Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Moeite met gewenst SG te bereiken

Gestart door rutger1973, 12-04-2020 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

rutger1973

Hallo brouwers,

Ik heb wat advies nodig want ik merk dat ik vaak het gewenste SG na de kook niet bereik. Ik heb bijv. gisteren een blonde gebrouwen. Daarbij gaf het recept aan dat het gewenste SG 1063 zou moeten zijn. Ik kwam na het volgen van het recept uit op 1050 en zelfs na 15 min extra koken en toevoegen van 100 gr. suiker kwam ik niet hoger dan 1055. (brouw logboek bijgevoegd).

Hebben jullie een idee hoe dit kan en wat ik daaraan kan doen?

Dank!

middelaersch

Het sg wordt in principe bepaald door de verhouding vergistbare ingrediënten (mout, suiker) en water. Dus je moet meer mout gebruiken.
Als je de hoeveelheid mout met 63/50 vermenigvuldigt denk ik dat je aardig in de buurt komt.

Als je brouwsoftware zoals BrouwHulp gebruikt, kun je dat perfect uitrekenen.

Verder zou ik de eerste maischstap bij 65 graden doen en niet bij 62. Door de warme zomers van de afgelopen jaren zijn de eigenschappen van de mout nogal veranderd.

rutger1973

In het originele recept was 2200 gram mout gebruikt. Ik heb dus al 300 gram extra toegevoegd... Ik kan helaas geen BrouwHulp draaien op mijn mac.

brouwerwaldonk

ER is iets fundamenteel mis met uw manier van maischen en of filteren en spoelen.
Met 2,2 kg pilsmout 0,2 kg munich en 0,1 red en 10,7L brouwwater en zelfs 6,3L spoelwater
Als ik dit zou brouwen in mijn installatie zou ik zonder moeite een begin SG krijgen van 1075.
Geen enkel BrouwHulp programma kan daar iets aan veranderen.
IK heb ook een Mac en gebruik dus geen BrouwHulp maar brouwplanner van Ronnie.
Ik behaal altijd mijn gewenst SG en volume bier in flessen en gewenst vol% 

Hoe bepaal je het aantal liter water en wort voor en na het brouwen/koken, is dat wel correct
Is uw 10,7L wel echt 10,7L en bv niet 12 of nog meer.
Hoe bepaal je de pH waarde van uw beslag na 10 minuten.
Roer je wel voldoende tijdens het maischen.
Doe je een lugol test (zetmeel test einde maischen)
Zuur je het spoelwater aan.
Op welke manier filter en spoel je na het maischen.
Is het wel echt een rollende kook.
Hoeveel liter trub blijft er achter in de verschillende ketels, maischen filteren en koken. 

goom

Kan het zijn dat jouw rendement te hoog ingesteld staat?

middelaersch

Citaat van: goom op 12-04-2020  14:10 uKan het zijn dat jouw rendement te hoog ingesteld staat?

Hij gebruikt geen brouwsoftware schrijft hij. De moutstort aanpassen zoals ik voorstelde komt op hetzelfde neer als het rendement in software lager instellen.

Maar bij de punten die brouwerwaldorf aankaart zou de oorzaak ook kunnen zitten. Ik heb niet nagerekend wat het extractierendement van ts is. Als dat bv minder dan 70% is dan gaat er het proces iets niet goed.

Erwin Warners

Citaat van: rutger1973 op 12-04-2020  12:04 uHallo brouwers,

Ik heb wat advies nodig want ik merk dat ik vaak het gewenste SG na de kook niet bereik. Ik heb bijv. gisteren een blonde gebrouwen. Daarbij gaf het recept aan dat het gewenste SG 1063 zou moeten zijn. Ik kwam na het volgen van het recept uit op 1050 en zelfs na 15 min extra koken en toevoegen van 100 gr. suiker kwam ik niet hoger dan 1055. (brouw logboek bijgevoegd).

Hebben jullie een idee hoe dit kan en wat ik daaraan kan doen?

Dank!

Zit je wel op het gewenste volume?
Zoja zou het rendement te hoog kunnen staan.
Zo niet (teveel volume) dan kan ook het kook verlies te hoog staan lijkt me.

rutger1973

Ik gebruik slechts 1 kookpan met een zak (BIAB). Tijdens de maisch roer ik regelmatig. Na de maisch haal ik de zak eruit, plaats deze in een vergiet die ik in de pan hang waar het spoelwater overheen gaat. Na de spoel doe ik de zak in een grote kom die ik dan verder uitwring waardoor het meeste wort er wel uit is. Dan is mijn 17 literpan aardig vol (ik denk zo'n 15,5-16 liter wort). Vervolgens koken en gisteren hield ik na 90 min zo'n 11 liter over waarvan er 10 in het gistvat gaan.

Wat betreft water gebruik, ik heb hier een berekening voor gemaakt die rekening houdt met opname door het graan, de hoppen en de verdamping. Ik heb hiervoor waardes gevonden op het internet die aangeven hoeveel er ongeveer verdampt per uur en hoeveel het graan en hop vasthoudt. Deze berekening staat in het excel bestand. In dit geval kom ik op een totaal van 16,4 liter terwijl het recept 15,5 aangeeft (ik gebruik wel wat meer mout dan in het recept).

pH waarde bepaal ik na 10 min maisch door een pH stripje. Dat is geen exacte wetenschap maar door het toevoegen van de melkzuur en calcium zit ik wel meer richting de pH 5.5

Lugol test heb ik gisteren niet gedaan.

Het is een aardig rollende kook.

Rob Q

Zou het kunnen dat je door het uitpersen van de zak te laag uitkomt?
Ik zou spoelen tot gewenst aantal ltrs voor de kook en laten uitdruppen, niet persen.
Hierdoor komt m.i. wort met een (te) laag sg erbij.

Erwin Warners

Citaat van: rutger1973 op 12-04-2020  14:50 uIk gebruik slechts 1 kookpan met een zak (BIAB). Tijdens de maisch roer ik regelmatig. Na de maisch haal ik de zak eruit, plaats deze in een vergiet die ik in de pan hang waar het spoelwater overheen gaat. Na de spoel doe ik de zak in een grote kom die ik dan verder uitwring waardoor het meeste wort er wel uit is. Dan is mijn 17 literpan aardig vol (ik denk zo'n 15,5-16 liter wort). Vervolgens koken en gisteren hield ik na 90 min zo'n 11 liter over waarvan er 10 in het gistvat gaan.

Wat betreft water gebruik, ik heb hier een berekening voor gemaakt die rekening houdt met opname door het graan, de hoppen en de verdamping. Ik heb hiervoor waardes gevonden op het internet die aangeven hoeveel er ongeveer verdampt per uur en hoeveel het graan en hop vasthoudt. Deze berekening staat in het excel bestand. In dit geval kom ik op een totaal van 16,4 liter terwijl het recept 15,5 aangeeft (ik gebruik wel wat meer mout dan in het recept).

pH waarde bepaal ik na 10 min maisch door een pH stripje. Dat is geen exacte wetenschap maar door het toevoegen van de melkzuur en calcium zit ik wel meer richting de pH 5.5

Lugol test heb ik gisteren niet gedaan.

Het is een aardig rollende kook.

Er zijn wat dingen die ik niet begrijp:
1. Waarom maak je 11 liter wordt en gaat er maar 10 in je gistvat?
2. Klopt het SG voor het koken wel?
3. Gebruik je ook brouwsoftware? Zoniet dan is dat misschien een optie.

brouwerwaldonk

Citaat van: rutger1973 op 12-04-2020  14:50 uNa de maisch haal ik de zak eruit, plaats deze in een vergiet die ik in de pan hang waar het spoelwater overheen gaat. Na de spoel doe ik de zak in een grote kom die ik dan verder uitwring waardoor het meeste wort er wel uit is.
Hier zit de fout. Er blijft heel veel suiker in uw bostel zitten omdat overgieten niet uitspoelen is. Het spoelwater gaat niet doorheen de zak/bostel, maar kiest gewoon de weg met de minste weerstand, dus eromheen.
Met een BIAB brouwsysteem haal je nooit het gewenste SG simpelweg omdat er van uitspoelen geen sprake is.
Gebruik een hevelfilter en je haalt zonder moeite met uw recept steeds uw SG van 1063.
Nogmaals ik bekom zonder kunst en vliegwerk moeiteloos 1075, met mijn hevelfilter.

DoubleW

Er zijn twee dingen die meespelen bij biab:
- je schroot fijner bij biab waardoor er minder filtermassa is om te spoelen
- je kan de zak uitknijpen na maischen - geen blote handjes graag- waardoor je toch restsuikers meekrijgt.

Gebruik zelf enzymen bij biab om oplosbaarheid van suikers te verhogen.
Brouwzaal rendement is bijna net zo hoog

middelaersch

Tot een half jaar terug brouwde ik ook met de biab methode. Daarbij haalde ik een rendement tussen 70 en 75%.

Wat ik deed:
- normaal malen, niet extra fijn
- niet spoelen
- wel de zak uit laten lekken en daarna lichtjes uitknijpen na het maischen
- geen extra enzymen

Werkt prima, rendement is iets lager als met een automaat of met 'conventioneel' brouwen

middelaersch

Citaat van: brouwerwaldonk op 12-04-2020  15:25 uMet een BIAB brouwsysteem haal je nooit het gewenste SG simpelweg omdat er van uitspoelen geen sprake is.

Natuurlijk kun je met biab je gewenst SG wel halen. Dat is gewoon een kwestie van je rendement weten, en daar je moutstort op aanpassen.
Dat is met biab niet anders als met willekeurig welke andere brouwmethode.

rutger1973

Citaat van: Erwin Warners op 12-04-2020  15:15 uEr zijn wat dingen die ik niet begrijp:
1. Waarom maak je 11 liter wordt en gaat er maar 10 in je gistvat?
2. Klopt het SG voor het koken wel?
3. Gebruik je ook brouwsoftware? Zoniet dan is dat misschien een optie.

Ik hield 11 ltr over, laatste (bijna) liter was prut en zooi. Dus ruim 10 ltr in gistvat.
Sg voor kook klopte, gemeten met refractometer
Ik gebruik geen software, is er een goed alternatief voor BrouwHulp voor een mac?

Erwin Warners

Citaat van: rutger1973 op 12-04-2020  18:14 uIk gebruik geen software, is er een goed alternatief voor BrouwHulp voor een mac?

Geen idee is misschien wel ergens te vinden op het forum. Ik heb de vraag ergens eerder voorbij zien komen weet alleen niet meer waar.

brouwerwaldonk

Citaat van: Erwin Warners op 12-04-2020  21:39 uGeen idee is misschien wel ergens te vinden op het forum. Ik heb de vraag ergens eerder voorbij zien komen weet alleen niet meer waar.
Heb je Numbers op je Mac? Stuur mij een PB en je bekomt een rekenblad waarin je al wat je nodig hebt kan berekenen.
Je geeft in hoeveel L bier je wil, hoeveel mout je gebruikt en hoeveel gram hop en het alfazuur.
Het rekenblad zegt vooraf hoe sterk je wort is na het koelen, en hoeveel EBU Het echte brouwzaalrendement wordt berekend en niet ingegeven.
Na het gisten geef je het eind SG en je weet hoe sterk je bier is geworden na het bottelen.
Alles heel overzichtelijk op één A4

middelaersch

Citaat van: rutger1973 op 12-04-2020  18:14 uIk gebruik geen software, is er een goed alternatief voor BrouwHulp voor een mac?

http://www.brewtarget.org/

Dit is niet zo uitgebreid als BrouwHulp, maar zeker niet slecht.

Verder dacht ik dat het ook mogelijk moet zijn om BrouwHulp m.b.v. een emulator of zo op een Mac te draaien, maar daar weet ik het fijne niet van.

Jacques

Citaat van: middelaersch op 12-04-2020  12:29 uHet sg wordt in principe bepaald door de verhouding vergistbare ingrediënten (mout, suiker) en water.

Een kleine correctie.
Het SG wordt bepaald door de hoeveelheid opgeloste stoffen dat je uit je stort haalt. Hierin zitten vergistbare en onvergistbare stoffen. De vergistingsgraad wordt bepaald door de verhouding van de vergistbare stoffen ten opzichte van de onvergistbare suiker.

Maar volgens mij weet je dat heel goed.  ;D

middelaersch

Citaat van: Jacques op 13-04-2020  16:55 uEen kleine correctie.
Het SG wordt bepaald door de hoeveelheid opgeloste stoffen dat je uit je stort haalt. Hierin zitten vergistbare en onvergistbare stoffen. De vergistingsgraad wordt bepaald door de verhouding van de vergistbare stoffen ten opzichte van de onvergistbare suiker.

Maar volgens mij weet je dat heel goed.  ;D

Klopt wat je zegt. Waar het mij om ging is aan te geven dat als het begin sg te laag is, je dan meer moet storten en hoe je kunt inschatten hoeveel meer.
Maar inderdaad: het sg wordt niet uitsluitend door de vergistbare ingrediënten bepaald.

rutger1973

Dank voor jullie reacties. Ik heb een rekensheet ontvangen waar ik mee aan de slag ga. Daarnaast ga ik eens testen met het spoelen van de zak. Zak open doen waardoor het spoelwater beter door de granen loopt. Ook het sg meten in de pan en het sg wat uit het spoelen komt.

rutger1973

Ik wilde nog even terugkomen op dit draadje... Mijn gevoel bij het niet bereiken van het SG lag in de hoek van het achterlaten van suikers in de granen in mijn BIAB methode. Ik heb daarom een nieuw 'filterbakje' gemaakt van een prullenmand. Deze is groter dan de vorige waardoor ik makkelijker de zak kan openen en de granen kan spoelen. Omdat mijn capaciteit van de pan wat klein is, ook besloten om niet alleen het spoelwater te gebruiken maar ook een paar liter wort nogmaals door de granen te laten lopen.

Ik heb gisteren weer een batch gebrouwen en dat ging al een heel stuk beter. SG voor de kook ruim gehaald en SG na de kook op 3 punten na gehaald!

Wie weet wordt het nog eens iets :)

rutger1973

Ik heb overigens ook de Brewfather app ontdekt. Echt een mooi stukje cloud software waardoor ik op mijn mac, tablet en GSM kan inloggen. Ik heb nog niet zoveel ervaring met de verschillende software pakketten maar ik kan hier prima mee uit de voeten...!

brouwerwaldonk

Citaat van: rutger1973 op 27-04-2020  08:52 uIk wilde nog even terugkomen op dit draadje... Mijn gevoel bij het niet bereiken van het SG lag in de hoek van het achterlaten van suikers in de granen in mijn BIAB methode. Ik heb daarom een nieuw 'filterbakje' gemaakt van een prullenmand. Deze is groter dan de vorige waardoor ik makkelijker de zak kan openen en de granen kan spoelen. Omdat mijn capaciteit van de pan wat klein is, ook besloten om niet alleen het spoelwater te gebruiken maar ook een paar liter wort nogmaals door de granen te laten lopen.

Ik heb gisteren weer een batch gebrouwen en dat ging al een heel stuk beter. SG voor de kook ruim gehaald en SG na de kook op 3 punten na gehaald!

Wie weet wordt het nog eens iets :)
Eigenlijk is wort over de gespoelde bostel laten lopen geen goed idee, je wint daar niks komma nul mee. Beter een litertje meer spoelwater dat brengt wel aarde aan de dijk, lees extra suikers.

Vergelijkbare Topics (7)

39267

Reacties: 3
Gelezen: 1219

32866

Reacties: 17
Gelezen: 4014

15850

Reacties: 31
Gelezen: 9728

34764

Reacties: 1
Gelezen: 1130

28359

Reacties: 20
Gelezen: 7165

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.