Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Tripelig biertje

Gestart door ppuk, 28-11-2018 19:17 u

Vorige topic - Volgende topic

ppuk

As zaterdag wil ik een tripel brouwen. Wat denken jullie van onderstaand recept?

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk57
Naam receptTripelig
Brouwdatum27-11-2018
BierstijlTripel
Volume16,0 l
Begin SG1,080 SG
Berekende kleur (Morey)9 EBC
Berekende bitterheid (Tinseth)35 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
14,45 lWater uit Rijswijk
2,25 lGedemineraliseerd water
0,40 gCaSO4
1,72 mlFosforzuur
5,39 lSpoelwater

Waterprofiel behandeld water
CaMgNaHCO3ClSO4
44 mg/l7 mg/l53 mg/l149 mg/l50 mg/l60 mg/l

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
3,50 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC70,0 %
1,00 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC20,0 %
0,50 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC10,0 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.20 min.3,7 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.30 min.3,7 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.30 min.3,7 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.3,7 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
20,0 gTettnangerpellets3,3%60 min.10,0 IBU
20,0 gSaazpellets3,5%60 min.10,7 IBU
20,0 gHallertau Mittelfrühpellets2,5%60 min.7,6 IBU
9,0 gSaazpellets3,5%10 min.1,7 IBU
9,0 gTettnangerpellets3,3%10 min.1,6 IBU
9,0 gHallertau Traditionpellets6,4%10 min.3,2 IBU
7,0 gSaazpellets3,5%koudhop0,0 IBU
7,0 gTettnangerpellets3,3%koudhop0,0 IBU
7,0 gHallertau Traditionpellets6,4%koudhop0,0 IBU

Overige ingrediënten
HoeveelheidNaamTypeGebruik
5,00 gKorianderzaadspecerijkoken
16,00 gSinaasappelschil, zoetspecerijkoken

Gist
HoeveelheidNaamType
250,0 l + 1,5 l getrapte starterTrappist High Gravity (3787)bovengist

Fractus

Koudhop in een tripel, interessant!

Verder valt me op dat je 'slechts' 6% suiker toevoeg, dit is bij tripels vaak (niet altijd) hoger als ik het me goed herinner, 10-15% suiker. Ook is 3 liter spoelwater aan de lage kant, klopt dat?

ppuk

Je hebt helemaal gelijk, ik heb m nog ff wat aangepast. Vraag me af of dry hoppen wel zo slim is.

Koen S

Laat die eiwitrust eruit! De rest van je maischschema is prima, wel tussendoor meten met refracto en eventueel wat langer maischen.

Dryhoppen: waarom niet! Ik heb al eens een tripel gebrouwen met veel hop in de whirlpool, werd een fluwelen biertje.

Koriander en sinaasappel: ik snap die idee-fixe van Nederlandse hobbybrouwers niet om dit toe te voegen. In een tripel hoort dit echt niet, tenzij je het echt lekker vindt. Het zijn eigenlijk typische ingrediënten voor een klassiek Belgisch witbier. Voor mij is het pure godslastering in een tripel, maar wie ben ik om je de les te spellen? Doe vooral je eigen ding!

Wat is het eind sg dat BrouwHulp voorspelt? Misschien is die 10% suiker nog wat weinig. Ik ga in een tripel tot 20% suiker en het is dan echt nog een volmoutig bier.

Jacques

Citaat van: Fractus op 28-11-2018  19:29 uKoudhop in een tripel, interessant!

Verder valt me op dat je 'slechts' 6% suiker toevoeg, dit is bij tripels vaak (niet altijd) hoger als ik het me goed herinner, 10-15% suiker. Ook is 3 liter spoelwater aan de lage kant, klopt dat?

Niets mis met een wat koudhop in een tripel.

Wat meer spoelen kan er voor zorgen dat je het gewenst begin SG niet haalt. Dit is afhankelijk van je filtermethode.

Net als Koen ben ik niet zo'n liefhebber van koriander en sinaasappelschil in een tripel. Maar smaken verschillen. Tripel Karmeliet is favoriet bij veel bierliefhebbers maar ik ben er geen fan van.

BrouwMark

Vanwaar dat (beetje) demiwater? Zo te zien heb je hetzelfde water als ik hier in Delft (alleen is mijn Na lager, nl 38). Op deze manier haal je je mineralenhoeveelheid maar een heel klein beetje naar beneden, dat ga je niet proeven.

joenedu

Ik heb ook eens een tripel gebrouwen met koudhop (Mosaic), die is heerlijk fruitig geworden.

Fractus

Citaat van: Jacques op 28-11-2018  23:49 uNiets mis met een wat koudhop in een tripel.

Wat meer spoelen kan er voor zorgen dat je het gewenst begin SG niet haalt. Dit is afhankelijk van je filtermethode.

Net als Koen ben ik niet zo'n liefhebber van koriander en sinaasappelschil in een tripel. Maar smaken verschillen. Tripel Karmeliet is favoriet bij veel bierliefhebbers maar ik ben er geen fan van.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het juist leuk dat de topicstarter een beetje experimenteert! Ik zou het er zeker instoppen als je houdt van hoppige biertjes.

Ppuk, brouw ook vooral je eigen bier, zoals jij hem lekker vindt. Het zou wel leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van de voortgang, en de uiteindelijke smaak van het bier :) Succes!

ppuk

Die demiwater doe ik eigenlijk altijd zo. Komt vanuit BrouwHulp waar het Rijswijkse waterprofiel in staat. Ons water is lekker maar wel vrij hard (10.36dh versus 5-9,1 in Delft). Met wat brouwzouten en fosforzuur voor de juiste zuurgraad wordt het zo een lekker biertje. Moet wel zeggen dat de hoeveeheid benodigd fosforzuur in BrouwHulp meestal niet met mijn pH metingen (gedaan met een gecalibreerde pH-110) overeenkomt: meestal heb ik het dubbele nodig voor maisch- en spoelwater. Misschien dat het gebruikte fosforzuur wat minder sterk is dan verwacht. Of mijn opgezochte waterprofiel klopt helemaal niets van, dat kan natuurlijk ook ;-)

Ik heb de beslagdikte nu op 3,7 ingesteld; dus nu genoeg enzymatische sterkte voor een prima rendement :-)

BrouwMark

Heb je dunea of evides als leverancier? Ik evides, en al woon ik technisch gezien in Delft, één straat verderop heet het Rijswijk :) . Evides-waarden heb ik zo voor je.

Jacques

Citaat van: joenedu op 29-11-2018  10:56 uIk heb ook eens een tripel gebrouwen met koudhop (Mosaic), die is heerlijk fruitig geworden.

Dat is ook mijn ervaring. Koudhop kan een mooie aanvulling zijn bij een tripel.

ppuk

Bij ons is het Dunea, prima water uit de duinen maar wel behoorlijk hard. Was in Voorburg net zo.

Josteman

Citaat van: Fractus op 29-11-2018  11:43 uPpuk, brouw ook vooral je eigen bier, zoals jij hem lekker vindt. Het zou wel leuk zijn als je ons op de hoogte houdt van de voortgang, en de uiteindelijke smaak van het bier :) Succes!
Brouw ook vooral weleens verschillend. Zo kwam ik erachter dat ik die kruiden eigenlijk best wel goed effect vond geven. En ja iedereen doet het anders daarom ook zoveel verschillende bieren! Kom er ook elke brouw achter dat je met echt alles de smaak kan beïnvloeden (soms positief soms negatief [emoji2])

Adbrouwt

Mijn referentiekader voor tripel is Westmalle. Dat is echt een klassieker. Zit geen dry hop in volgens mij. Een citrus achtige hop maakt je tripel wel frisser. Is een keuze. Persoonlijk vind ik koriander wel erg lekker in een tripel.

Oxhead

Tripel is wel een van mijn favoriete stijlen. Wat voor mij goed werkt is veel lage alfa hoppen gebruiken zowel als bitterhop als aromahop. Dit geeft meer polyfenolen die schuimpositief zijn en meer aroma in het uiteindelijke bier brengen.
Mijn laatste 1e prijswinende tripel had 3 gram per liter aromahop (laatste 10 minuten koken)

ppuk

Dat klinkt goed! Zo maar eens kijken hoeveel edele hoppen ik nog heb liggen  ;)

ppuk

Aaargh... de 3787 doet het nog niet. Ben nu aan het brouwen. Kan ik het wort in de koelkast extra koelen en een dag wachten met het toevoegen van de gist? Heb voor dit soort situaties gelukkig wel genoeg korrelgist in huis. Is het smakelijk om een combinatie te maken van de S33 en de US05? Of is het misschien een beter idee om alleen de wb06 te gebruiken?

ppuk

Ik zet het wort afgesloten in mijn vergistingskoelkast en laat m afkoelen naar 7 graden celcius. Morgen is de gist vast wel klaar en dan kan ie er bij op een normale temperatuur. Anders doe ik m maandag er pas bij en als dat niet lukt korrelgist.

Jacques

Citaat van: ppuk op 01-12-2018  10:22 uAaargh... de 3787 doet het nog niet. Ben nu aan het brouwen. Kan ik het wort in de koelkast extra koelen en een dag wachten met het toevoegen van de gist?

Er is laatst een discussie geweest wanneer je het beste de binnenverpakking kunt kapotslaan. Op basis van mijn ervaring zeg ik dat je het beste een paar dagen van te voren kunt doen. Het gebeurt namelijk vaker dat het opbollen langzaam verloopt. Wanneer de verpakking snel opbolt kun je die het beste snel in de koelkast zetten. Bij een opgebolde verpakking gaat de kwaliteit van de gist snel achteruit tenzij je de gist koelt.

Overigens hoeft de verpakking niet helemaal bol te staan.

Hoeveel liter wort heb je met welk begin SG? Bij een zwaar bier als een tripel moet je al snel een starter maken. Als je te weinig gist ent zal de gisting langzaam verlopen en loop je de kans dat de gist voortijdig stopt.

[edit] Ik zie het al 16 liter met een begin SG van 1080. Dan zou je een giststarter moeten maken van zo'n 3 liter...
Omdat je een tripel wat minder gist mag geven om zo wat meer esters te krijgen zou je kunnen volstaan met een starter van 2 liter. [/edit]

ppuk

Het is opkweek uit de vriezer van 3 ml cryobuisje. Maar daar ben ik te laat mee begonnen (5 dagen nu)...volgens mij gaat de starter morgen het koffieverkeerd kleurtje krijgen. Ik heb van die 16 liter 4,5 liter in de koelkast staan om te gebruiken voor starters ed. Dus de starter hoeft maar geschikt te zijn voor 11,5 liter. Bedankt!

Vergelijkbare Topics (7)

9511

Gestart door Oscar

Reacties: 53
Gelezen: 18702

42464

Reacties: 13
Gelezen: 1580

2866

Gestart door Jokke

Reacties: 6
Gelezen: 2854

31174

Reacties: 1
Gelezen: 1021

26878

Reacties: 5
Gelezen: 2716

22309

Reacties: 7
Gelezen: 2522

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.