Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwen in elektrische ketel - gebruik van binnenmand?

Gestart door ThijsvdB, 09-11-2020 19:58 u

Vorige topic - Volgende topic

ThijsvdB

Ha mensen,

Met dank aan input van enkele forumleden overweeg ik nu een elektrische ketel/ inmaakautomaat/weckketel aan te schaffen om in te brouwen. Ik wil graag zowel koken als maischen hierin. (https://www.amazon.nl/inkookautomaat-roestvrijstaal-gl%C3%BChweinautomaat-warmedrankenautomaat-heetwatermachine/dp/B081RX953J/ref=sr_1_7?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&dchild=1&keywords=inmaakketel&qid=1604757893&sr=8-7&th=1)

Door enkele forumleden ben ik er al op gewezen dat ik dan een soort binnenpan/filtermand nodig heb om in de ketel te plaatsen. Online vind ik echter weinig geschikts. Iemand idee├źn? Ik ben niet van plan te werken met een pomp (volgens mij is dat ook van belang voor de soort binnenpan).

Thanks alvast voor het meedenken!

Groet Thijs

beermenke

Zonder pomp kan maar dan moet je evengoed aftappen en boven bijvullen want doe je dat niet dan grote kans op aanbranden onder je mand of je moet storten bij hoge temperatuur en dan niet of amper bijverwarmen. Schiet maar op mij als ik het verkeerd zie.
Een mooie en zeker voordelige ketel dat wel dan weer.

ThijsvdB

Citaat van: beermenke op 09-11-2020  20:13 uZonder pomp kan maar dan moet je evengoed aftappen en boven bijvullen want doe je dat niet dan grote kans op aanbranden onder je mand of je moet storten bij hoge temperatuur en dan niet of amper bijverwarmen. Schiet maar op mij als ik t verkeerd zie.
Een mooie en zeker voordelige ketel dat wel dan weer

Kan ik het niet met bijv. een RVS filtermand gewoon maischen zoals bij de BIAB methode? (Zie plaatje) Pompen/aftappen wil ik namelijk liever niet, dus als dat echt nodig is moet ik mijn keuze heroverwegen :p

In mijn droomscenario gaat de mout in een vergelijkbare mand, maisschen zoals normaal in een pan /BIAB. Vervolgens de mand eruit, spoelen, en direct het wort koken. Maar misschien zie ik het iets te rooskleurig in

GeBaxke

Deze manden hebben een opening van 300- 400 micron. Dat is erg klein om te maischen.  Dat gaat verstoppen. Ik heb het geprobeerd met zo een mand, maar dat was dus geen succes.

Nu heb ik een rvs mand met grotere openingen.
Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42209.msg636508.html#msg636508

ThijsvdB

Citaat van: GeBaxke op 09-11-2020  20:51 uDeze manden hebben een opening van 300- 400 micron. Dat is erg klein om te maischen.  Dat gaat verstoppen. Ik heb het geprobeerd met zo een mand, maar dat was dus geen succes.

Nu heb ik een rvs mand met grotere openingen.
Zie: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,42209.msg636508.html#msg636508

Goed punt! had ik nog niet aangedacht. Jouw mand ziet er beter uit ja. Nou nog een soortgelijke vinden die in mijn ketel past. :)

tdp

Mooiste is dat de zijkant van 300/400 micron is, en de bodem van grovere maaswijdte. Dan kun je prima maischen, al dan niet rondpompen, en ook nog relatief goed spoelen!

ThijsvdB

Citaat van: tdp op 10-11-2020  10:00 uMooiste is dat de zijkant van 300/400 micron is, en de bodem van grovere maaswijdte. Dan kun je prima maischen, al dan niet rondpompen, en ook nog relatief goed spoelen!

Dat klinkt goed ja! Heb jij die binnenpan ergens gekocht, of is die zelf gemaakt?

tdp

Laten maken. Filtergaas gekocht via Ebay, de bodem via een forumlid. Is volledig RVS gelast en demontabel. En mooi stevig, niet zo 'wobby-wobby' als de manden van Ali (ogenschijnlijk).

Jacques

Citaat van: tdp op 10-11-2020  10:00 uMooiste is dat de zijkant van 300/400 micron is, en de bodem van grovere maaswijdte. Dan kun je prima maischen, al dan niet rondpompen, en ook nog relatief goed spoelen!

Ziet er goed uit. De stevigheid is zeker een voordeel bij het filteren.

tdp

En het is zelfs demontabel! Ik ga hem overigens aanstaande zondag denk ik gebruiken als 'hopspider', aangezien er een IPA op het programma staat. Soms is het handig dat je wat bewaard ;)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.