Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Juiste recept voor NEIPA?

Gestart door MAERT, 13-12-2021 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

MAERT

Beste hobbybrouwers,

Binnenkort zou ik graag een nieuw bier willen brouwen, bij voorkeur een NEIPA, aangezien ik de afgelopen keren voornamelijk RIS bieren heb gebrouwen.
Ik heb de volgende hopsoorten nog liggen en zou deze graag willen gebruiken:
Centennial
Chinook
Fuggle (GB)
Hallertauer Perle
Saaz (CZ)
Styrian Goldings
Hallertauer Hersbrucker

Daarnaast heb ik als gist nog een zakje korrelgist Lallemand Nottingham liggen.
Is het mogelijk om met deze ingredienten een degelijke NEIPA te maken of kun je al op voorhand stellen dat de ingredienten die ik heb liggen geen goede match zijn voor een NEIPA.
Het recept wat ik nu in gedachte heb staat in de bijlage.
Voor mijn gevoel mis ik wat fruitige hopsoorten, waaronder: Mosaic, Citra, Galaxy, Simcoe, etc.
Maar ben benieuwd of het ook met de hop kan die in het recept staat?

Mocht dit niet lukken, heeft iemand een ander mooie stijl/recept die met bovenstaande ingredienten gebrouwen kan worden (uitgangspunt is Nottingham als gist)?
Of misschien wel een site waarbij je op basis van beschikbare ingredienten een recept kan selecteren?
De meeste moutsoorten heb ik liggen (van licht tot donker) incl. havervlokken, etc.

Ik ben benieuwd waar jullie mee komen?!
Alvast bedankt voor je reactie.
Setup: 27 liter ketel (1 ketel voor zowel maischen als koken), BIAB en platenkoeler.

Bij een afwijkende stijl, bij voorkeur: klasse C/D en anders klasse B. Liever geen klasse A :)
Ik sta zeker open voor een mooi brouw experiment, maar gezien mijn beperkte frequentie in brouwen, hoop ik wel een drinkbaar bier te kunnen brouwen binnenkort ;)

Jacques

Beste MAERT,

Allereerst wil je wijzen op het topic NEIPA poging waarin veel over deze bierstijl is geschreven.

Voor deze bierstijl is de gistkeuze belangrijk. Je wilt namelijk een heel erg fruitig bier. Vergisten met Lallemand Nottingham is daarom niet zo'n heel goed idee, die is te neutraal. De Lallemand Verdant of de Fermentis S-33 is een veel betere keuze.
Je geeft veel late hopgiften en koudhop, dat is goed.

Qua hopsoorten zou ik meer zogenaamde C-hoppen gebruiken. Dat zijn hopsoorten die een citrusfruitig aroma geven. Centennial en Chinook zijn dat. Maar Chinook heeft ook een wat harsachtig aroma dat ik minder vind passen in een NEIPA. Mosaic en Citra zijn inderdaad hele mooie hopsoorten voor deze bierstijl.

Gerb

Dit wordt geen NEIPA met deze hoppen.  Centennial en Cinook zijn niet fruitig genoeg en zijn te hard.
Ik weet niet hoeveel hop je van elk hebt maar met deze twee hoppen kun je een prima ipa maken. Evt als je te weinig hebt kun je bittere met Perle. Of een Amerikaanse barleywine.

Verder kun je met de nobele hoppen nagenoeg alle  stijlen maken. Nottingham is een vrij cleane gist dus dat is geen beperking.

MAERT

Bedankt voor jullie reactie! Ik ga inderdaad een ander bier type maken met de ingrediĆ«nten die ik nu op voorraad heb.  ;)

PDGRRR

Citaat van: Gerb op 14-12-2021  07:23 uVerder kun je met de nobele hoppen nagenoeg alle  stijlen maken. Nottingham is een vrij cleane gist dus dat is geen beperking.

Je zou inderdaad met enkel die nobele hoppen alsnog kunnen gaan hoppen alsof je een NEIPA brouwt. Je zal dan geen fruitbom krijgen, maar wellicht wat bloemiger en kruidiger, kan zomaar goed uitvallen. Kees heeft ook eens een single hop IPA gebrouwen met Fuggles, die vond ik erg lekker.

basvo

Citaat van: Gerb op 14-12-2021  07:23 uDit wordt geen NEIPA met deze hoppen.  Centennial en Cinook zijn niet fruitig genoeg en zijn te hard.
Ik weet niet hoeveel hop je van elk hebt maar met deze twee hoppen kun je een prima ipa maken. Evt als je te weinig hebt kun je bittere met Perle. Of een Amerikaanse barleywine.

Verder kun je met de nobele hoppen nagenoeg alle  stijlen maken. Nottingham is een vrij cleane gist dus dat is geen beperking.

Met deze hoppen kan je wel een heerlijke Black IPA brouwen.

Vergelijkbare Topics (7)

28306

Reacties: 18
Gelezen: 8263

38732

Reacties: 14
Gelezen: 3308

16350

Reacties: 28
Gelezen: 8954

11832

Reacties: 1
Gelezen: 1724

27754

Gestart door Edolem

Reacties: 14
Gelezen: 5612

36992

Reacties: 3
Gelezen: 1468

25931

Reacties: 16
Gelezen: 4914

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.