Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Giststarter toevoegen tijdens koudhoppen

Gestart door GizmoGonzales, 03-04-2020 10:15 u

Vorige topic - Volgende topic

GizmoGonzales

Vandaag staat koud hoppen van mijn smash IPA op het programma. Dit is mijn eerste brouwsel en dus ook 1e keer koudhoppen. Nu weet ik dat oxidatie erg belangrijk is om te voorkomen, en aangezien ik een cct heb moet er een groot deksel open om de hop toe te voegen. Zou een kleine variant van een giststarter toevoegen verstandig zijn, zodat er weer CO2 geproduceerd wordt en de zuurstof er vanzelf weer uitgebonjourd wordt?

basvo

Citaat van: GizmoGonzales op 03-04-2020  10:15 uVandaag staat koud hoppen van mijn smash IPA op het programma. Dit is mijn eerste brouwsel en dus ook 1e keer koudhoppen. Nu weet ik dat oxidatie erg belangrijk is om te voorkomen, en aangezien ik een cct heb moet er een groot deksel open om de hop toe te voegen. Zou een kleine variant van een giststarter toevoegen verstandig zijn, zodat er weer CO2 geproduceerd wordt en de zuurstof er vanzelf weer uitgebonjourd wordt?

Is niet nodig, neem aan dat de vergisting nog steeds bezig is nu? Gewoon voorzichtig de hop toevoegen is voldoende.

Sander van Dijk

Citaat van: GizmoGonzales op 03-04-2020  10:15 uVandaag staat koud hoppen van mijn smash IPA op het programma. Dit is mijn eerste brouwsel en dus ook 1e keer koudhoppen. Nu weet ik dat oxidatie erg belangrijk is om te voorkomen, en aangezien ik een cct heb moet er een groot deksel open om de hop toe te voegen. Zou een kleine variant van een giststarter toevoegen verstandig zijn, zodat er weer CO2 geproduceerd word en de zuurstof er vanzelf weer uitgebonjourd wordt?

Gist toevoegen heeft überhaupt geen zin. Er zit toch nog wel voldoende gist in het jongbier, maar het gaat om de hoeveelheid vergistbare suikers die nog beschikbaar is voor de gist. Als er geen suikers meer zijn, kan de gist ook niets meer omzetten.

Je zou wel een paar scheppen suiker kunnen toevoegen. Of je op tijd bent, (het duurt eventjes voordat de suikers worden omgezet in alcohol en CO2) om oxidatie te voorkomen weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Je kunt de hop beter net iets eerder toevoegen, als de vergisting met het laatste restje bezig is. Dan wordt de kopruimte sneller gevuld met CO2 Als de vergisting wel al echt klaar is, voeg je idealiter met een CO2 fles wat CO2 toe tijdens het openen van het deksel, maar dan moet je daar natuurlijk wel de beschikking over hebben.

GizmoGonzales

Citaat van: Sander van Dijk op 03-04-2020  11:19 uGist toevoegen heeft überhaupt geen zin. Er zit toch nog wel voldoende gist in het jongbier, maar het gaat om de hoeveelheid vergistbare suikers die nog beschikbaar is voor de gist. Als er geen suikers meer zijn, kan de gist ook niets meer omzetten.

Je zou wel een paar scheppen suiker kunnen toevoegen. Of je op tijd bent, (het duurt eventjes voordat de suikers worden omgezet in alcohol en CO2) om oxidatie te voorkomen weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Je kunt de hop beter net iets eerder toevoegen, als de vergisting met het laatste restje bezig is. Dan wordt de kopruimte sneller gevuld met CO2 Als de vergisting wel al echt klaar is, voeg je idealiter met een CO2 fles wat CO2 toe tijdens het openen van het deksel, maar dan moet je daar natuurlijk wel de beschikking over hebben.

Thanks voor jullie input. Ik heb de hop toegevoegd en het waterslot bubbelde net al weer vrolijk (langzaam) door dus ik denk dat het CO2 probleem hierbij is opgelost. Nu nog even wachten en dan denk ik dat ik ze volgende week vrijdag/zaterdag ga bottelen. Kijk uit naar mijn eerste biertje:D

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 03-04-2020  11:19 uJe zou wel een paar scheppen suiker kunnen toevoegen. Of je op tijd bent, (het duurt eventjes voordat de suikers worden omgezet in alcohol en CO2) om oxidatie te voorkomen weet ik niet, maar kwaad kan het zeker niet.

Die paar scheppen suiker zijn nergens voor nodig als je koudhopt...
Door de enzymen uit de koudhop worden vergistbare suikers vrijgemaakt uit voor de gist onvergistbare suikers!
Uit onderzoeken van de Amerikaanse professor Thomas Shellhammer blijkt dat dit vrij snel gebeurt.

Sander van Dijk

Citaat van: Jacques op 03-04-2020  22:32 u....blijkt dat dit vrij snel gebeurt.

Net zo snel, als dat de toegevoegde suiker door de gist verwerkt wordt?
Dit lijkt mij niet...

Niet dat ik denk, dat de paar schepen suiker zaligmakend zijn, maar als je de koudhop pas zou toevoegen als de vergisting helemaal klaar is, is het volgens mij de snelste manier om de kopruimte weer te vullen met CO2. Behalve natuurlijk door CO2 toe te voegen uit een fles, wat ik zelf ook doe.

Ik heb zelf ook het effect ervaren, van de extra vergisting, veroorzaakt door het toevoegen van koudhop.

Jacques

Citaat van: Sander van Dijk op 04-04-2020  00:25 uNet zo snel, als dat de toegevoegde suiker door de gist verwerkt wordt?
Dit lijkt mij niet...

Als ik kijk naar grafiekjes uit presentaties van Thomas Shellhammer gaat het echt snel...
En ook als je suiker toevoegt duurt het even voordat de gist deze gaat vergisten.
Het nut van het schepje suiker zie ik zo niet zitten. Als het vat opengaat komt er altijd zuurstof in het vat. En diffusie doet de rest.

hansHalberstadt

Helling van de grafiek = 2 plato/40 dagen = 0.05 plato/dag gedurende de eerste zeg 2 dagen is voor 20 liter bier een CO2 productie van 0.025% koolzuur/dag = 0.2 gram koolzuur per liter wort = 4 gram koolzuur/20 liter wort = 2 liter koolzuurgas. Lijkt mij persoonlijk erg weinig om daarmee erop te vertrouwen dat dat de zuurstof uit je kopruimte van zeg 10 liter kan verdrijven. Dat levert dus 2 dagen lang oxidatie op vrees ik.

Snelbier

Oxidatie?  Zal mogelijk zijn, ik geloof ook in het oxidatie-spook, maar de meeste forumleden (ik ook) herkennen de smaak geeneens. Wij (forumleden) zullen géén fijnproevers zijn, laat staan de rest van Nederlandse bierdrinkers..
Met een beetje 'normaal' handelen heb je minimaal oxi-risico.. Wél risico, maar of je het proeft?
Koudhoppen gebeurt meestal ná hoofdgisting, anders vliegen de lekkere aromas met de CO2 uit het vat..
Denk niet te moeilijk. Dekseltje open, koudhop erbij, dekseltje dicht.
Wordt gewoon bier, meestal ook nog lekker.
Proost, Snelbier.
===========
Edit: Oxidatie ga je NIET voorkomen met extra gist, suiker, etc. Zie eerdere antwoorden.
Je zoekt in de verkeerde hoek naar een niet-bestaand probleem, denk ik

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 04-04-2020  13:22 uHelling van de grafiek = 2 plato/40 dagen = 0.05 plato/dag gedurende de eerste zeg 2 dagen is voor 20 liter bier een CO2 productie van 0.025% koolzuur/dag = 0.2 gram koolzuur per liter wort = 4 gram koolzuur/20 liter wort = 2 liter koolzuurgas. Lijkt mij persoonlijk erg weinig om daarmee erop te vertrouwen dat dat de zuurstof uit je kopruimte van zeg 10 liter kan verdrijven. Dat levert dus 2 dagen lang oxidatie op vrees ik.

Voordat je een merkbare daling hebt van het SG wordt de zuurstof verbruikt...

Sommige hobbybrouwers doen steeds een schepje suiker bij hun bier als het vat open is geweest. Dat kun je beter niet doen omdat je daardoor de gist steeds stimuleert om te groeien met als gevolg dat je ook meer actaldehyde en diacetyl krijgt.
Een heel klein beetje oxidatie kun in sommige gevallen niet uitsluiten. En het middel kan erger zijn dan de kwaal.

Vergelijkbare Topics (7)

41246

Reacties: 2
Gelezen: 1019

28924

Reacties: 23
Gelezen: 7535

192

Reacties: 9
Gelezen: 9891

8868

Reacties: 18
Gelezen: 6412

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.