Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het grote Kveik topic

Gestart door Johan_vL, 25-08-2020 19:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Citaat van: Zambezi Special op 20-12-2021  08:58 uIk vind smaken erg moeilijk te omschrijven en heb niet echt genoeg ervaring hiervoor.
Toch een poging: veel literatuur zegt: sinaasappel / perzik. Ik proef het niet. Ik denk een hele lichte abrikoos smaak (da's in mijn "accidental IPA, had een blondje moeten worden, maar er gingen wat dingen mis. Tot mijn verbazing een erg lekker bier geworden)

Voor mij is de Kweik Voss van Lallemand vooral sinaasappel. Dat misstaat in Belgische bieren en ook in een IPA niet.

Derp

Ik krijg die sinaasappel ook wel mee, als je hem op 30-35 graden door het wort heen laat blazen. De sinaasappelsmaak is na een week veel sterker aanwezig dan na 2 maanden, dat wel.

Ik ben erg benieuwd naar die Lutra. Men zegt dat het een heel neutrale gist is (zeiden ze van Voss ook). Ik ben op zoek naar een US-05 vervanger die binnen een paar dagen door een batch vreet zonder bijsmaken. Zo kan je nog eens bier brouwen dat binnen 2 weken al op smaak is. Voss kan je ook met een week drinken (heb het zelf gedaan), maar dan zit je de eerste week te zoeken waar de pulp nou is in je sinaasappelsapje.

Zambezi Special

Mijn blondje (gisteren geproefd) is heel fruitig. Ik proef zomerfruit, nog steeds geen sinaasappel ;) Let wel, mijn vergistingstemperatuur heeft rond of boven de 40 graden gezeten... Ben allang blij dat er iets is dat werkt in de zomer, zonder temperatuurcontrole.

okkert

Korte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?

biking rebel

Citaat van: okkert op 05-01-2022  12:05 uKorte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?

Nee, opkweken zal wat langzamer gaan, maar that's it.

Johan_vL

Kveik opkweken bij kamertemperatuur gaat prima

Jacques

Citaat van: okkert op 05-01-2022  12:05 uKorte vraag over Kveik; ik ben niet in staat om een starter verwarmd te maken, maar wel in staat om verwarmd te vergisten. Maakt dat dan nog uit voor de uiteindelijke smaak?

Kveik gisten hebben een hele grote tolerantie als het gaat om vergistingstemperaturen. Ze werken ook bij lagere temperaturen.

Zie ook het artikel Characterization of genotype and beer fermentation properties Kveik

Captain Hatteras

Ik heb een fles KVLT van brouwerij Nevel in samenwerking met Eik&Tid thuis liggen, deze is vergist met Eik&Tid's kviekcultuur. Nu wil ik proberen deze gist op te kweken maar ben benieuwd of dat mogelijk is na dat t bier heel lang op vaten heeft lopen rijpen? Als het lukt om de gist op te kweken Komt er na de kveikgist ook nog melkzuurbacteriën enz bij van de houten vaten?

Eerder in dit topic had iemand al over dat Eik&Tid kveikgist sowieso al zuur is.  kan ik na het opkweken het gewoon veilig gebruiken zonder bang te hoeven zijn dat na gebruik al mijn bier uit mijn brouwopstelling zuur smaakt?

Bvk1983

Citaat van: Captain Hatteras op 31-01-2022  19:51 uIk heb een fles KVLT van brouwerij Nevel in samenwerking met Eik&Tid thuis liggen, deze is vergist met Eik&Tid's kviekcultuur. Nu wil ik proberen deze gist op te kweken maar ben benieuwd of dat mogelijk is na dat t bier heel lang op vaten heeft lopen rijpen? Als het lukt om de gist op te kweken Komt er na de kveikgist ook nog melkzuurbacteriën enz bij van de houten vaten?

Eerder in dit topic had iemand al over dat Eik&Tid kveikgist sowieso al zuur is.  kan ik na het opkweken het gewoon veilig gebruiken zonder bang te hoeven zijn dat na gebruik al mijn bier uit mijn brouwopstelling zuur smaakt?

Als het bier lang heeft gerijpt op houten vaten zal er waarschijnlijk bottelgist zijn gebruikt. Ik weet niet of dat ook met verse Kveik zou kunnen maar anders ben je dus niet de gist van de primaire vergisting aan het opkweken.

Jacques

Derp

Iemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?

Johan_vL

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?
The maltmiller kun je bestellen, is wel Engeland, maar ik heb vaker daar besteld. ze sturen met een icepack gaat heel goed en snel.

oneman

Citaat van: Johan_vL link= :-\ msg=668778 date=1652874385The maltmiller kun je bestellen, is wel Engeland, maar ik heb vaker daar besteld. ze sturen met een icepack gaat heel goed en snel.
Even gekeken: £25,74 inclusief shipping voor de gedroogde versie! Ik wacht nog even...

oneman

Fractus

Citaat van: Derp op 16-05-2022  08:56 uIemand Lutra al kunnen kopen in Nederland?
Misschien even een mailtje naar je vaste leverancier sturen? Zou zo maar kunnen dat die het dan voor je inkoopt, als hij weet dat er vraag naar is ;)

Kokkebil

Vorige week bezoekje gebracht aan deze brouwerij.
https://romneymarshbrewery.com/

Kleinschalig 2x 1800 liter per week.

Recept voor een Amber weten los te peuteren, mooi experiment voor Kveik, dacht ik!

Captain Hatteras

Gisteren voor het eerst met Kveik gebrouwen. Amber bier met Hornindal WLP521. Nu mooi weer met de hittegolf om gewoon buiten te laten vergisten. 'S nachts wel naar binnen omdat het toch nog wel redelijk afkoelt buiten.

Staat nu mooi te borrelen. Ben benieuwd hoelang het gaat duren heb nog niet echt het idee dat de vergisting heftiger is dan standaard gisten die ik heb gebruikt. Duurde ongeveer 5 uur voor eerste bubbels uit het waterslot kwamen.

WJW

Poosje geleden een APA gebrouwen met kveik op 35 graden. Binnen 24u was de hoofdvergisting wel klaar. In die zin duidelijk heftiger dan wat ik gewend ben.
Ik heb wel het idee dat het overgrote deel van mijn fruitige mosaic en citra aroma's via het waterslot verdwenen waren. Wellicht dat kveik voor mij ofwel op een lagere temperatuur, ofwel onder druk te gebruiken is. Tijd voor de aanschaf van een drukvat?

Jacques

Citaat van: WJW op 14-08-2022  13:08 uTijd voor de aanschaf van een drukvat
Vergisten onder druk heeft ook nadelen...
Zo remt druk de groei van de gist.

Zie ook https://bisonbrew.com/pressure-fermentation/

Het grote verschil tussen vergisten onder druk en het niet vergisten onder druk zit hem in het gistprofiel. Het is bierstijl afhankelijk of je het vergisten onder druk de voorkeur heeft. Hierbij speelt persoonlijke smaak ook een rol.

WJW

Daar kan ik me goed iets bij voorstellen.
Denk je dat het in dit geval geholpen had? Dus om bij een hoppig bier dat je met kveik op hoge temperatuur vergist het hoparoma beter te bewaren?

Jacques

Citaat van: WJW op 14-08-2022  19:48 uDenk je dat het in dit geval geholpen had? Dus om bij een hoppig bier dat je met kveik op hoge temperatuur vergist het hoparoma beter te bewaren?

Ik denk als je wat kouder vergist je ook een sterker hoparoma krijgt. Een kveik gist werkt ook prima bij lagere temperaturen. De vergisting duurt dan wat langer, maar voor ons hobbybrouwers is dat geen probleem lijkt mij...

WJW

Nee, dat klopt natuurlijk. Het was voor mij een eerste experiment met kveik, maar ik hoef helemaal niet binnen 24u de vergisting klaar te hebben.
Ik vond het aroma bij deze temperatuur en hoge vergistingssnelheid ook veel te zwavelig trouwens. Mijn APA met WLP001 was veel beter gelukt.
Als ik nog eens kveik gebruik, kies ik waarschijnlijk een (veel) lagere temperatuur.

JanDeGraaff

Citaat van: WJW op 14-08-2022  21:34 uIk vond het aroma bij deze temperatuur en hoge vergistingssnelheid ook veel te zwavelig trouwens. Mijn APA met WLP001 was veel beter gelukt.
Als ik nog eens kveik gebruik, kies ik waarschijnlijk een (veel) lagere temperatuur.
Het maakt ook wel degelijk uit welke Kveik je gebruikt; ook daarin zitten veel aroma en smaakverschillen, juist bij de hogere temperaturen.
Hornindal (WLP521) geeft bijvoorbeeld véél meer tropisch fruit dan de wat meer middle-of-the-road Voss op de hogere temperaturen.

Een pils-achtig bier die ik met Voss op 35ºC vergist heb was inderdaad wat zwavelachtig in het begin. Na 3 weken op fles was dat al een heel stuk minder (bijna niet meer te ontdekken; maar ik wist dat het er moest zijn...) en na 6 weken op fles helemaal verdwenen. Maar dat is met pils niet heel ongebruikelijk. Ik heb mij laten vertellen dat het bij Heineken in het begin ook best zwavelachtig kan ruiken.

Kokkebil

Ik wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Kan dit en hoeveel cc slurry heb ik nodig?
Ik wil een brouwsel van 25 liter vergisten.

Jacques

Citaat van: Kokkebil op 23-08-2022  09:29 uIk wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!

Dat kan.
Begin met een beetje slurry, bijvoorbeeld 1 ml. Zet dat op 10 ml wort of moutextractoplossing met een SG van 1040. Wacht tot er duidelijk vergisting plaats vindt. Vergroot de starter naar 60 ml (50 ml nieuwe wort/oplossing).
Daarna vergroten naar 300 ml en daarna nog een keer naar 3 liter.

Kokkebil

Ik wil een giststarter van 3 liter maken van kveik slurry 10 maanden oud!
Citaat van: Jacques op 23-08-2022  09:55 uDat kan.
Begin met een beetje slurry, bijvoorbeeld 1 ml. Zet dat op 10 ml wort of moutextractoplossing met een SG van 1040. Wacht tot er duidelijk vergisting plaats vindt. Vergroot de starter naar 60 ml (50 ml nieuwe wort/oplossing).
Daarna vergroten naar 300 ml en daarna nog een keer naar 3 liter.

Bedankt!
Ga ik doen! Ik heb een extractoplossing gemaakt van 90 gram/liter.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.