Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Brouwsoftware voor telefoon en desktop gezocht

Gestart door Jacques, 13-04-2020 23:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Jaren lang heb ik met veel plezier BrouwVisie gebruikt op een laptop naast mijn Braumeister. Echter de laptop is al wat ouder en het installeren van beveiligingsupdates duurt steeds langer. Buiten het brouwen wordt deze laptop niet gebruikt.

Nu heb ik sinds niet al te lange tijd een nieuwe telefoon. Eentje die wat groter is, dat is voor iemand die een leesbril nodig heeft bij kleine lettertjes wel fijn. Hij heeft niet alleen een groter scherm maar is ook veel sneller. Ik merk dat ik hem vaker gebruik om even op het internet te kijken en andere zaken. Ook kan ik aardige foto's maken met de nieuwe smartphone maar de kwaliteit van de foto's gemaakt met mijn vertrouwde camera is toch wat beter.

Nu wil ik voor mijn brouwsels bekijken of ik een app kan vinden waarmee ik mijn brouwsel zowel op de telefoon als op mijn desktop op een eenvoudige wijze kan ontwerpen en bijhouden. Want naast mijn telefoon zit ik ook graag achter mijn desktop met een echt toetsenbord en groot beeldscherm.

Ik heb al gekeken naar BeerSmith Mobile en daar is ook een desktop versie van. Ik neem aan dat als je een recept in de cloud zet dat je deze zowel op je telefoon als op je desktop kunt bewerken (nog niet door mij uitgeprobeerd). Natuurlijk wil ik ook recepten kunnen delen op het forum. Een goede exportfunctie is daarom ook gewenst.

Kennen jullie andere brouwsoftware dat voldoet aan mij eisen? 

Overigens ziet BeerSmith er erg goed uit...

Zuidema

Brewfather is ideaal!

Blinkt voor mij uit op verschillende vlakken. Waterbehandeling komt zelfs in de buurt bij bruun excel sheets.

De koppeling met desktop werkt ook goed. 

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  23:21 uOverigens ziet BeerSmith er erg goed uit...

BrouwVisie gaat voorlopig geen smartphone ondersteunen... Wat kost een licentie voor Beer Smith voor een hobbybrouwer?  :weetniet:

Jacques

Citaat van: Oscar op 13-04-2020  23:24 uBrouwVisie gaat voorlopig geen smartphone ondersteunen... Wat kost een licentie voor Beer Smith voor een hobbybrouwer?  :weetniet:

Daar was ik al bang voor. Met pijn in mijn hart zou ik om deze reden geen gebruik meer maken van BrouwVisie. Tsja, de ontwikkelingen gaan steeds verder...

Voor BeerSmith Mobile heb ik € 7 betaald. De desktop versie is duurder. Daarvoor moet je $15 per jaar voor betalen. Dan mag je het op twee computers gebruiken en 125 recepten in de cloud opslaan.

Jacques

Citaat van: Zuidema op 13-04-2020  23:24 uBrewfather is ideaal!

Blinkt voor mij uit op verschillende vlakken. Waterbehandeling komt zelfs in de buurt bij bruun excel sheets.

De koppeling met desktop werkt ook goed.

Daar heb ik ook naar gekeken, maar qua lay-out vind ik het minder uitzien.

Kun je daar ook makkelijk Europese mouten importeren? Bij Beersmith gaat dat heel eenvoudig en snel. Alle mouten van Weyermann, Castle malting, Dingemans, Thomas Fawcett had ik heel snel in de database zitten. Dat is fijn want dan hoef je dat niet handmatig te doen.

Zuidema

Ik heb het ook altijd links laten liggen door de looks, tot ik aan het brouwen was met beersmith en ik mijn recept niet goed had bijgewerkt en dus me recept niet meer klopte.

Veel mouten zitten er al in, zelfs van Swean. Zelf mouten toevoegen werkt ook prima. De gistdatabase is ook erg uitgebreid.

Oscar

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  23:45 uMet pijn in mijn hart zou ik om deze reden geen gebruik meer maken van BrouwVisie

Je had toch al geen licentie... ;)  :-[ Echter als ik kijk naar de mogelijkheden en functies van mijn eigen software... Dan wordt een mobile versie het voorlopig nog niet... dat ga je echt niet redden op zo'n klein schermpje.... :'( :( sommige dingen moet je ook gewoon niet op je telefoon willen doen... Brouwsoftware is er voor mij 1 van... ;)

middelaersch

Een wild idee:

Ik ben het met Oscar eens dat een telefoonschermpje zich niet leent om een volwaardige gebruikersinterface zoals BrouwHulp en BrouwVisie die hebben te implementeren. Hoe zou je het vinden als je op je telefoon een soort elektronische checklist hebt die de gegevens uit BrouwVisie of BrouwHulp presenteert, en waarop je de gemeten waarden kunt invoeren, gerealiseerd rendement berekenen etc?

Je zou een klein programmaatje kunnen maken wat de database van BrouwHulp of BrouwVisie leest, en vervolgens een webservertje opstart op je PC, dat je vanaf je telefoon of tablet kunt benaderen. Voorwaarde om dit te laten werken zijn:
- Tijdens het brouwen moet je PC of laptop aanstaan en dit programma draaien
- Je telefoon of tablet moet op hetzelfde WiFi netwerk zitten als je PC of laptop

Het samenstellen van recepten moet je dan dus op je PC of laptop blijven doen. Tijdens het brouwen je gegevens op je  telefoon of tablet bij de hand.
Geen cloudtoestanden, alle data gewoon op je eigen PC.

hansHalberstadt

Ik denk dat je best wel wat kunt bedenken om toch goed met het kleine schermpje te kunnen werken. Het probleem is denk ik eerder dat de programmeertalen waar het in geschreven moet worden heel duur zijn als je versies hebt die geschikt zijn voor een telefoon. Delphi 7 bijvoorbeeld (waar BrouwVisie in geschreven is dacht ik) is niet compatible met telefoontjes. 

scartsjer

Citaat van: middelaersch op 14-04-2020  00:23 uEen wild idee:

Ik ben het met Oscar eens dat een telefoonschermpje zich niet leent om een volwaardige gebruikersinterface zoals BrouwHulp en BrouwVisie die hebben te implementeren. Hoe zou je het vinden als je op je telefoon een soort elektronische checklist hebt die de gegevens uit BrouwVisie of BrouwHulp presenteert, en waarop je de gemeten waarden kunt invoeren, gerealiseerd rendement berekenen etc?

Je zou een klein programmaatje kunnen maken wat de database van BrouwHulp of BrouwVisie leest, en vervolgens een webservertje opstart op je PC, dat je vanaf je telefoon of tablet kunt benaderen. Voorwaarde om dit te laten werken zijn:
- Tijdens het brouwen moet je PC of laptop aanstaan en dit programma draaien
- Je telefoon of tablet moet op hetzelfde WiFi netwerk zitten als je PC of laptop

Het samenstellen van recepten moet je dan dus op je PC of laptop blijven doen. Tijdens het brouwen je gegevens op je  telefoon of tablet bij de hand.
Geen cloudtoestanden, alle data gewoon op je eigen PC.
Hiervoor heeft een vriend van me de bierrecepten app gemaakt. Daarmee kan je de recepten gemaakt in BrouwHulp of BrouwVisie te kunnen bekijken op de brouwdag.

Zelf gebruik ik Brewfather, als je dit eenmaal kent dan wil je niets anders meer. En het is een Europese app waar je ook gemakkelijk alle mouten etc. kan invoeren. Het is gratis software maar aangezien het goed werkt en continue up to date wordt gehouden betaal ik er 19 euro per jaar voor.

Jaakke

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  23:49 uDaar heb ik ook naar gekeken, maar qua lay-out vind ik het minder uitzien.

Kun je daar ook makkelijk Europese mouten importeren? Bij Beersmith gaat dat heel eenvoudig en snel. Alle mouten van Weyermann, Castle malting, Dingemans, Thomas Fawcett had ik heel snel in de database zitten. Dat is fijn want dan hoef je dat niet handmatig te doen.

Ik denk dat de layout gewenning is. Ik ben zelf na 1x de Grainfather site gebruikt te hebben overgestapt naar Brewfather en vond het erg prettig werken. Sterker nog ik heb daarna naar andere software gekeken en vond met name de layout maar niks en het gemis van sommige ingredienten.
Daarna heb ik vrij snel een jaar abbo op Brewfather genomen.

Alexander_H

CiteerHet probleem is denk ik eerder dat de programmeertalen waar het in geschreven moet worden heel duur zijn als je versies hebt die geschikt zijn voor een telefoon.
Euh hoezo dat? Dat kan allemaal opensource lijkt me.
De database "in the cloud" zitten de kosten in lijkt me.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2020  01:00 uIk denk dat je best wel wat kunt bedenken om toch goed met het kleine schermpje te kunnen werken. Het probleem is denk ik eerder dat de programmeertalen waar het in geschreven moet worden heel duur zijn als je versies hebt die geschikt zijn voor een telefoon. Delphi 7 bijvoorbeeld (waar BrouwVisie in geschreven is dacht ik) is niet compatible met telefoontjes.

Vanaf je telefoon benader je een webapp, maar die draait op de PC. Dus op de telefoon zelf hoef je niks te ontwikkelen.

Mijn idee is om dit in C#/.NET te bouwen. De community edition van MS Visual studio is gratis indien niet commercieel of kleinschalig  commercieel. Database in de cloud is ook niet van toepassing. De data blijft op je PC.

SVB

Wat Scartsjer schrijft lijkt mij toch de mooiste oplossing, enkel het recept tonen op je telefoon, dat is namelijk wat je het meeste nodig hebt.

Ik gebruik zelf Brewer's friend op mijn telefoon voor berekeningen etc en heb niets op de computer. Recepten schrijf ik verder op in een boek.

middelaersch

Citaat van: scartsjer op 14-04-2020  07:17 uHiervoor heeft een vriend van me de bierrecepten app gemaakt. Daarmee kan je de recepten gemaakt in BrouwHulp of BrouwVisie te kunnen bekijken op de brouwdag.

Kun je daar iets meer over vertellen. Is die te downloaden, zo ja hoe heet die?
Het heeft natuurlijk geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden als er al een goed wiel is....

middelaersch

Citaat van: SVB op 14-04-2020  10:33 uWat Scartsjer schrijft lijkt mij toch de mooiste oplossing, enkel het recept tonen op je telefoon, dat is namelijk wat je het meeste nodig hebt.

Ik gebruik zelf Brewer's friend op mijn telefoon voor berekeningen etc en heb niets op de computer. Recepten schrijf ik verder op in een boek.

Je wilt ook afvinken wat je gedaan hebt, gemeten waardes noteren, en gerealiseerd rendement berekenen denk ik.
Gewoon het recept als tekst kun je ook naar je telefoon mailen, daar heb je geen app voor nodig.
Zou trouwens wel handig zijn om dat rechtstreeks vanuit je brouwprogramma te kunnen doen. Weer een idee...

scartsjer

Citaat van: middelaersch op 14-04-2020  10:34 uKun je daar iets meer over vertellen. Is die te downloaden, zo ja hoe heet die?
Het heeft natuurlijk geen zin om het wiel opnieuw uit te vinden als er al een goed wiel is....
https://play.google.com/store/apps/details?id=nl.jplekkerkerker.brouwhulpapp

Is er ook voor iPhone.

Heel simpel je laat BrouwHulp / visie de data wegschrijven naar een mapje in een Dropbox en deze app leest het daar dan weer uit. Moet je wel Dropbox op zowel de pc als mobiel hebben.

scartsjer

Citaat van: middelaersch op 14-04-2020  10:35 uJe wilt ook afvinken wat je gedaan hebt, gemeten waardes noteren, en gerealiseerd rendement berekenen denk ik.
gewoon het recept als tekst kun je ook naar je telefoon mailen, daar heb je geen app voor nodig.
Zou trouwens wel handig zijn om dat rechtstreeks vanuit je brouwprogramma te kunnen doen. Weer een idee.....
Als je dat allemaal wilt doen dan moet je brewfather gebruiken. Gratis prima te gebruiken. En die 20 euro per jaar (vaak het eerste jaar korting) is ook niet de wereld.

Erwin Warners

Citaat van: scartsjer op 14-04-2020  07:17 uHiervoor heeft een vriend van me de bierrecepten app gemaakt. Daarmee kan je de recepten gemaakt in BrouwHulp of BrouwVisie te kunnen bekijken op de brouwdag.
Verstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

Alleen recepten bekijken daar heb je volgens mij niet zoveel aan je moet toch ook aardig wat gegevens noteren tijdens het brouwen.

seed7

Citaat van: hansHalberstadt op 14-04-2020  01:00 uIk denk dat je best wel wat kunt bedenken om toch goed met het kleine schermpje te kunnen werken. Het probleem is denk ik eerder dat de programmeertalen waar het in geschreven moet worden heel duur zijn als je versies hebt die geschikt zijn voor een telefoon. Delphi 7 bijvoorbeeld (waar BrouwVisie in geschreven is dacht ik) is niet compatible met telefoontjes.

Als er een compiler voor is kun je ook Delphi / Pascal voor Android gebruiken, je kunt voor Android ook C/C++ etc. gebruiken. Een snelle zoektocht laat zien dat er wel mogelijkheden voor Delphi zijn. Maar daarmee ben je er nog niet.

Ingo

brewt

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  23:49 uDaar heb ik ook naar gekeken, maar qua lay-out vind ik het minder uitzien.

Ik gebruik ook Brewfather. Even wennen maar vind het echt een heel fijn programma. Er komen ook regelmatig updates voor en blijft dus door ontwikkelen. Alle genoemde mouten zitten al in de Brewfather database.

Neetje

Schrijven in Java/Android Studio. Moet toch best kunnen volgens mij.
Heb hier enkele app's in gemaakt maar het geheugen van mijn beide laptops zijn eigenlijk te klein(oud) om fatsoenlijk een programma te maken die op alle telefoons werkt.

scartsjer

Citaat van: Erwin Warners op 14-04-2020  13:54 uAlleen recepten bekijken daar heb je volgens mij niet zoveel aan je moet toch ook aardig wat gegevens noteren tijdens het brouwen.
Dat kan dan weer zoals vroeger op papier.

tdp

Citaat van: scartsjer op 14-04-2020  15:36 uVerstuurd vanaf mijn Nokia 7.1 met Tapatalk

Zou je dit uit willen zetten in Tapatalk? In de vorige berichten heb ik het al verwijderd voor je ;)

scartsjer

Citaat van: tdp op 14-04-2020  15:44 uZou je dit uit willen zetten in Tapatalk? In de vorige berichten heb ik het al verwijderd voor je ;)
Gefixt

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.