Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Op zoek naar recept met ronde hoeveelheden 20-25 liter

Gestart door Freggel, 09-10-2021 15:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Freggel

Ik ben op zoek naar recepten met ronde hoeveelheden aan ingrediënten, zeg maar in kilo of per 100g ram waar het om hop gaat. De reden hiervoor is dat ik vrij weinig ruimte heb voor voorraad en vaak inkoop als ik ga brouwen. Zonde dan om al die beetjes te laten liggen. Een paar gram weggooien is wel prima, maar een kilo van een mout moeten kopen en maar 250 gram nodig te hebben is toch best zonde, een keertje ok, maar liever wat duurzamer.

Voorkeur gaat uit naar zware blonde, tripel en ipa

Heb al eens gezocht maar kan zo snel niets vinden (kan ook niet filteren erop in de diverse apps) heeft hier iemand een idee?

SanderH

Heb je er wel eens over nagedacht dat je een recept ook gewoon kan schalen naar de ingrediënten??

Freggel

Zeker, goeie tip. Ik ga eens kijken hoe ik dat in brewfather voor elkaar krijg! Thanks

Jacques

Citaat van: Freggel op 09-10-2021  15:45 uHeb al eens gezocht maar kan zo snel niets vinden (kan ook niet filteren erop in de diverse apps) heeft hier iemand een idee?

Je hoeft recepten niet altijd op de gram af te wegen. Gewoon zelf afronden kan ook als het gaat om basismouten. Bij donkere mouten kun je dat beter niet doen.  >:D
En verder kan ik je aanraden om een vacuümapparaat aan te schaffen. Een aangebroken verpakking hop vacumeer je opnieuw waardoor deze goed bewaard kan worden in een koelkast/vriezer.

JanDeGraaff

Ken je de moutmixer service van brouwmout.nl al? Daar kun je op de gram nauwkeurig al je mouten in je recept opgeven en desgewenst geschroot laten afleveren. Dat is zo duurzaam als het maar kan en lijkt mij in jouw geval de ideale oplossing..

trebvuister

Citaat van: JanDeGraaff op 10-10-2021  11:46 uKen je de moutmixer service van brouwmout.nl al? Daar kun je op de gram nauwkeurig al je mouten in je recept opgeven en desgewenst geschroot laten afleveren. Dat is zo duurzaam als het maar kan en lijkt mij in jouw geval de ideale oplossing..
Dit kan ik bevestigen. Goede service en snelle levering.
Als ik bijzondere mouten wil bestel ik ook wel eens bij maltmiller.co.uk
Kun je ook kiezen hoe je het geschroot wil hebben

Appiehappie

Een brouwshop in Polen levert voor 106 verschillende bierrecepten moutpakketten voor 20 liter of voor 77
verschillende recepten moutpakketten voor 25 liter bier. Je kan kiezen voor geschrote of ongeschrote mout.
Zij leveren de pakketten in plastic zakken netjes geseald met het recept in het engels. De moutpakketten
zijn in vergelijking met Nederlandse brouwshops zeer goedkoop. De verzendkosten vallen heel erg mee. In
een pakket zitten de diverse soorten mouten en hoppen netjes verpakt (hop vacuüm verpakt). De gist
bestel je apart en zij adviseren per moutpakket ook de diverse soorten gist (droog/nat) die je vervolgens
kunt meebestellen. Ik heb al diverse pakketten besteld en zij leveren vlot. Binnen een paar dagen tot
een week levertijd. Zeer goede ervaringen mee. Link: https://twojbrowar.pl/en/beer-recipes

Fractus

Ik weet niet hoe actueel dit is, maar je kunt makkelijk een receptje maken hiervoor hoor!

Hieronder een receptje gebaseerd op dit prijswinnende recept uit 2018: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=37509.0
Lekkere tripel van ~8,5% na hergisting. Met mooie ronde hoeveelheden, precies één pakje Cascade van 100 g en twee zakjes T-58. Mocht je hem ietsje zwaarder willen, voeg dan 200-300 gram extra kristalsuiker toe. Een en ander natuurlijk afhankelijk van je brouwzaalrendement, maar ook dat maakt niet heel veel uit bij dit recept.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk201
Naam receptC1 2018 OBBK Tripel
Brouwdatum20-10-2021
BierstijlTripel
Volume24,0 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)34 IBU
Brouwzaalrendement72,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
24,00 lWater uit Delft
10,06 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
45 mg/l7 mg/l43 mg/l131 mg/l63 mg/l51 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
7,00 kgSwaen LagerDe Swaen3 EBC87,5 %
1,00 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC12,5 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust63,0 °C1 min.45 min.3,4 l/kg
Alfa-amylaserust73,0 °C10 min.30 min.3,4 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,4 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
50,0 gCascadepellets5,0%60 min.25,1 IBU
50,0 gCascadepellets5,0%10 min.9,1 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
20,0 gSafBrew Specialty Ale (T-58)bovengist

Vergisting
KenmerkWaarde
Starttemp. vergisting21,0 °C
Max. temp. hoofdvergisting21,0 °C
Eind temp. hoofdvergisting21,0 °C
Temp. nagisting21,0 °C

Freggel

Dank je, ik ben nog ingredienten aan het zoeken voor een duvel kloon komend weekend, maar wellicht maak ik eerst dit recept eens.

Fractus

Mocht je hem brouwen, hoor ik graag wat je ervan vindt! En als je nog meer recepten nodig hebt voor andere bierstijlen, kan ik altijd wel een van mijn recepten omschrijven naar ronde hoeveelheden en hier delen

Hopfenfox

Mooi en eenvoudig recept. Hoe is het met de koolzuur- en schuimvorming, aangezien je vrij warm op 21 graden vergist?

Freggel

Citaat van: Fractus op 27-10-2021  13:15 uMocht je hem brouwen, hoor ik graag wat je ervan vindt! En als je nog meer recepten nodig hebt voor andere bierstijlen, kan ik altijd wel een van mijn recepten omschrijven naar ronde hoeveelheden en hier delen

Ik heb de missende ingredienten besteld zodat ik deze komend weekend kan brouwen. Daarnaast eens naar het origineel gekeken en met de hulp van Brewfather het recept een klein beetje aangepast naar 20 liter:)
ik ga voor 6 kg Pilsmout, 1 kg suiker maar wel de 50/50 g hopgift.
Daarnaast twijfel ik nog om er misschien 100 g tarwemout bij te doen, ik hou zelf wel van een wat troebeler en schuimend bier...

biking rebel

Citaat van: Hopfenfox op 27-10-2021  13:18 uMooi en eenvoudig recept. Hoe is het met de koolzuur- en schuimvorming, aangezien je vrij warm op 21 graden vergist?

Die is goed i.c.m. deze gist.

Fractus

Ja mijn ervaring is ook dat die goed is. Temperatuur is wel de temperatuur van het bier zelf, ik heb aan het begin van de vergisting het vat aardig koud moeten zetten om de temperatuur laag te houden. Blijkbaar produceerde de gist flink wat warmte aan het begin

Freggel

Zo hij staat te vergisten sinds gisterenavond. Binnen een uur ging het waterslot al geluid maken en vanmorgen was het waterslot al bijna leeggeblazen (water eruit), zojuist maar even een ander waterslot erop gezet :)
Het valt mij trouwens ook op dat het brouwsel in het vat een stuk warmer is dan de ruimte waar het in staat. inmiddels is het jongbier opgelopen naar 26 graden terwijl start van de vergisting 20 graden was... maar even wat natte doeken om het vat heen doen zo.

Te hoge temperatuur geeft volgens mij niet altijd een lekkere smaak :)

Oxhead

Citaat van: Freggel op 01-11-2021  10:55 uZo hij staat te vergisten sinds gisterenavond. Binnen een uur ging het waterslot al geluid maken en vanmorgen was het waterslot al bijna leeggeblazen (water eruit), zojuist maar even een ander waterslot erop gezet :)
Het valt mij trouwens ook op dat het brouwsel in het vat een stuk warmer is dan de ruimte waar het in staat. inmiddels is het jongbier opgelopen naar 26 graden terwijl start van de vergisting 20 graden was... maar even wat natte doeken om het vat heen doen zo.

En vooral een slechte schuimhoudbaarheid. ;)

Freggel

Citaat van: Oxhead op 01-11-2021  11:25 uEn vooral een slechte schuimhoudbaarheid. ;)

Daar heb ik persoonlijk niet zo'n moeite mee, maar ik hou niet zo van de banaanachtige smaak bij te hoge temperatuur vergistingen vaak ontstaat
Hoewel een batch die ik in het voorjaar heb gebrouwen en ook wat te hoog was gegaan (ik heb geen klimaatkast) zat in het begin een behoorlijke banaan smaak aan, maar nu hij wat langer staat is deze smaak vrijwel helemaal verdwenen en is hij goed doordrinkbaar geworden :)

Jacques

Citaat van: Freggel op 01-11-2021  10:55 uZo hij staat te vergisten sinds gisterenavond. Binnen een uur ging het waterslot al geluid maken en vanmorgen was het waterslot al bijna leeggeblazen (water eruit), zojuist maar even een ander waterslot erop gezet :)

Tijdens de vergisting wordt inderdaad veel warmte geproduceerd. Vooral aan het allereerste begin is dat het geval. Heel veel hobbybrouwers hebben ervaren dat hun bieren beter van smaak werden en ook een betere schuimhoudbaarheid kregen door een temperatuurgecontroleerde vergisting. Investeren in een koelkast en temperatuurregeling levert veel eerder een beter bier op dan een dure brouwautomaat.

Freggel

Citaat van: Jacques op 01-11-2021  21:29 uTijdens de vergisting wordt inderdaad veel warmte geproduceerd. Vooral aan het allereerste begin is dat het geval. Heel veel hobbybrouwers hebben ervaren dat hun bieren beter van smaak werden en ook een betere schuimhoudbaarheid kregen door een temperatuurgecontroleerde vergisting. Investeren in een koelkast en temperatuurregeling levert veel eerder een beter bier op dan een dure brouwautomaat.

Helemaal mee eens, maar daar moet ik wel eerst de ruimte voor vinden, normaal zou ik dit op.mijn werkkamer zetten maar nu ik vooral thuiswerk is daar even de ruimte niet voor... En ik moet nog een belangrijke stakeholder overtuigen ;)

Natte doeken werkt voor nu wel aardig, vanmorgen was alles weer netjes 20 graden, de temp in de kamer is vrij constant tussen de 18 en 20 ºC.

Jacques

Citaat van: Freggel op 02-11-2021  07:52 uHelemaal mee eens, maar daar moet ik wel eerst de ruimte voor vinden, normaal zou ik dit op.mijn werkkamer zetten maar nu ik vooral thuiswerk is daar even de ruimte niet voor... En ik moet nog een belangrijke stakeholder overtuigen ;)

Natte doeken werkt voor nu wel aardig, vanmorgen was alles weer netjes 20 graden, de temp in de kamer is vrij constant tussen de 18 en 20 ºC.

Een koelkast heeft een groot voordeel ten opzichte van een gistvat: je kunt er wat op zetten. Dat kan voor een deel vloeroppervlak compenseren.

Vergelijkbare Topics (7)

41634

Reacties: 29
Gelezen: 4345

12337

Gestart door Erick

Reacties: 50
Gelezen: 14082

08-05-2009 10:26 u
door Erick
44612

Reacties: 8
Gelezen: 1741

34263

Reacties: 6
Gelezen: 2026

38722

Reacties: 2
Gelezen: 1268

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.