Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Koelbox met compressor of bierkoeler of iets anders?

Gestart door Irukandji, 24-12-2020 15:29 u

Vorige topic - Volgende topic

Irukandji

Ik ben momenteel aan het kijken hoe ik mijn CCT's kan koelen. (Nu doe ik dat in een klimaatkast maar die gaat voor de fusten dienen)
Ik heb hier en daar rondgekeken maar ik zie even de bomen niet meer. Staat een aardig bos voor.
Het gaat om 2 CCT van 53 L die gekoeld moeten worden waarbij ook een lager tot de mogelijkheden hoort.
Ik zie nu verschillende opties zoals:

https://www.coolblue.nl/product/841739/mobicool-mb40.html?cmt=c_a%2Ccid_8859821703%2Caid_88396246799%2Ctid_aud-918309158096%3Apla-309062615680%2Cgn_g%2Cd_c&gclid=EAIaIQobChMI-fK4wOnm7QIVGM53Ch3TdQy7EAQYASABEgJQqfD_BwE
en
https://www.biertap.eu/nl/biertap-lindr-cwp-100

Dingen aanpassen met pompen en alles is geen probleem voor me. Het gaat me puur om de koeler.
Iemand ervaringen of andere ideeën?

Fen

Daar heb je die glycol chillers toch voor? Zoals die van grainfather of SS brewtech.

hansHalberstadt

Citaat van: Fen op 24-12-2020  19:04 uDaar heb je die glycol chillers toch voor? Zoals die van grainfather of SS brewtech.
Het valt me wel op dat die dingen ongeveer 2 x zo duur zijn dan vergelijkbare koelers voor algemene toepassingen. Dus voor hobbybrouwen zit er zo te zien een aardig verdienmodelletje achter. Dus als je dat niet hindert, waarschijnlijk prima ding.

Fen

Citaat van: hansHalberstadt op 24-12-2020  22:27 uHet valt me wel op dat die dingen ongeveer 2 x zo duur zijn dan vergelijkbare koelers voor algemene toepassingen. Dus voor hobbybrouwen zit er zo te zien een aardig verdienmodelletje achter. Dus als je dat niet hindert, waarschijnlijk prima ding.
Voor mij ook te duur hoor, maar sinds die CWP 100 waar hij naar linkt ook al 619 euro kost en die van Grainfather volgens mij wel eens in de aanbieding is...
Maar ik heb er verder geen ervaring mee.  :weetniet:

Richard3

Ik heb een compressor koelbox van mobicool voor op de camping. Dat ding koelt als n malle! Met de stand op de helft bevriezen de spullen er vaak al in.

Irukandji

Dank voor de reacties.
Ja ik weet dat brewtech dat heb maar tussen de 1000 en 3000 vind ik te gek (om maar te zwijgen wanneer ze op voorrad zijn).
Enkele jaren (bijna 2) geleden waren ze stukken goedkoper maar er is een nieuwe verdeler die er ook warm bij wil zitten in de coronatijd.
Ook 2e hands zijn ze niet te vinden. Zoekopdracht staat al meerdere jaren.
Dat gezegd te hebben de lindr CWP 100 komt regelmatig op Marktplaats voorbij voor minder geld. En het is ook maar een idee.
Er staan ook vele andere merken op Marktplaats. ben gewoon benieuwd wat andere brouwers hebben/kunnen adviseren en gebruikservaringen

Rinus

Ik gebruik een Wunderbar thuistap koeler voor 2 stuks GF CCT, houdt hij zelfs hartje zomer prima onder controle.
Voor een paar tientjes vind je ze regelmatig op Marktplaats.
Emmertje water (of glycol) erin waar de pompjes in liggen, simpel...

TimW

Ik gebruik een gamko bierkoeler. Water erin,  pompjes erin en koelen maar. Houdt de temperatuur van twee 7 gallon gistvaten uitstekend onder controle. 

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 25-12-2020  06:53 uIk heb een compressor koelbox van mobicool voor op de camping. Dat ding koelt als n malle! Met de stand op de helft bevriezen de spullen er vaak al in.
Lijkt mij ook zeer voor de hand liggend vooral qua prijs/prestatieverhouding. Kun je zo'n koelbox ook vullen met vloeistof. En weet je ook waar de koeling zit? Zit die in de wanden? Dat zou perfect zijn.

Richard3

De koelbox staat momenteel in de opslag, dus ik kan er niet in kijken. Maar als mijn geheugen me niet in de steek laat zit de koeling in de wanden van de bovenste helft van de box. De onderste helft bestaat uit een kunststof bak die inderdaad waterdicht is. Het bovenste koeldeel sluit niet waterdicht aan on de onderste bak.
Ik schat de onderste bak op de helft van de inhoud.

Richard3

Irukandji

Richard bedankt voor de moeite. Hier kan ik wel wat mee. Had er nooit over nagedacht of die inderdaad geheel waterdicht is.

Heuvinger brouwerij

Citaat van: hansHalberstadt op 25-12-2020  11:11 uLijkt mij ook zeer voor de hand liggend vooral qua prijs/prestatieverhouding.
Wat ook heel belangrijk is van hoelang houdt het ding het vol?
Kampeerders gebruiken zo'n ding een keer 4 week in de zomer en misschien een paar weekeinden in het voor en na seizoen.
Continue gebruik is een ander ding.

hansHalberstadt

Citaat van: Richard3 op 25-12-2020  12:40 u
Gaaf.

Irukandji

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 25-12-2020  15:22 uWat ook heel belangrijk is van hoelang houdt het ding het vol?
Kampeerders gebruiken zo'n ding een keer 4 week in de zomer en misschien een paar weekeinden in het voor en na seizoen.
Continue gebruik is een ander ding.

Ben daar niet zo heel bang voor. Chauffeurs gebruiken ook zo'n ding. Teminste daar ga ik van uit. Tevens zit er 2 jaar garantie op (neem niet weg dat er dan gaten in de deksel/zijkant zitten :))

Brouwerij De Stichting

Je zou een rand tussen het deksel en de bak kunnen maken waar de koelslangen doorheen lopen, dan blijft de garantie intact.

Rinus

Zo te zien is de koelbox op de foto voorzien van een peltier element, daar zou ik niet voor kiezen, in de zomer hebben die echt veel moeite om het bij te houden. Maak liever gebruik van een koeling met compressor.

Pim

Citaat van: Rinus op 25-12-2020  08:11 uIk gebruik een Wunderbar thuistap koeler voor 2 stuks GF CCT, houdt hij zelfs hartje zomer prima onder controle.
Voor een paar tientjes vind je ze regelmatig op Marktplaats.
Emmertje water (of glycol) erin waar de pompjes in liggen, simpel...
Klinkt interessant! Kan je iets meer delen over de totale opstelling? Je pompt kennelijk het gekoelde water rond. Staat je gistvat in een bak water? Of heb je wellicht een vat met machetten?

hansHalberstadt

Citaat van: Rinus op 26-12-2020  13:32 uZo te zien is de koelbox op de foto voorzien van een peltier element, daar zou ik niet voor kiezen, in de zomer hebben die echt veel moeite om het bij te houden. Maak liever gebruik van een koeling met compressor.

Citaat van: Richard3 op 25-12-2020  06:53 uIk heb een compressor koelbox van mobicool voor op de camping. Dat ding koelt als n malle! Met de stand op de helft bevriezen de spullen er vaak al in.
Ik weet het niet
 :weetniet:

Rinus

Citaat van: Pim op 26-12-2020  17:12 uKlinkt interessant! Kan je iets meer delen over de totale opstelling? Je pompt kennelijk het gekoelde water rond. Staat je gistvat in een bak water? Of heb je wellicht een vat met machetten?

Voorbeeld van iemand die er een keg mee koelt:
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=17873.0

Ik gebruik de grainfather conical, daar zit een band in gebouwd waar water doorheen stroomt, daaronder zit weer een verwarmingsband die je wort in het vat kan verwarmen. https://grainfather.com/grainfather-conical-fermenter/

Maar inderdaad je zou je vat ook in een bak met water kunnen zetten en dat water dan via de koeler rondpompen. Er zijn ook "koelplaten" welke je in je wort kunt hangen en daar de vloeistof doorheen pompen (posinelli) https://www.polsinelli.it/en/kit-for-75-l-fermenter-P1984.htm

Of je gebruikt een RVS spiraal (ik heb ook een Brewtech die werken ook zo) https://www.braumarkt.com/ftss-temperature-control-for-brew-bucket-14-gal

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.