Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Mout spoelen met wort in brouw automaat

Gestart door LAM, 16-03-2021 11:55 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Hallo allemaal,
ik heb sinds kort de Klarstein Mundschenk XXL maar heb er nog niet mee gebrouwen (eerst even de tentamens overleven). Ik bedacht mij net dat wanneer men een hevelfilter gebruikt, eerst een aantal liter wort terug gooit zodat het opnieuw gefilterd wordt zodat het helderder de kookpan in gaat. In een brouwautomaat wordt over het algemeen gewoon de grote "filterkoker" gebruikt (optillen en doorspoelen). Kun je niet gewoon de uitstroomopening van de pomp een kwartslag draaien, daar een PVC/siliconenslang overheen schuiven en dan het wort door de kafjes laten lopen door gewoon de pomp aan te zetten? En daarna uiteraard nog even spoelen met het spoelwater. Dan doe je ongeveer hetzelfde als met een hevelfilter.

Groetjes LAM

Hay

Dat doe je toch al tijdens het maischen

ray71

Precies.
Als je het goed gedaan hebt. Heeft het filterbed zich al gevormd. Wanneer je roert in een automaat doe je dit voor het laatst een half uur tot 20 min voor spoelen. Rond pompen van je wort hierna voegt niets toe naar  mijn idee.

LAM

beermenke

Citaat van: ray71 op 16-03-2021  12:14 uPrecies.
Als je het goed gedaan hebt. Heeft het filterbed zich al gevormd. Wanneer je roert in een automaat doe je dit voor het laatst een half uur tot 20 min voor spoelen. Rond pompen van je wort hierna voegt niets toe naar  mijn idee.

In plaats van rondpompen bedoel je roeren denk ik.
Je roert niet meer om het filterbed niet te verstoren maar tot 5 minuutjes voor spoelen kun je toch gerust rondpompen?

ray71

Citaat van: beermenke op 16-03-2021  16:50 uIn plaats van rondpompen bedoel je roeren denk ik.
Je roert niet meer om het filterbed niet te verstoren maar tot 5 minuutjes voor spoelen kun je toch gerust rondpompen?
Ik bedoel weldegelijk rondpompen.
Echter bedoelde ik met "hierna" verwijzend naar het bericht van de vraagsteller. Die na het maischproces nog wort wil rondpompen om een filterbed te maken welke al gevormd is.

beermenke

Citaat van: ray71 op 16-03-2021  22:22 uIk bedoel weldegelijk rondpompen.
Echter bedoelde ik met "hierna" verwijzend naar het bericht van de vraagsteller. Die na het maischproces nog wort wil rondpompen om een filterbed te maken welke al gevormd is.
Ok duidelijk, zo had ik het niet gelezen. Inderdaad
Citaat van: ray71 op 16-03-2021  22:22 uIk bedoel weldegelijk rondpompen.
In het bericht van Lam staat dat ie rond wil pompen en dat ie daarna gaat spoelen. Daarom begreep ik jouw antwoord niet.
Om over en weer discussie te voorkomen. Rondpompen tijdens de maisch en dan spoelen. Niks extra rondpompen dus. Brouw ze!

LAM

Ik bedoelde wanneer de filter met de kafjes omhoog haalt, en het wort onder de filter is, je de pomp aan zet en het wort nog een keer extra door de kafjes laat lopen.

Léon Kanters

Citaat van: LAM op 17-03-2021  00:07 uIk bedoelde wanneer de filter met de kafjes omhoog haalt, en het wort onder de filter is, je de pomp aan zet en het wort nog een keer extra door de kafjes laat lopen.

Dit doe ik nu zelf sinds de laatste 6-7x brouwen en moet zeggen dat het mij goed bevalt. Er is nog redelijk wat onzuiverheden boven op komen te liggen, ook zie je dat er wat meer eiwitten bovenop het filterbed blijven liggen. Wel heb ik een Bulldog Brewer, deze heeft volgens mij een iets grovere moutkorf waardoor er sowieso al makkelijker deeltjes ontsnappen uit het filterbed.

Vergelijkbare Topics (7)

21941

Reacties: 20
Gelezen: 8050

5511

Reacties: 45
Gelezen: 16024

44408

Gestart door Jozik

Reacties: 18
Gelezen: 1141

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.