Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Maischen in ketel met filterplaat

Gestart door Brouwerij KOR, 08-11-2020 17:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Brouwerij KOR

Citaat van: André de Laat op 08-12-2020  12:47 uMet het materiaal dat jij gebruikt moet het toch potverdorie lukken om een biertje te brouwen. De fout ligt toch écht bij jezelf hoor. De reaktie van Blichmann is hier ook allemaal genoemd volgens mij.

Succes!!!

André.
Dezelfde tips zijn hier ook genoemd inderdaad, toch blijf ik tegen problemen aanlopen met name met een weizen receptuur van 50% tarwe... het zou toch potverdorie moeten lukken ja, geloof me ik heb al aardig wat frustraties gehad en al meerdere batches door de gootsteen moeten spoelen omdat het naar rook smaakte.

Vuur nog lager dan maar...

André de Laat

Citaat van: Rootsman op 08-12-2020  13:49 uDezelfde tips zijn hier ook genoemd inderdaad, toch blijf ik tegen problemen aanlopen met name met een weizen receptuur van 50% tarwe... het zou toch potverdorie moeten lukken ja, geloof me ik heb al aardig wat frustraties gehad en al meerdere batches door de gootsteen moeten spoelen omdat het naar rook smaakte.

Oefening baart kunst Ruud.

KC

Even een vraagje, hoe meet je de temperatuur van je maisch? Is dat met een analoge klok die op de pan zit? Dan is het zo dat de onderste laag van je maisch veel te heet wordt (en je dit niet weet omdat daar niet gemeten wordt) Bij de easybrew zit hij bijvoorbeeld in de bodem.
Tweede vraag, hoe pomp je rond? En dan bedoel ik vanaf hoe hoog/laag in de ketel? Als er geen kans is op leegtrekken van de pan onder het graan is de kans op verbranden ook kleiner.
Dat je met tarwe meer kans hebt op aanbranden is een beetje vergelijkbaar met te fijn schroten.
Bij mij helpt klam en langzaam schroten ook de kans van aanbranden te verlagen.

Ik probeer maar een beetje mee te denken. Succes in ieder geval.

hansHalberstadt

Citaat van: Rootsman op 08-12-2020  13:49 uDezelfde tips zijn hier ook genoemd inderdaad, toch blijf ik tegen problemen aanlopen met name met een weizen receptuur van 50% tarwe... het zou toch potverdorie moeten lukken ja, geloof me ik heb al aardig wat frustraties gehad en al meerdere batches door de gootsteen moeten spoelen omdat het naar rook smaakte.

Tarwe heeft geen kafjes waardoor de porien in je beslag kleiner worden en moeizamer doorlopen. Misschien volgende keer wat grover schroten? Feit blijft wel dat brouwautomaten gevoeliger zijn voor dit soort effecten dan traditioneel brouwen met beslagkuip en filter.

Brouwerij KOR

Citaat van: KC op 08-12-2020  15:05 uEven een vraagje, hoe meet je de temperatuur van je maisch? Is dat met een analoge klok die op de pan zit? Dan is het zo dat de onderste laag van je maisch veel te heet wordt (en je dit niet weet omdat daar niet gemeten wordt) Bij de easybrew zit hij bijvoorbeeld in de bodem.
Tweede vraag, hoe pomp je rond? En dan bedoel ik vanaf hoe hoog/laag in de ketel? Als er geen kans is op leegtrekken van de pan onder het graan is de kans op verbranden ook kleiner.
Dat je met tarwe meer kans hebt op aanbranden is een beetje vergelijkbaar met te fijn schroten.
Bij mij helpt klam en langzaam schroten ook de kans van aanbranden te verlagen.

Ik probeer maar een beetje mee te denken. Succes in ieder geval.
Bedankt voor het meedenken, dat wordt erg gewaardeerd! Ik meet mijn temperatuur met digitale thermometer inline na de pomp en met klok in de ketel. Ik pomp rond van onder de filterplaat, vanaf nog geen cm vanaf de bodem.

Door de tips die hier gegeven zijn is het me wel al gelukt om een blondbier te brouwen zonder aanbranden. Ook dat lukte eerder nog niet.
De Weizen geeft helaas nog problemen, komt inderdaad denk ik door minder kafjes vanwege de grote hoeveelheid tarwe.
Ik ga de volgende keer eens het effect van klam schroten proberen en anders de hoeveelheid tarwe verlagen.

Brouwerij KOR

Beste Brouwers,

Even een update van mijn brouwavonturen:
Ik heb mijn setup inmiddels opgeschaald naar een grotere ketel van 56 liter en heb daarmee afgelopen weekend met succes een tripel gebrouwen zonder aanbranding. Ik heb hierbij alleen de eerste 10 minuten roerwerk gebruikt om in te maischen en daarna alleen maar rondgepompt zonder roeren. Dit is dus echt de manier hoe met de ketels van Blichmann zonder problemen gebrouwen kan worden! Ik had een zeer hoog rendement en de pomp had het gehele maischschema een super mooie flow zonder vacuüm problemen.
Het resultaat was dan ook een heel mooi helder wort vanwege het filteren tijdens maischen.

Alhoewel ik er nu volop vertrouwen in heb dat ik met mijn huidige setup met goede resultaten kan gaan brouwen wil ik mijn setup uit gaan breiden met een elektrische RIMS buis en controller aangezien ik over 2 maanden naar een nieuwbouwwoning verhuis waar ik helaas geen mooie garage heb. Hoogstwaarschijnlijk ga ik in deze woning een brouwruimte inrichten op zolder (zal helaas geen garage hebben, maar wel veel zonnepanelen) en wil daarom over van gas naar elektrisch met name voor de veiligheid. Mocht iemand hier nog specifieke tips voor hebben dan hoor ik dat graag!
Ik heb hier op het forum iemand ontmoet die dergelijke RIMS buizen en controllers aanbied en diegene zal er voor mij een gaan bouwen.

Ik heb zojuist mijn roerwerk te koop gezet op marktplaats omdat deze met mijn huidige manier van brouwen overbodig is geworden. Ik zal deze link ook hier op het forum delen in de juiste categorie.

Ik wil iedereen nogmaals bedanken voor het meedenken en met name gebruiker EBC die me via persoonlijke berichten erg op weg geholpen heeft en ook met Blichmann ketels brouwt.

Groeten Ruud

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.