Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maisch / spoelwater in recepten Verander water in bier

Gestart door Tonnie, 18-12-2020 17:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: hansHalberstadt op 19-12-2020  10:19 u1) te ver doorspoelt bv tot SG lager dan 1010 van de laatste afloop van het filter (kans op kafjes smaak) of

Hans, dit krijg je alleen indien de pH van je uitloop ook hoger is van 6.... ;) :brouwen:  Ik spoel regelmatig (commercieel) verder uit dan 1010... :biersmile:

Hay

Je weet toch niet welke installatie de samensteller van het recept heeft!
Dus waarom zou je dat willen weten. :weetniet:

middelaersch

Citaat van: Hay op 20-12-2020  00:29 uJe weet toch niet welke installatie de samensteller van het recept heeft!
Dus waarom zou je dat willen weten. :weetniet:

Precies. Je kunt het beste het recept in een brouwprogramma inkloppen, en dan de hoeveelheden voor jouw specifieke 'installatie' berekenen.
De een gebruikt veel maischwater en weinig spoelwater, de ander andersom. Vele wegen naar Rome.

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 19-12-2020  23:42 uHans, dit krijg je alleen indien de pH van je uitloop ook hoger is van 6.... ;) :brouwen:  Ik spoel regelmatig (commercieel) verder uit dan 1010... :biersmile:
Dat betekent dat je meer marge krijgt zonder er echt last van te krijgen. Maar je had dan ook een iets dunner beslag kunnen kiezen en iets minder ver doorspoelen. Een dunner beslag heeft dacht ik weer voordelen mbt zetmeel afbraak. Uiteindelijk zit er altijd ergens een optimum. Zelf probeer ik de beslagdikte altijd zo te kiezen dat het filteren klaar is bij ca 1010.

Micha

Bedankt Pendelaar voor de foto's van het ISBN en kaft.  :)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.