Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoi ik ben Niek

Gestart door NiekS, 27-01-2022 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

NiekS

Hoi beste brouwers,

Het forum heeft me al heel veel informatie gegeven en me erg veel geholpen in het brouwproces.

Ik heb tot nu toe 4x gebrouwen. De eerste was okay, tweede niet te zuipen, de derde smaakte pas na 8 weken gebotteld te zijn en de vierde staat op het moment om gelagerd te worden.

Ik brouw op gas en heb een 33L ketel van hobby brouwen.nl. De rest van mijn starterkit heb ik bij de brouwwinkel gekocht. Mijn eerste hevelfilter heb ik zelf gemaakt van koper (naar idee├źn van dit forum). Daarna heb ik een koelkast omgebouwd tot gistkast en verwarm deze met een 50watt verwarmingskabel, aangestuurd door een Inkbird.
Omdat ik vond dat het nogal arbeidsintensief was om het hele maischproces zelf te moeten roeren met een plastic spatel, heb ik via marktplaats een andere/tweede setup kunne kopen. Deze brouwer had zelf een automatische roerder gebouwd en een Arduino met thermometer aangesloten op een gasregelblok.

Het brouwen lukt op zich wel, al moet ik zeggen dat ik ondertussen steeds blijf tweaken (lees: twijfelen) over hoe/wat ik het beste kan doen.

> Een brouwdag neemt dan ook makkelijk 8 uur in beslag.

Het mooist aan het brouwen vind ik de creativiteit die je erin kwijt kunt; niet alleen brouwen maar ook het dingen bouwen.

Het een en ander was echt niet mogelijk geweest zonder het technische inzicht van m'n pa, hij heeft een groter aandeel in m'n hobby dan 'ie zelf denkt/vindt.

Ik kan nog veel leren en wil heel graag een goed drinkbaar biertje brouwen - in plaats van iets dat "niet vies is".

Oefening baart kunst.

Adbrouwt

Welkom Niek. Zoals je al zegt kun je erg veel in deze hobby kwijt behalve brouwen. In welke woonplaats woont jou ketel?
 :degroeten:

HarryL

NC92

Hallo Niek, ik ben ook Niek ;p

Welkom op het forum, veel succes met het verbeteren van je brouwsels.

NiekS

Citaat van: Adbrouwt op 28-01-2022  09:12 uWelkom Niek. Zoals je al zegt kun je erg veel in deze hobby kwijt behalve brouwen. In welke woonplaats woont jou ketel?
 :degroeten:

Mijn ketel woont in Sint Oedenrode bij m'n pa, ik woon zelf in Eindhoven (maar heb minder plaats, helaas). 't is gelukkig allemaal om de hoek :)

Vergelijkbare Topics (7)

33092

Reacties: 11
Gelezen: 1739

37591

Reacties: 9
Gelezen: 1807

16300

Reacties: 7
Gelezen: 3683

36729

Reacties: 1
Gelezen: 1081

9921

Gestart door Mathieu

Reacties: 10
Gelezen: 4381

29274

Reacties: 1
Gelezen: 1293

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.