Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelkast te klein of gistvat te groot?

Gestart door jooprules, 01-02-2022 13:47 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,

Ik heb zo'n dikbuikig gistvat met groene deksel. Vandaag een koelkastje gekocht met als doel om er een vergistingskast van te maken. Je raadt het al; past net niet. Dat had ik natuurlijk eerst even moeten meten, maar ik dacht dat het net zou gaan. Dus ben ik nu op zoek naar een nieuw gistvat van max 37 cm doorsnee en max 47 cm hoogte (incl waterslot), iemand tips?
Of ik koop natuurlijk een grotere koelkast, dat kan ook.

Groeten,

Joop

PDGRRR

Een grotere koelkast is altijd beter  ;), maar je zou even kunnen kijken bij www.voertonnen.nl. Ik heb daar ook een flink aantal (verschillende) formaten vandaan, waaronder deze van 34 liter. Als je stiekem nog 1 cm overhebt voor de doorsnee zou je ook deze van 50 liter nog kunnen kiezen.

Edwin brouwt

Je kunt ook een blowoff maken. Dan heb je niet de hele ruimte van een waterslotnodig  bovenop je gistvat.

Ik heb het plaatje van een ander topic gehaald.

https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,33145.msg504503.html#msg504503

jooprules

Thanks voor de tips. Het gistvat gaat er vooral in de breedte niet in. De thermostaat zit in de weg. ik dacht dat die tafelmodellen allemaal standaard 60cm breed waren, maar deze is 55. Vanaf de kant tot de thermostaat houd ik dan maar 37cm over.
Ik dacht misschien zo'n echte gistemmer te kopen die veel mensen als bottelemmer gebruiken. Dat zou denk ik wel moeten passen, maar die zijn dan weer niet luchtdicht? Of zijn er ook die wel luchtdicht zijn?

Snelbier

Citaat van: jooprules op 01-02-2022  23:15 uThanks voor de tips. Het gistvat gaat er vooral in de breedte niet in. De thermostaat zit in de weg. ik dacht dat die tafelmodellen allemaal standaard 60cm breed waren, maar deze is 55. Vanaf de kant tot de thermostaat houd ik dan maar 37cm over.
Ik dacht misschien zo'n echte gistemmer te kopen die veel mensen als bottelemmer gebruiken. Dat zou denk ik wel moeten passen, maar die zijn dan weer niet luchtdicht? Of zijn er ook die wel luchtdicht zijn?
Emmers zijn een flipperkast qua luchtdichtheid, niét gemaakt voor meermaals gebruik.  En ook breder van boven dan sommige koelkasten!!
Speidel maakt degelijk kunststof spul dat wél dicht blijft. Kost 5x zoveel, maar bespaart 10x ellende.
Een Speidel-30L (hoogte 47cm) krijg ik net in de koelkast, maar zonder waterslot.
  Waterslot heb ik 'afgetapt' met een extra gaatje naast de hals, hangt eigenlijk NAAST het vat.
Succes, Snelbier

Eric v B

Citaat van: jooprules op 01-02-2022  23:15 u.................maar deze is 55.

Da's een inbouw koelkast.

jooprules

Toch maar de koelkast weer verkocht op Marktplaats. Ik ga gewoon een grotere zoeken ^-^

Vergelijkbare Topics (7)

22913

Gestart door orangeloo

Reacties: 7
Gelezen: 4245

27222

Reacties: 3
Gelezen: 3760

25564

Reacties: 2
Gelezen: 2748

29648

Reacties: 0
Gelezen: 2787

25585

Gestart door jank

Reacties: 0
Gelezen: 2580

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.