Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Arsegan Easybrew 30

Gestart door Benlaro, 24-10-2017 13:33 u

Vorige topic - Volgende topic

Aspire44

Citaat van: Fractus op 03-02-2022  10:55 uIk herken het verschijnsel dat het moutpakket eerst nog niet goed doorloopt. Ik heb het idee dat dit komt omdat het even duurt voordat alle zetmeel oplost. Goed roeren aan het begin helpt, en probeer te voorkomen dat het niveau helemaal tot aan de overlooppijp oploopt. Mijn ervaring is dat het moutpakket dan kan dichtslaan, oftewel er komt zoveel druk op het mout dat het wordt samengeperst en het water er niet meer doorheen kan lopen. Als dat gebeurt gewoon even omscheppen zodat het weer wat minder compact is, en dan zie je het weer doorlopen :)

Dit zal ik ook onthouden, eerst maar goed laten weken en daarna pas de pomp aanzetten. Om, wat je zegt, het dichtslaan te voorkomen! Goede tip.

Hay

Even over die overlooppijp in de moutkorf, die heb ik er na een tip van iemand hier helemaal uitgehaald.
En de bodemplaat afgedopt met de moer die er bijzit .
Die moer die je normaal op je overlooppijp schroeft als je de geschrote mout bijvult.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat je moutbed goed doorloopt .
En dat weet ik maar hou het toch in de gaten.

Bram86

Citaat van: Hay op 03-02-2022  17:56 uEven over die overlooppijp in de moutkorf, die heb ik er na een tip van iemand hier helemaal uitgehaald.
En de bodemplaat afgedopt met de moer die er bijzit .
Die moer die je normaal op je overlooppijp schroeft als je de geschrote mout bijvult.
Maar dan moet je wel zeker zijn dat je moutbed goed doorloopt .
En dat weet ik maar hou het toch in de gaten.

Heb je daar toevallig een foto van?

Hay

Nee en die zou ik kunnen maken maar ik ben niet zo handig met foto's hier plaatsen.
Maar het is heel simpel .
De overlooppijp zit middels een sok op de schroefdraad gedraaid die door de bodemplaat steekt.
Ipv die sok draai je daar die moer op die je normaal boven op de overlooppijp draait.
En klaar

Jacques

Citaat van: Hay op 03-02-2022  22:03 uNee en die zou ik kunnen maken maar ik ben niet zo handig met foto's hier plaatsen.

Er zijn meerdere manieren waarop je een foto kunt plaatsen op dit forum. Er is pas een mogelijkheid bij gekomen. Je kunt foto's als bijlage bij een bericht plaatsen.

Bram86

Citaat van: Hay op 03-02-2022  22:03 uNee en die zou ik kunnen maken maar ik ben niet zo handig met foto's hier plaatsen.
Maar het is heel simpel .
De overlooppijp zit middels een sok op de schroefdraad gedraaid die door de bodemplaat steekt.
Ipv die sok draai je daar die moer op die je normaal boven op de overlooppijp draait.
En klaar

Ah ik weet al waarom ik me dit niet kon voorstellen. Mijn brew monk met telescopische overlooppijp heeft geen moer, maar een siliconen dopje. Daar zou ik wat anders op kunnen verzinnen.

Hay

Ja vergeten te vermelden maar ik heb dan ook de klarstein . ;)

Murmillo

Citaat van: Hay op 05-02-2022  21:38 uJa vergeten te vermelden maar ik heb dan ook de klarstein . ;)
Ook, eens geprobeerd zonder overflowpijp en dat roert een stuk fijner. Thnx

Hay

Maar zoals gezegd je moet er wel zeker van zijn dat je filterbed goed doorloopt.
En goed in de gaten houden.
Maar heb daar dan ook geen problemen mee.

EmielV

Ik heb dit gehele topic al eens doorgelezen, maar we hebben nog een probleem om het rendement te verhogen.

Is er al een samenvatting mbt het wattage van de kook etc?

Hay

Na zo'n kleine 60 brouwsels gemaakt te hebben met mijn klarstein begint de pomp vreemd te doen.
Als ik de pomp aanzet hoor je de pomp wel lopen maar komt er niks uit de pijp. Als ik dan tegen de ketel tik of de ketel ff optil en wat harder neerzet wel.
Van de week de pomp samen iemand los gehad maar er zit geen vuil of niks in.
Spoel de pomp ook altijd met schoonmaken terug dmv. een slang.
Maar probleem blijft.
Iemand dit al is gehad of die weet wat ik daar aan kan doen ?
Of gewoon nieuwe pomp er in zetten?
https://brouwmeester.shop/Pump
Deze heb ik ergens gevonden zou moeten passen.

lier

Ben je niet van werkwijze veranderd?
Ik heb een Grainfather dus zoveel weet ik niet van de Easybrew maar als ik bv de persafsluiter dicht zet van de pomp, dan kan er geen thermische expansie plaatsvinden In de pomp en krijg ik gasvorming In de pomp waardoor hij niet opbrengt. Kortom bij mij is het belangrijk om de toe en afvoer van de pomp altijd open te houden, het zijn allemaal centrifugaal pompjes in de bierketels en die kunnen slecht tegen lucht in de pomp. Een paar keer starten en stoppen kan wellicht ook helpen maar als hij het soms wel goed doet, ligt het niet aan de pomp

Murmillo

Ik ben enorm blij met mijn ketel eb30+ maar kan hem niet vinden in de brewfather app. Welke gebruiken jullie ipv. EB30+? alvast bedankt.

Bram86

Citaat van: Murmillo op 07-03-2022  23:31 uIk ben enorm blij met mijn ketel eb30+ maar kan hem niet vinden in de brewfather app. Welke gebruiken jullie ipv. EB30+? alvast bedankt.

Deze is hetzelfde als de EB30+:
Hopcat / Brew Monk 30L

Murmillo

Citaat van: Bram86 op 08-03-2022  05:52 uDeze is hetzelfde als de EB30+:
Hopcat / Brew Monk 30L
Vriendelijk bedankt.
Moet het niet meer zijn omdat de inhoud rond de 40 liter zit?

Theo Mol

Deze ketels kunnen tot 30 liter wort maken en dan moet er nog ruimte zijn omdat de mout en het koken die nodig hebben.
Ik begrijp je vraag maar als ze dit "40" zouden noemen kwamen er veel beteuterde gezichtjes van kopers die denken dat de naam het brouwvolume aangeeft. Het is een bruto/netto/tarra-verhaal.

lier

Staat er niet ergens in de handleiding dat je hem niet verder dan 30 liter mag vullen uit veiligheidsoverwegingen?

Murmillo

Citaat van: Theo Mol op 09-03-2022  13:36 uDeze ketels kunnen tot 30 liter wort maken en dan moet er nog ruimte zijn omdat de mout en het koken die nodig hebben.
Ik begrijp je vraag maar als ze dit "40" zouden noemen kwamen er veel beteuterde gezichtjes van kopers die denken dat de naam het brouwvolume aangeeft. Het is een bruto/netto/tarra-verhaal.
Dank, u heeft helemaal gelijk. Ik zal de 30 liter Brewmonk aanhouden. Nu verder met het uitpluizen van de app.

Jacques

#easybrew30
Zie hier voor uitleg over het gebruik van hashtags op dit forum.

Hopfenfox

Ik gebruik geen Easybrew maar een Hopfengott, het principe is hetzelfde, daarom hier even de vraag. Ook omdat ik wet dat anderen het hieronder beschreven principe toepassen.

Ik heb vandaag voor het eerst gebrouwen zonder de overlooppijp en met een bout in het gat in de bodemfilterplaat. Geen topplaat gebruikt en bijna de hele maisch geroerd behalve het laatste kwartier zodat een filterbed zich kon vormen. Ik zou een hoger rendement verwachten met al dat roeren maar dat valt dus vies tegen. Niet alleen heb ik mijn SG op 6 punten niet gehaald (1064 ipv 1070 en ik had het rendement al op een laag percentage gezet), gek genoeg kom ik ook bijna een liter te kort op de 11 die er in het gistvat zouden moeten gaan. Mijn 'waternummers' haal ik normaal echt altijd, die zijn enorm goed voorspelbaar en berekenbaar. Dat maakt het rendement dit keer onder de 60% en dat heb ik echt nog nooit gehad. Bij zwaardere bieren is het doorgaans zo'n 65-67 en bij lichtere 69-73%.

Wat me opviel is dat het spoelen erg traag ging, maar dat kan eigenlijk alleen maar goed zijn. Dichtgeslagen was het zeker niet. En het bostel smaakte totaal niet zoet, dus de suikers zijn er echt wel uit. Ik snap er geen hout van. Waar is die ene liter (op 11 is dat heel veel) gebleven en waarom heef het roeren niet gedaan wat je er van zou verwachten?

Broewerke

Ook ik was in het verleden niet overtuigd van veel roeren in m'n 1 pans. Mijn eigen overtuiging was dat bij voldoende doorstroming het vele roeren overbodig is. Zodra je fijn schroot, het filterbed niet goed doorstroomt het 1 x roeren per 15 minuten wel zinvol kan zijn. In andere situaties niet. Nogmaals mijn ervaring en inzicht. Juiste schroting en daaraan gekoppeld de doorstroming en maishdikte blijft voor mij het hoogst haalbare.

Snelbier

Citaat van: Hopfenfox op 29-05-2022  15:42 u.. Ik heb vandaag voor het eerst gebrouwen zonder de overlooppijp en met een bout in het gat in de bodemfilterplaat. Geen topplaat gebruikt en bijna de hele maisch geroerd behalve het laatste kwartier zodat een filterbed zich kon vormen. Ik zou een hoger rendement verwachten met al dat roeren maar dat valt dus vies tegen. Niet alleen heb ik mijn SG op 6 punten niet gehaald (1064 ipv 1070 en ik had het rendement al op een laag percentage gezet), gek genoeg kom ik ook bijna een liter te kort op de 11 die er in het gistvat zouden moeten gaan. Mijn 'waternummers' haal ik normaal echt altijd, die zijn enorm goed voorspelbaar en berekenbaar. Dat maakt het rendement dit keer onder de 60% en dat heb ik echt nog nooit gehad. Bij zwaardere bieren is het doorgaans zo'n 65-67 en bij lichtere 69-73%.

Wat me opviel is dat het spoelen erg traag ging, maar dat kan eigenlijk alleen maar goed zijn. Dichtgeslagen was het zeker niet. En het bostel smaakte totaal niet zoet, dus de suikers zijn er echt wel uit. Ik snap er geen hout van. Waar is die ene liter (op 11 is dat heel veel) gebleven en waarom heef het roeren niet gedaan wat je er van zou verwachten?
Schrale troost: dit had ik een tijd geleden ook nadat het filterbed dichtsloeg. Mijn idee was bovenplaat weg, roeren, en zachtjes rondpompen.  Resultaat laag rendement én troebel wort.
- Eerst de makkelijke: Volume fout, niet als verwacht?
Meetfouten mogelijk. Mijn peilglas op Brewmonk wijkt bijna 1 liter af..
Verlies in hop, inclusief achtergebleven drek na koken gemeten? Bij mij minimaal 1 liter, vaak meer.
- De lastige: laag rendement. Veel opties, maar bij deze de aftrap..
Door niét rond te pompen (weet niet of dat zo was) staat 7L water/wort onder de moutkorf stil, dus lager rendement. Die lost géén suikers uit je mout..
Met wél rondpompen tijdens roeren, maar zonder bovenplaat, zal veel wort de makkelijkste weg zoeken.
Met roeren maak je 'kanalen' waar het dunste wort doorheen loopt zonder suikers op te lossen.
Zomaar wat ideeën, er zullen er meer volgen.
Proost, Snelbier.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 29-05-2022  15:42 uWaar is die ene liter (op 11 is dat heel veel)

Het meest voor de handliggend is dat die liter in de bostel is achtergebleven. Dat verklaart ook waarom je een lager rendement hebt ondanks het roeren.

Hopfenfox

Dan blijft toch de vraag staan hoe dat kan. Ik heb deze extra lang laten uitlekken en zelfs rustig aangedrukt en was niet natter dan anders. Maar zelfs de 10 liter (ipv 11) hadden een te laag SG en dat had ik met doorlopend roeren en rondpompen toch echt niet verwacht.

CeesM

Citaat van: Hopfenfox op 30-05-2022  12:06 uDan blijft toch de vraag staan hoe dat kan. Ik heb deze extra lang laten uitlekken en zelfs rustig aangedrukt en was niet natter dan anders. Maar zelfs de 10 liter (ipv 11) hadden een te laag SG en dat had ik met doorlopend roeren en rondpompen toch echt niet verwacht.
Wat was je maischschema? Hoe vaak roerde je tijdens de maisch?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.