Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Troebel bier gebotteld vanuit CCT

Gestart door hobbyman, 15-12-2018 13:42 u

Vorige topic - Volgende topic

mrbassman1974

Hallo allemaal,

Even een tijdje van het forum af geweest vanwege andere bezigheden, maar ondertussen alweer ruim twee weken geleden mijn eerste moutbrouwsel gebrouwen.
Helaas niet heel handig gepland waardoor ik eigenlijk tijd tekort kwam. 's-Avonds optreden met mijn band zorgde ervoor dat ik onder redelijke tijdsdruk kwam te staan.

Het hele brouwsel staat inmiddels ruim twee weken in de gistkast. Het betreft een bond biertje, SMaSH. Het begin SG was ongeveer 1.060, inmiddels gezakt naar 1.022 ongeveer.  Het begin SG was aan de hoge kant (volgens het recept wat ik hier toegeschoven gekregen heb) Maar het het verschil tussen begin en eind SG klopt wel ongeveer.

Ik heb dus een monster genomen voor het meten van het SG en wat me opviel is dat het brouwsel ook bij mij erg troebel was. Erger nog dan bij de topicstarter, het was ook duidelijk te zien dat er nog het één en ander rond dwarrelde in het jongbier.  Ik vermoed dat ik het filteren van het hete wort niet goed uitgevoerd heb  :-\
Kan dit nog goed komen?

Daarnaast heb ik even van het monster geproefd, en het was echt heeeeeeel erg bitter. Dit zal ongetwijfeld te maken hebben met de hoeveelheid hop. Leermomentje denk ik. Iemand een andere mening?

Groeten,
Danny

Jacques

Zolang je bier aan het gisten is kun je niets zeggen over de helderheid. De zwevende gistcellen zorgen namelijk voor troebelheid.
Als de vergisting is beëindigd zakt de gist uit. Dat kan een tijd duren afhankelijk van de gebruikte gist.
Met de tijd wordt ook de bitterheid minder.

Neetje

Citaat van: haicoterbeek op 17-12-2018  19:58 uEn dan nu de feiten over oxidatie

De algemene gaswet bij constante druk is bekend onder de namen de eerste wet van Gay-Lussac[1] en de wet van Charles.[2] De wet beschrijft het gedrag van ideale gassen bij constante druk:

V/T = constant

Hierin is V het volume en T de absolute temperatuur van het gas (in K)

Bij een temperatuur daling van 18C (291K) naar 5C (278K)

Is het volume bij gelijk blijvende druk 278/291 = 95,5%

Dus als je eerst 5 liter kopruimte had bij 18C dan blijft daar bij 5C nog maar 4,78 liter van over. Omdat de druk gelijk blijft wordt dit aangevuld met 0,22 liter lucht. Deze lucht bevat 21% zuurstof. Dit is 0,21 maal 0,22 = 0,05 liter zuurstof. Dat is vervolgens 50 ml zuurstof op de totale hoeveelheid bier onder de kopruimte van 5 liter. Stel dit is 20 liter bier dan is dat 50/20 = 2,5ml zuurstof per liter bier
Oftewel 0,0025 liter zuurstof per liter bier.
Deze hoeveelheid zuurstof mengt zich met de CO2 in de kopruimte.

Ik zeg trek je eigen conclusie!

En wat denk je van de opname CO2 in het bier door dalende temperatuur?
Volgens mij heeft HansHalberstadt daar in het verleden eens een berekening op losgelaten.
Trek daarna je eigen conclusie.

haicoterbeek

Citaat van: Neetje op 24-12-2018  23:02 uEn wat denk je van de opname CO2 in het bier door dalende temperatuur?
Volgens mij heeft HansHalberstadt daar in het verleden eens een berekening op losgelaten.
Trek daarna je eigen conclusie.

Er lost CO2 maar ook een geringe hoeveelheid O2 op in je bier. Maar wat is je punt?

Neetje

Citaat van: haicoterbeek op 24-12-2018  23:41 uEr lost CO2 maar ook een geringe hoeveelheid O2 op in je bier. Maar wat is je punt?

Dat je CO2 deken verdwijnt in het bier dus de O2 vrij spel krijgt.

haicoterbeek

Citaat van: Neetje op 25-12-2018  00:01 uDat je CO2 deken verdwijnt in het bier dus de O2 vrij spel krijgt.
Ohhhhhwww? De CO2 deken verdwijnt in het bier? Okeeee.

mrbassman1974

Citaat van: Jacques op 24-12-2018  22:08 uZolang je bier aan het gisten is kun je niets zeggen over de helderheid. De zwevende gistcellen zorgen namelijk voor troebelheid.
Als de vergisting is beëindigd zakt de gist uit. Dat kan een tijd duren afhankelijk van de gebruikte gist.
Met de tijd wordt ook de bitterheid minder.

Ok Jacques duidelijk. Dan denk ik dat ik over een weekje nog eens meet. Kijk ik dan verder.
Fijne dagen nog!

Vergelijkbare Topics (7)

25083

Gestart door Herder

Reacties: 8
Gelezen: 2370

10259

Reacties: 3
Gelezen: 3175

38676

Reacties: 1
Gelezen: 1084

35381

Reacties: 36
Gelezen: 9264

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.