Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Ene vat start niet met vergisten en andere is al volop bezig

Gestart door MrSvR, 11-11-2018 10:36 u

Vorige topic - Volgende topic

MrSvR

Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik de mensen bedanken die op mijn vorige post(s) hebben gereageerd. Dat heeft me uitstekend geholpen.

Mijn eerste brouwsel is goed verlopen en heeft me goed gesmaakt. Alles was top, maar persoonlijk mocht er wat meer smaak en koolzuur zijn. Maar dat is smaak. De ene vond het super, de ander wat minder. Zo zie je maar ... smaken verschillen.

Gisteren heb ik een tweede brouwsel gebrouwen. Een Belgisch dubbel deze keer. Ik heb alles gedaan volgens een recept dat ik heb gevonden (en aangepast in BrouwHulp). Alles is goed verlopen, maar er is toch iets eigenaardigs. Ik heb mijn bier in twee vaten zitten (2 keer 18l ongeveer). Er zit evenveel bier in, maar toch is de ene al stevig aan het vergisten en de ander nog niet.

Ik ga wel even zeggen hoe het verlopen is. Ik heb eerst +-21 liter bier in één vat gedaan, gist erbij (2 zakjes abbaye) en dan overgegoten naar het gistvat. Toen opnieuw +-16 liter in het vat gedaan, gist erbij (opnieuw 2 zakjes) en toen overgegoten in een ander gistvat. Omdat ik zag dat er een verschil in liters was, heb ik nog wat overgegoten van het ene naar het andere gistvat. Heb ik hier iets misgedaan? Kan het zijn dat mijn gist nog begint te werken?

Als ik merk dat mijn vergisting in het ene vat morgen nog niet is begonnen, rij ik dan naar de winkel en haal ik dan een zakje gist om er alsnog bij te doen of wacht ik af? (misschien ben ik te ongeduldig?)

Op gebied van bottelen nog enige tips? Ik zou willen wachten tot het vergisten gedaan is en dan 2 weken lageren en dan bottelen. Goede aanpak of toch andere meningen?

Alvast bedankt!

Groetjes!

hansHalberstadt

Het lijkt erop dat je toch ergens iets ongelijkmatig hebt verdeeld. Dat kan zijn:
-warmte was alles al afgekoeld voor je het ging verdelen, of is de ene helft warmer geweest dan de andere, misschien wel te warm?
-gist. Misschien heeft de ene batch nu meer gist dan de andere.

Als je een brouwsel in tweeën wilt splitsen zou ik het volgende aanraden:
vul de vaten steeds om en om, bv 5 liter in vat 1 dan volgende 5 liter in vat 2 dan weer in vat 1 etc. Daarmee krijg je een gelijke verdeling. Voeg de gist pas toe een het eind in beide vaten evenveel.

Of er nu een probleem is hangt ervan af hoe veel verschil er was. Als het alleen temperatuurverschil was dan heeft de batch met de hoogste temperatuur een voorsprong (mits nit boven de 35 graden geweest anders is de gist beschadigd).
Als het ongelijkmatige gist was dan heeft de ene batch nu mogelijk te weinig gist. Wat ik zou doen is dat vat nog wat extra gist erbij of intensief beluchten in combinatie met wat gistvoeding. (Gistgroei neemt veel voedingstoffen weg)

Jacques

Citaat van: MrSvR op 11-11-2018  10:36 uIk ga wel even zeggen hoe het verlopen is. Ik heb eerst +-21 liter bier in één vat gedaan, gist erbij (2 zakjes abbaye) en dan overgegoten naar het gistvat. Toen opnieuw +-16 liter in het vat gedaan, gist erbij (opnieuw 2 zakjes) en toen overgegoten in een ander gistvat. Omdat ik zag dat er een verschil in liters was, heb ik nog wat overgegoten van het ene naar het andere gistvat. Heb ik hier iets misgedaan? Kan het zijn dat mijn gist nog begint te werken?

Als ik merk dat mijn vergisting in het ene vat morgen nog niet is begonnen, rij ik dan naar de winkel en haal ik dan een zakje gist om er alsnog bij te doen of wacht ik af? (misschien ben ik te ongeduldig?)

De snelheid waarmee de vergisting start is afhankelijk van de hoeveelheid gist die je geeft. Hoe meer gist des te sneller de vergisting start en verloopt.

Heb je toevallig gekeken in het vat waarvan het waterslot niet werkt? Zie je schuim?
Het kan namelijk zijn dat dit gistvat niet geheel luchtdicht is. Er is dan wel vergisting maar het waterslot werkt dan niet...

MrSvR

Ik denk inderdaad dat het aan het waterslotje ligt. Er is volgens mij toch vergisting, aangezien ik schuim in de emmer zie. De emmer staat ook een beetje bol, wat duidelijk wijst op activiteit. Het ene vat is nu gestopt met vergisten. Ik wacht nu nog 2 dagen en dan ga ik over tot lageren. Als alles goed verloopt zou ik binnen twee weken willen bottelen.

Bedankt voor de tips. 😉👍

Jacques

Citaat van: MrSvR op 13-11-2018  19:19 uIk denk inderdaad dat het aan het waterslotje ligt.

Meer waarschijnlijk is het dat deksel lekt...

wiliam

Wat is de omgevingstemperatuur?
Door een verschil van een paar graden kan je stop van het waterslot losraken.
Wat natuurlijk door de druk op je vat ook kan gebeuren.
Als je met een "losse" waterslotstop werkt, wat ik doe, dan is dit regelmatig controleren,
als het temperatuur verschil meer dan 3 graden is, in combinatie met de opbouwende druk,
wiegelt de stop snel losser.

wiliam

Voordat iemand begint over de temperatuur mag niet te veel schommelen.
Met een brewbelt kan de temperatuur van je bier redelijk gelijk blijven, maar het deksel is een ander verhaal.
Zelf gebruik ik dus een lage temperatuur gist S-109 en W 34/70, zonder belt en andere isolatie.
Ik werk in de onverwarmde schuur, en heb geen klimaatkast ter beschikking. (biologisch verantwoord  ;D )
Dit is, als de hobby serieus blijft zeker een aanrader, maar het budget is natuurlijk ook niet onuitputtelijk.

Heisenberg

Citaat van: wiliam op 14-11-2018  06:53 uVoordat iemand begint over de temperatuur mag niet te veel schommelen.
Met een brewbelt kan de temperatuur van je bier redelijk gelijk blijven, maar het deksel is een ander verhaal.
Zelf gebruik ik dus een lage temperatuur gist S-109 en W 34/70, zonder belt en andere isolatie.
Ik werk in de onverwarmde schuur, en heb geen klimaatkast ter beschikking. (biologisch verantwoord  ;D )
Dit is, als de hobby serieus blijft zeker een aanrader, maar het budget is natuurlijk ook niet onuitputtelijk.
Een klimaatkast is mijns inziens onontbeerlijk. En zó duur hoeft het niet te zijn. Ik zou niet meer zonder willen.

haicoterbeek

Citaat van: Heisenberg op 14-11-2018  07:03 uEen klimaatkast is mijns inziens onontbeerlijk. En zó duur hoeft het niet te zijn. Ik zou niet meer zonder willen.
Helemaal mee eens. De ervaring leert dit keer op keer.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.