Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Doe ik het verkeerd om?

Gestart door Enos, 01-03-2020 21:17 u

Vorige topic - Volgende topic

Enos

ik was benieuwd of ik koelen en whirlpoolen verkeerd om die.
Na dat ik vandaag voor de eerste keer een Arsegan brouwpakket heb gebrouwen, viel me wat op in het recept.

Daar schrijven ze stap voor stap door wat je moet doen.

Toen ik bij het punt kwam NA het koken, moest ik whirpoolen en NA het whirpoolen pas koelen.
Ik deed het altijd andersom eerst koelen en dan whirpoolen, doe ik het verkeerd om
Vind het effect altijd wel tegen vallen op mijn manier, maar misschien is dat de reden dat het tegenvalt.
Hoe doen jullie het?

Herman

Eerst whirlpoolen, dan koelen. Bedoeling is dat de trub door het whirlpoolen in het midden verzamelt, zodat je helderder wort kunt aftappen.

wernerthefox

Ik doe geen whirlpool, alle wort gaat de fermentor in. Mijn bier is glashelder afhankelijk hoe je uitschenkt.

brouwerwaldonk

ik doe eerst koelen met een spiraalkoeler in de kookketel waarin de hopbellen los meekoken. Dan whirlpoolen en ik heb altijd heel helder wort die ik overhevel via een droesemkapje op de hevelbuis onder de laag hopbellen. Alle trub blijf mooi liggen bovenop de laag hopbellen.

Jacques

Citaat van: Enos op 01-03-2020  21:17 uik was benieuwd of ik koelen en whirlpoolen verkeerd om die.
Na dat ik vandaag voor de eerste keer een Arsegan brouwpakket heb gebrouwen, viel me wat op in het recept.

Daar schrijven ze stap voor stap door wat je moet doen.

Toen ik bij het punt kwam NA het koken, moest ik whirpoolen en NA het whirpoolen pas koelen.
Ik deed het altijd andersom eerst koelen en dan whirpoolen, doe ik het verkeerd om
Vind het effect altijd wel tegen vallen op mijn manier, maar misschien is dat de reden dat het tegenvalt.
Hoe doen jullie het?

Het kan allebei.

In de commerciële brouwerijen wordt er bij 80 ºC gewhirlpoold.
Hobbybrouwers koelen vaak eerst het wort en whirlpoolen het koude wort. Voor dit laatste is veel te zeggen door de manier waarop hobbybrouwers een draaikolk creëren. Door met een roerspaan flink te roeren krijg je veel zuurstofinslag. Dat is bij koude wort vlak voor de vergisting niet zo'n probleem. 
Wanneer het wort warm is krijg je een chemische verbinding van zuurstof met moutbestanddelen. Deze verbindingen geven later oxidatiesmaakjes.
De commerciële brouwers hebben hier veel minder last van omdat de whirlpool die zij gebruiken zo ontworpen is dat het wort langzaam rond gaat draaien met zo min mogelijk zuurstofinslag.

middelaersch

Citaat van: Jacques op 01-03-2020  23:04 uHet kan allebei.

In de commerciële brouwerijen wordt er bij 80 ºC gewhirlpoold.
Hobbybrouwers koelen vaak eerst het wort en whirlpoolen het koude wort. Voor dit laatste is veel te zeggen door de manier waarop hobbybrouwers een draaikolk creëren. Door met een roerspaan flink te roeren krijg je veel zuurstofinslag. Dat is bij koude wort vlak voor de vergisting niet zo'n probleem. 
Wanneer het wort warm is krijg je een chemische verbinding van zuurstof met moutbestanddelen. Deze verbindingen geven later oxidatiesmaakjes.
De commerciële brouwers hebben hier veel minder last van omdat de whirlpool die zij gebruiken zo ontworpen is dat het wort langzaam rond gaat draaien met zo min mogelijk zuurstofinslag.

Dit doe ik ook zo.

Ik denk dat de zuurstofinslag (uitsluitend) op dit moment in het proces juist goed is. Na het whirlpoolen gaat het wort het gistvat in, en de gist heeft voldoende zuurstof nodig. Velen gebruiken een aquariumpompje met een bruissteentje om het wort te beluchten voor ze de gist enten. Dat hoeft (denk ik) niet als je na het koelen een whirlpool hebt gedraaid.

beermenke

Ik heb in verhouding een smalle en hoge ketel
Na het koelen met spiraalkoeler zet ik de ketel overdreven schuin en laat 2 uur bezinken
Ik tap met knietje aan zijkant af en zet vlak voor t aftappen de ketel naar de andere kant schuin
Trub ligt mooi aan een kant en laat langzaam in gistvat lopen zodat er amper zuigende werking is.
Mijn bieren zijn sindsdien na gisting en hergisting kraakhelder.
Het blijkt dat ieder voor zijn of haar de meest geschiktste methode kiest.

Neetje

Ik ga eerst snel koelen. Tijdens de laatste koelminuten begin ik langzaam te roeren om het deels afgekoelde wort contact met mijn spiraal te laten maken. Dit is ook een draaiende beweging. Na het uitnemen van mijn koeler de echte wirlpool, zet het deksel erop en ga een hapje eten of zo. Na 45 minuten tot een uur hevel ik over naar gistvat. Ook de kleinere deeltjes zijn dan wat meer bezonken. Dit gaat beter naarmate het kouder is.

Blokkie

Alle wort gaat met trub en al het vergistingsvat in. Na de vergisting zet ik het vat een aantal dagen bij 0 - 4 graden. Na 2 dagen voeg ik gelatine oplossing toe. Het bier gaat nagenoeg helder het flesje in. Het residu op de bodem van de flesjes is daardoor ook vaak bescheiden. En ook voldoende koolzuur.

beermenke

Citaat van: Blokkie op 02-03-2020  10:58 uAlle wort gaat met trub en al het vergistingsvat in. Na de vergisting zet ik het vat een aantal dagen bij 0 - 4 graden. Na 2 dagen voeg ik gelatine oplossing toe. Het bier gaat nagenoeg helder het flesje in. Het residu op de bodem van de flesjes is daardoor ook vaak bescheiden. En ook voldoende koolzuur.
Probeer eens zonder trub en ook zonder gelatine, deze neemt ook smaakstoffen mee maar ieders eigen werkwijze natuurlijk.

Jacques

Citaat van: Neetje op 01-03-2020  23:25 uIk ga eerst snel koelen. Tijdens de laatste koelminuten begin ik langzaam te roeren om het deels afgekoelde wort contact met mijn spiraal te laten maken. Dit is ook een draaiende beweging. Na het uitnemen van mijn koeler de echte wirlpool, zet het deksel erop en ga een hapje eten of zo. Na 45 minuten tot een uur hevel ik over naar gistvat. Ook de kleinere deeltjes zijn dan wat meer bezonken. Dit gaat beter naarmate het kouder is.

Goed dat je de deksel erop zet...
Om het risico op infecties te beperken wil ik het wort zo snel mogelijk aan het gisten hebben.

beermenke

Citaat van: Jacques op 02-03-2020  16:35 uGoed dat je de deksel erop zet...
Om het risico op infecties te beperken wil ik het wort zo snel mogelijk aan het gisten hebben.
Daarom krijgt ie bij mij al gist direct na het koelen, doch voor het overbrengen naar gistvat. Het beetje gist dat achterblijft in de trub neem ik voor lief.

Neetje

Kan je helemaal volgen en vind dat je voor jou een goede keus maakt.

Ik heb wel eens het idee dat een gedeelte van de hobbybrouwers erg bang is voor dingen die zelden of nooit gebeuren.
Ook ik ben voorzichtig maar overtuigd dat er niets kan gebeuren met mijn wort.
Tijdens koelen in een stilstaande-lucht ruimte, daarna deksel erop.

Vele brouwers brouwen in de zomer buiten en alles gebeurt in de open lucht tot en met gekoeld het gistvat vullen.
Dit doe ik ook wel eens uitzonderlijk. Nooit problemen gehad. (Ent dan wel meteen na koelen).

Jacques

Citaat van: Neetje op 02-03-2020  18:55 uIk heb wel eens het idee dat een gedeelte van de hobbybrouwers erg bang is voor dingen die zelden of nooit gebeuren.
Ook ik ben voorzichtig maar overtuigd dat er niets kan gebeuren met mijn wort.
Tijdens koelen in een stilstaande-lucht ruimte, daarna deksel erop.

Vele brouwers brouwen in de zomer buiten en alles gebeurt in de open lucht tot en met gekoeld het gistvat vullen.
Dit doe ik ook wel eens uitzonderlijk. Nooit problemen gehad. (Ent dan wel meteen na koelen).

Het feit dat je tot nu toe geen last van hebt gehad wil niet zeggen dat je er geen last van kunt krijgen. De kans op infectie verkleinen is vaak een kleine moeite.

Vergelijkbare Topics (7)

34176

Reacties: 5
Gelezen: 1959

43182

Reacties: 20
Gelezen: 2114

9794

Reacties: 40
Gelezen: 13979

41612

Reacties: 24
Gelezen: 3082

5719

Reacties: 10
Gelezen: 5865

24874

Reacties: 727
Gelezen: 247764

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.