Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

IBU van het bier meten?

Gestart door LukeKr, 08-11-2020 15:10 u

Vorige topic - Volgende topic

LukeKr

Hallo, een tijdje geleden had ik al een post op dit forum aangemaakt, genaamd: "PWS, geen beginnen aan". Inmiddels zijn we wel begonnen :nut:.
Nu hebben wij ons bier gebrouwen, maar we zijn nog niet klaar. Onze onderzoeksvraag van ons PWS was:
"Hoe brouw je een bier met een bitterheid van XX IBU en een kleur van XX EBC?".

Nu hebben wij dus ons bier, en we hebben een hypothese van wat onze bitterheid is, maar het is eigenlijk de bedoeling dat we dit kunnen aantonen.
Na onderzoek over hoe we dit meten, weten wij dat die met spectrofotometrie wordt gemeten. Wij hebben echter nu een probleempje.
Deze (dure) apparatuur hebben wij niet tot onze beschikking... :weetniet:
Weten jullie misschien waar wij dit zouden kunnen laten meten? We kwamen al langs https://analysecentrumcolonjes.nl/  maar deze site doet het echter niet (meer).

William

Wees brutaal en neem contact op met het QA/QC laboratorium van een grote brouwerij. Die willen vast wel een keer een extra biertje meenemen als je uitlegt waarom.

Jacques

Citaat van: LukeKr op 08-11-2020  15:10 uHallo, een tijdje geleden had ik al een post op dit forum aangemaakt, genaamd: "PWS, geen beginnen aan". Inmiddels zijn we wel begonnen :nut:.
Nu hebben wij ons bier gebrouwen, maar we zijn nog niet klaar. Onze onderzoeksvraag van ons PWS was:

Nu hebben wij dus ons bier, en we hebben een hypothese van wat onze bitterheid is, maar het is eigenlijk de bedoeling dat we dit kunnen aantonen.
Na onderzoek over hoe we dit meten, weten wij dat die met spectrofotometrie wordt gemeten. Wij hebben echter nu een probleempje.
Weten jullie misschien waar wij dit zouden kunnen laten meten? We kwamen al langs https://analysecentrumcolonjes.nl/  maar deze site doet het echter niet (meer).

Deze firma kan je waarschijnlijk helpen
https://www.foodanalyticaltechnologies.com/
Het gaat om een Nederlands bedrijf dat gevestigd is in Maastricht.

Michel Goldbach van het bedrijf heeft mij een paar maanden geleden gewezen op het feit dat ze meerdere bierananlyses kunnen uitvoeren. Je kunt ze op werkdagen bellen.

Niels B.

Spectrofotometrie is zover ik weet de enige manier om de hoeveelheid BU kwantitatief te meten.
Een lab kan dit inderdaad voor je testen (maar dan leer je de procedure niet dus is niet zo leuk). Wij hebben in het verleden laten testen bij het Biercentrum Delvaux, even contact zoeken met Marie de Meester.
In de afgelopen BROUW! stond volgens mij ook een lab in Groningen die kunnen je misschien ook wel helpen.

Je kan het ook in de buurt aan een hogeschool vragen die vakken geeft die iets in de chemische richting zitten. Dan wel zelf even goed uitzoeken wat de procedure is en van te voren goed aangeven wat er nodig is!

Johan_vL

Citaat van: LukeKr op 08-11-2020  15:10 uHallo, een tijdje geleden had ik al een post op dit forum aangemaakt, genaamd: "PWS, geen beginnen aan". Inmiddels zijn we wel begonnen :nut:.

De kleur wordt met spectrometrie gemeten, maar let op dat je de juiste maat cuvetten gebruikt! De standaard maat die we in Nederland gebruiken zijn kleiner qua doorsnede dus krijg je andere resultaten.
IBU analystisch meten? Hmmm lijkt me lastig...

Jacques

Citaat van: Johan_vL op 12-11-2020  17:51 uIBU analystisch meten? Hmmm lijkt me lastig...

Een lezenswaardig artikel waaruit blijkt dat meten beter is dan berekenen...
Tracking IBU Through the Brewing Process:  The Quest for Consistency

Johan_vL

Citaat van: Jacques op 12-11-2020  21:36 uEen lezenswaardig artikel waaruit blijkt dat meten beter is dan berekenen...
Tracking IBU Through the Brewing Process:  The Quest for Consistency

Bedankt Jacques, dat is een mooi artikel. Het is wel jammer dat ze de frequentie range niet bij de methode hebben weergegeven. Reproduceren vd analyse is dus lastiger. Maar dat kan ik wel uitzoeken op hoeveel nM in te stellen. Leuk om eens te meten met nieuwe hopsoorten zoals Calista en Ariana. Die gebruik ik graag en kan dan nauwkeuriger een recept maken.

Niels B.

Citaat van: Johan_vL op 13-11-2020  11:52 uBedankt Jacques, dat is een mooi artikel. Het is wel jammer dat ze de frequentie range niet bij de methode hebben weergegeven. Reproduceren vd analyse is dus lastiger. Maar dat kan ik wel uitzoeken op hoeveel nM in te stellen. Leuk om eens te meten met nieuwe hopsoorten zoals Calista en Ariana. Die gebruik ik graag en kan dan nauwkeuriger een recept maken.

Ze geven aan de ASBC wort 23 methode te gebruiken.

Johan_vL

Citaat van: Niels B. op 13-11-2020  12:10 uZe geven aan de ASBC wort 23 methode te gebruiken.

ASBC geeft aan dat spectrophometrie is beschreven in wort 24 methode en geincorpereerd in wort 23 methode. maar je moet dan wel een account hebben om dat te kunnen bekijken bij hen ....

Niels B.

Citaat van: Johan_vL op 13-11-2020  11:52 uBedankt Jacques, dat is een mooi artikel. Het is wel jammer dat ze de frequentie range niet bij de methode hebben weergegeven. Reproduceren vd analyse is dus lastiger. Maar dat kan ik wel uitzoeken op hoeveel nM in te stellen. Leuk om eens te meten met nieuwe hopsoorten zoals Calista en Ariana. Die gebruik ik graag en kan dan nauwkeuriger een recept maken.

Ik heb het even uitgezocht voor je ;) en voor Luke als hij nog eens terugkomt..

IBU kan gemeten worden door de 275 nM, en de absorptie te vermenigvuldigen met 50. Dit geeft IBU.

Paul72

Je kunt de IBU laten bepalen bij de TUM in munchen (het lab van Weihenstephan)

Of bij IFS in berlin

Arthur B

Voor de volledigheid, deze lui doen het ook. Wellicht iets laagdrempeliger...

https://bieranalyse.de

Fractus

Ik weet niet waar je woont, maar elk wat groter analytisch lab zou wel een UV/VIS spectrometer moeten hebben, het is een van de goedkopere apparaten voor analyse. Ik zou zeker even aankloppen bij een hogeschool of universiteit in de regio waar ze scheikundige opleidingen geven. Ze willen je vaak graag helpen met uitleg en ook nog eens gratis  :weetbeter:

hansHalberstadt

Er zijn zo te zien 275 nm LEDS en 275 nm foto diodes te koop voor niet al te gekke prijzen. Dus als het zo simpel is dan zou het toch binnen ons bereik moeten kunnen komen.
Is er nog een speciale behandeling nodig van je monster?

Zo maar even wat ik tegenkwam:
https://nl.mouser.com/c/optoelectronics/led-lighting/led-emitters/?wavelength%2Fcolor%20temperature=275%20nm

https://www.hamamatsu.com/eu/en/product/optical-sensors/photodiodes/si-photodiodes/S12742-275.html

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.