Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Advies gevraagd over wat het beste is om te starten

Gestart door harrievv, 05-07-2017 14:09 u

Vorige topic - Volgende topic

harrievv

Ben een groentje met bier brouwen, in verleden gestart met blikbrouwen. nu weer op gepakt en alles weer oppakken en bekijken. Nu hoorde ik dat blikbier niet zo lekker is en ik beter op mout kan overgaan. Welke starterspakket is het beste om mee te beginnen om op den duur verder te gaan? Ik sta helemaal onderaan, en wil net als iedereen die onderaan verder naar boven klimmen.

breda82

Ik heb zelf ook een paar keer blikken gedaan maar nooit een bier gehad dat echt met plezier op dronk. Nu overgestapt op brouwen met zelfgeschrote mout etc en het verschil in resultaat was echt zo groot. Veel lekkerder bier en ook echt zoveel leuker. Ik ben een beetje van het gemak dus nu gekozen om te maischen in een koelbox met bazooka filter werkt prima voor mij, en koken in een 36l brouwketel.  Ik ben blij dat ik voor dat formaat heb gekozen je wil toch snel grotere hoeveelheden maken en veel homebrew recepten op internet zijn gebaseerd op 5 gallon.

Steeds een stapje verder en meer spullen aangeschaft, ga nu een vergistingskast maken met een inkbird en heb deze week ook eindelijk een schrootmolen gekocht. 

Koelen nu nog super amateuristisch au bain marie in grote kuip met ijswater maar volgende aankoop een spiraalkoeler en dan ben ik compleet. Ik zou je onderdelen los kopen ben zelf niet kapot van startsets, en als het kan koken op gas, althans ik vind het zeer fijn werken en goed controleerbaar.

harrievv

Citaat van: breda82 op 05-07-2017  15:39 uIk heb zelf ook een paar keer blikken gedaan maar nooit een bier gehad dat echt met plezier op dronk. Nu overgestapt op brouwen met zelfgeschrote mout etc en het verschil in resultaat was echt zo groot. Veel lekkerder bier en ook echt zoveel leuker. Ik ben een beetje van het gemak dus nu gekozen om te maischen in een koelbox met bazooka filter werkt prima voor mij, en koken in een 36l brouwketel.  Ik ben blij dat ik voor dat formaat heb gekozen je wil toch snel grotere hoeveelheden maken en veel homebrew recepten op internet zijn gebaseerd op 5 gallon.

Steeds een stapje verder en meer spullen aangeschaft, ga nu een vergistingskast maken met een inkbird en heb deze week ook eindelijk een schrootmolen gekocht. 

Koelen nu nog super amateuristisch au bain marie in grote kuip met ijswater maar volgende aankoop een spiraalkoeler en dan ben ik compleet. Ik zou je onderdelen los kopen ben zelf niet kapot van startsets, en als het kan koken op gas, althans ik vind het zeer fijn werken en goed controleerbaar.

Wil ook verder maar eerst dit onder de knie en dan verder. Aanschaf materiaal houd me nu ff tegen. Portemonnee ff leeg.

breda82

Ik kook in huis op een wokbrander en breng makkelijk 20 liter wort aan de kook, dus misschien kun je dat thuis ook dat scheelt je weer een elektrische ketel uit een startset, als inderdaad krapper bij kas zit zou je ook eens naar de biab methode kunnen kijken, alles in 1 pan.

Mario72

Als goedkoop alternatief is er een pakket te koop bij de Hema. Je maakt dan per keer bijna 4 liter bier. Leuke manier om het all grain brouwen te proberen. Uitbreiden kan je altijd nog en dit is leuk voor de kleine portemonnee. Het enige wat je nodig hebt is een grote pan en een zeef.

Easywoods

Ik ben ook begonnen met blik brouwen en eerst beetje bij beetje de materialen aangeschaft en in elkaar geknutseld om dat helemaal comfortabel te kunnen doen inclusief het gecontroleerd vergisten in een vergistingskast. Inmiddels ben ik zover dat ik bijna alle spullen compleet heb om met mout aan de slag te gaan. Brewferm Triple levert een lekker biertje op kan ik je uit ervaring vertellen, al zal het de smaak en voldoening van een mout gebrouwen biertje waarschijnlijk niet halen maar toch.  :proost: :biersmile:

xaos

Als de aanschaf van materialen voor moutbrouwen een horde is kun je overwegen eerst met een vloeibaar extract te brouwen. Ik heb zelf nooit poedervormig extract gebruikt maar vloeibare extracten van Bulldog gebrouwen en deze leveren prima bieren op; alleen een vergistingsemmer nodig! Hiermee kun je uiteraard niet zelf recepten samenstellen.

Je zou eventueel uit kunnen breiden door of extract te combineren met mouten in een zak mee te koken om extra smaak te geven aan extract, dan heb je een brouwketel nodig. Of Brew in a bag, dan heb je een brouwketel en een schrootmolen nodig. Mooie is dat deze stappen je dichter brengen bij de materialen die je nodig hebt voor moutbrouwen.

Succes!

Eric v B

Citaat van: xaos op 12-07-2017  12:15 uAls de aanschaf van materialen voor moutbrouwen een horde is kun je overwegen eerst met een vloeibaar extract te brouwen. Ik heb zelf nooit poedervormig extract gebruikt maar vloeibare extracten van Bulldog gebrouwen en deze leveren prima bieren op; alleen een vergistingsemmer nodig! Hiermee kun je uiteraard niet zelf recepten samenstellen.

Je zou eventueel uit kunnen breiden door of extract te combineren met mouten in een zak mee te koken om extra smaak te geven aan extract, dan heb je een brouwketel nodig. Of Brew in a bag, dan heb je een brouwketel en een schrootmolen nodig. Mooie is dat deze stappen je dichter brengen bij de materialen die je nodig hebt voor moutbrouwen.

Succes!
Ook met extract kun je recepten samenstellen. Er zijn verschillende soorten extracten en je kunt variëren met hop en gist. Lang niet zoveel variatie als volledig moutbrouwen maar meer mogelijkheden dan blikbrouwen!

https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/bierbereiding/moutextracten
https://www.Brouwmarkt.nl/Brouwmarkt-producten/bierbrouwen/mout-granen/moutextract-poeder.html

rutgeri

Ik heb het zelf ook juist weer opgepakt en ben begonnen met kleine hoeveelheden BIAB (Brew In A Bag) te brouwen om de investering een beetje te managen. 

Wat ik uiteindelijk heb aangeschaft is een zak, een schrootmolen, een gistvat van 10l en een mandfles van 5l, en verder alle kleine toebehoren zoals watersloten, hevel, hydrometer, thermometer.  Die laatste zaken kan je los kopen, maar zitten ook bij ieder tweedehands brouwsetje zo'n beetje.  Een soeppan waar 11l in kan had ik al en is groot genoeg voor batches van 5 liter bier. Deze pannen zijn ook nog redelijk betaalbaar als je ze nieuw moet kopen.

Je kan de schrootmolen overslaan voorlopig en beginnen om te brouwen met extracten, dat scheelt je toch weer 40-100 euro, echter is mout weer goedkoper dan extract dus die winst ben je snel weer kwijt.

BrouwMout.nl

Blikbrouwen zou ik overslaan, de goedkoopste methode om met moutbrouwen te beginnen is brouwen in de grootste pan die je al hebt en vergisten in een mayonaise-emmer van de plaatselijke snackbar.

Jacques

Citaat van: rutgeri op 24-07-2017  07:05 uIk heb het zelf ook juist weer opgepakt en ben begonnen met kleine hoeveelheden BIAB (Brew In A Bag) te brouwen om de investering een beetje te managen. 

Een hevelfilter hoeft ook niet al te veel te kosten. Het voordeel is dat je heldere wort hebt. En minder oxidatie dan bij de BIAB methode. Ook mors je veel minder. Bij de BIAB-methode heb je een grote emmer nodig waarin je de zak doet nadat je deze uit het wort getrokken hebt. Bij een wat groter volume heb je best wat spierkracht.
Nadeel van een hevelfilter is dat je een tweede pan nodig hebt of een grote emmer om het wort op te slaan. Wanneer je het wort opslaat in een grote emmer dan duurt het opwarmen van het wort voordat deze aan de kook is langer.

Kortom BIAB heeft zijn voor- als nadelen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.