Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IPA recept - TIPS gevraagd!

Gestart door LaurensV, 09-03-2021 20:42 u

Vorige topic - Volgende topic

LaurensV

Ik wil binnenkort met een maat ons 2e recept gaan brouwen. Hij is een IPA fan en houdt van zoete/fruitige IPA's. Is het onderstaande recept een begin naar (hopelijk) iets lekkers? Tips zijn welkom! Wij zijn beginnend 😃

Iemand enig idee wanneer we het beste de koudhop er bij kunnen mikken?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk2
Naam receptIPA Laurens & Tommie
Brouwdatum21-03-2021
BierstijlAmerikaanse IPA
Volume17,0 l
Begin SG1,064 SG
Berekende kleur (Morey)19 EBC
Berekende bitterheid (Rager)56 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd75 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
17,00 lThools water
9,82 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
51 mg/l41 mg/l21 mg/l11 mg/l203 mg/l25 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
4,50 kgPilsmoutWeyermann3 EBC91,8 %
0,40 kgCaramunich IWeyermann90 EBC8,2 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Beta-amylaserust65,0 °C1 min.45 min.3,5 l/kg
Alfa-amylaserust72,0 °C15 min.10 min.3,5 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,5 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
18,0 gCitrapellets12,0%60 min.41,8 IBU
24,0 gCrystalpellets3,5%45 min.14,6 IBU
34,0 gCascadepellets5,5%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
10,00 gIers mosklaringsmiddelkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
11,5 gSafale American (US-05)bovengist

JanDeGraaff

2 gram/liter koudhop is niet heel veel voor een IPA. Daar zou je misschien nog even naar willen kijken. Ook kan een mix van 2, 3 hopsoorten in de koudhop een wat complexer aroma geven wat interessanter kan smaken.

Ik brouw IPA's zelf altijd graag met Pale mouten en sla de pilsmouten voor deze stijl over. Maar dat is een kwestie van smaak.

Voor wat het maischschema betreft zou ik zelf gewoon 60 minuten op 67ºC aanhouden; dat werkt prima voor een IPA met US-05 en is minder werk.

[edit] Had even de koudhop vraag gemist: Ik zelf doe de koudhop er 3 dagen voor einde vergisting bij – dat is altijd een beetje gokken, maar als je je SG meet (met een iSpindel of met een dobber) dan kun je het zien aankomen.

jazon1963

Citaat van: JanDeGraaff op 09-03-2021  21:08 u2 gram/liter koudhop is niet heel veel voor een IPA. Daar zou je misschien nog even naar willen kijken. Ook kan een mix van 2, 3 hopsoorten in de koudhop een wat complexer aroma geven wat interessanter kan smaken.

Hoeveel gram raad jij aan dan als ik vragen mag, en 3 soorten aroma hop kan dat dan in gelijke hoeveelheden?

Hopfenfox

5 gram per liter is mooi voor koudhop. Gelijke hoeveelheden kan, maar bijvoorbeeld een citra is nogal prominent aanwezig en zou je dus wat kunnen verminderen om de andere soorten te laten doorkomen.

Wat je recept betreft: ik denk dat het zonde is de citra alleen voor bitterheid te gebruiken. Je behoudt wel wat aroma en smaak maar verliest het grootste deel in en uur koken. Zelf gooi ik altijd magnum of columbus voor de bitterhop er in en zorg ik dat ik tegen het einde (vanaf 20 minuten voor einde) flink wat aromahoppen toevoeg.

JanDeGraaff

Een zoete/fruitige IPAs, zoals je vriend ze het liefst heeft, klinkt mij als een NEIPA of vergelijkbaar in de oren. Ik zou eens gaan buurten bij die IPA stijlen en kijken hoe die recepten zijn opgebouwd; hopsoorten, hoeveelheden en moment van toevoegen enzovoorts. Bij die IPAs zit de hop vaak pas laat in de kook en relatief veel in de koudhop.

Jouw recept is zeker een IPA, maar meer een klassieke IPA. NEIPAs zijn wel lastiger te brouwen maar ter inspiratie voldoen ze zeker. En anders een bewezen recept proberen te vinden; om vlieguren mee te maken.

Bvk1983

Citra zou ik niet als bitterhop gebruiken, je kunt misschien beter Cascade en Citra omwisselen in je schema als je veel fruitige smaken zoekt.

Ik ben nu een (NE)IPA aan het vergisten en voeg op dag 3 (vandaag) de eerste koudhopgift van 7.5g/l toe, SG is nu op de helft. Over 2 á 3 dagen voeg ik de 2e koudhopgift toe. Of dat de meest ideale manier is weet ik niet, dat kan ik waarschijnlijk over een paar weken vertellen  ;)

Hopfenfox

Als je eerste koudhopgift al 7,5 gram/liter is heeft de tweede weinig zin meer. Heb hier op het forum al meermalen gelezen dat alles boven de 8 zonde is omdat het jongbier niet meer hopoliën kan opnemen. Dan beter die 7,5 splitsen in twee giften lijkt me?

Bvk1983

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  11:37 uAls je eerste koudhopgift al 7,5 gram/liter is heeft de tweede weinig zin meer. Heb hier op het forum al meermalen gelezen dat alles boven de 8 zonde is omdat het jongbier niet meer hopoliën kan opnemen. Dan beter die 7,5 splitsen in twee giften lijkt me?

Je hebt gelijk, mijn totale koudhopgift is 7,5 g/l.

JanDeGraaff

Citaat van: Hopfenfox op 10-03-2021  11:37 uAls je eerste koudhopgift al 7,5 gram/liter is heeft de tweede weinig zin meer. Heb hier op het forum al meermalen gelezen dat alles boven de 8 zonde is omdat het jongbier niet meer hopoliën kan opnemen.
Dat klopt van die 8 g/l – dat volgt uit onderzoeken van professor Sellhammer in de VS.

Toch zie ik veel bewezen recepten en ook recepten van gerenommeerde brouwerijen die veel meer dan 8 g/l koudhop gebruiken. Neem bijvoorbeeld veel recepten van BrewDog (zie de DIY-Dog PDF). Ook veel NEIPA's schieten flink voorbij de 8 g/l. Dat lijkt mij toch met reden; hop is nou niet bepaald het goedkoopste ingrediënt waarvan je er achteloos nog een paar 100 gram extra erbij gooit "want je weet maar nooit". 10 tot 12 g/l komt niet zelden voor en dat zou dan toch 25 tot 50% teveel zijn; best substantieel..

Ik heb het zelf niet getest, maar ik heb het vermoeden dat er boven de 8 g/l nog wel iets gebeurd met de smaak. Anderzijds: als bij het ontwikkelen van je recept blijkt dat max. 8 g/l prima is, dan is er natuurlijk helemaal niks op tegen! Eventuele kostenbesparingen (of -stijgingen) merk je pas als je flink gaat opschalen.

LaurensV

Dank allen! Ik ga er mee aan de slag :)

Vergelijkbare Topics (7)

42019

Gestart door Jannes

Reacties: 2
Gelezen: 956

21023

Reacties: 21
Gelezen: 5225

634

Reacties: 309
Gelezen: 92205

37556

Reacties: 12
Gelezen: 2831

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.