Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Etiketten en water?

Gestart door Rik, 25-12-2005 12:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Rik

Een mooi etiket op een flesje bier maakt het echt af! Maar hoe kunnen we onze etiketten, die we gewoon afdrukken met een inktjet printer, beschermen tegen vocht want eenmaal wat bier of water erop en het hele etiket is uitgelopen.
Ik heb wel eens gehoord dat je het met haarlak in kan spuiten, wie weet er nog een andere manier?

Groetjes Rik

jeroentjecross

Behangplaksel werkt ook redelijk.

Oscar

Behangplaksel werkt pima om te plakken. Maar tegen de uitloop van je inkt heb ik de volgende tip : Maak 1 vel met etiketten (zwart - wit) De rest gewoon kopiëren! Geen last van uitloop. En anders: schaf een laserprinter aan, is wel een dure oplossing  ;D

groeten en gezondheid
Oscar :proost2:

Edgar

Er schijnen watervaste inkjet inkten te bestaan. Ik heb er niet al te veel vertrouwen in; misschien heeft iemand daar ervaring mee?

Cisdevésser

hoi,

Ik heb wel eens op een computerbeurs een stand gezien met watervast papier, hier werd met een normale inktjetprinter op dit papier geprint waarna het printje in de goudvissenkom werd gezet.....en de inkt liep dus niet uit.
dit was echter wel een soort fotopapier, dus een stuk dikker dan normaal.

er is echter nog een andere oplossing.
print je etiketten in de mooiste kleuren af op een a4tje, maak ze niet te groot zodat er vele op één velletje passen.
ga naar de coppyshop en laat er een X aantal kleurcopieën van maken........of heeft je baas misschien een kleurencopier ?

groetjes....Cis

Edgar

Het lijkt me dat de watervastheid niet in het papier zit, maar in de inkt. Watervast papier is er ook (is gewoon plastic, hetzelfde als waarop foto's worden geprint/afgedrukt), maar dat is een ander verhaal.

Bruyn

Citaat van: Oscar op 26-12-2005  22:20 uSchaf een laser printer aan.....is we leen dure oplossing

Ik kan uit persoonlijke ervaring zeggen dat dit geen oplossing is. Ik heb een kleuren laser printer maar mijn etiketten lopen ook uit als er water op komt.

Je zal al de combinatie watervaste inkt + watervast papier moeten hebben.

Greetz, :degroeten:

Bruyn :pan:

Jacques

Citaat van: Edgar op 27-12-2005  01:09 uHet lijkt me dat de watervastheid niet in het papier zit, maar in de inkt. Watervast papier is er ook (is gewoon plastic, hetzelfde als waarop foto's worden geprint/afgedrukt), maar dat is een ander verhaal.

Het papier waar Edgar op doelt gebruik ik al een paar jaar. Ideaal voor al het (inkjet)printwerk dat in aanraking kan komen met water maar niet mag uitlopen.
Diploma's van wedstrijden print ik bijvoorbeeld op dit papier. Tijdens prijsuitreikingen wil wel eens gedronken worden en dan kan er best een nat glas, flesje of iets dergelijks op zo'n diploma worden gezet.
Ook voor etiketten gebruik ik (voor de weinige keren dat ik een zelfgemaakt etiket op een fles plak).
Ideaal dus.

Die watervastheid zit echt in het papier en niet in de inkt. De inkt wordt min of meer opgesloten in het papier en kan daardoor niet meer vlekken. Alleen al voor dit papier (en ook voor goedkope lege DVD's) bezoek ik zo nu en dan een computerbeurs.

Edgar

Ik begrijp dat dat papier watervast is, maar zulk 'papier' (is toch plasticfolie?) is niet te betalen voor grote hoeveelheden etiketten. Of wel? En geeft dat een goed resultaat bij standaard jet-inkt?

Jacques

Het 'papier' bestaat uit verschillende lagen. Daar zit weldegelijk een papieren laag bij. Het is door die verschillende lagen vrij zwaar en dik, maar laat zich met behulp van houtlijn goed op flessen plakken (ik gebruik kleine elastiekjes totdat de lijn gedroogd is).

Het 'watervaste papier' is natuurlijk een stuk duurder dan gewoon papier. Op zo'n computerbeurs is het echter nog betaalbaar. Je koopt dan het papier per kg en het kost dan tussen de 8 en 12 euro. Vaak zijn er aanbiedingen wanneer je een paar kilogrammen meer koopt. Bijvoorbeeld € 15 voor 2 kg en € 20 voor 3 kg.

Eduard

Ik doe ongeveer wat Cisdevésser beschrijft. Het verschil zit in dat ik thuis helemaal geen afdruk maak. Het bestand met de etiketten (6-8 per A4) neem ik in pdf en (hoogwaardig) jpg op een cd-rom of memorystick mee naar de kopieerwinkel waar de printjes worden gemaakt. In Oslo betaal ik bij een door mij uitgezochte kopieerwinkel een bescheiden bedrag van € 0,60 per A4-tje, dus dat zijn de kosten niet.

De kopieerwinkel gebruikt een laserprinter en het is mij nog niet gebeurd dat dit soort afdrukken verlopen door vocht.

momfer

Ik print mijn etiketten af op gewoon standaard papier.
Daarna spuit ik ze in met blanke vernis aan de boven en onderkant (€2,99 bij de Action)
Geen last van water of verblekende kleuren.

Vergelijkbare Topics (7)

34804

Reacties: 3
Gelezen: 3310

43362

Reacties: 3
Gelezen: 2187

11757

Gestart door Turin

Reacties: 1
Gelezen: 2727

31692

Reacties: 20
Gelezen: 5339

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.