heb je gekoeld? En hoelang duurde het koelen?

Vergelijkbare Topics (7)

39181

Reacties: 12
Gelezen: 3830

8875

Gestart door Menno

Reacties: 24
Gelezen: 8917

2687

Reacties: 0
Gelezen: 2276

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.