Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Voorstellen en vraag over Javalfilter

Gestart door lordsjors81, 03-07-2017 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

lordsjors81

Hallo, ik ben nieuw op dit forum, maar alles wat ik de laatste maanden geleerd heb over brouwen heb ik van hier. Waarvoor dank.

Dus, bij wijze van voorstellen:
Gisteren ben ik begonnen met moutbrouwen (daarvoor wat blikken) op basis van BIAB met een elektrische Weck-ketel voor maischen en koken.
Ik had bedacht het wort vanuit de kraan van de ketel (zonder filter) door een kaasdoek in het gistvat te laten lopen en tegelijk de zelfgemaakte spiraalkoeler (al meegekookt) in het gistvat aan te zetten. Ik pomp hierin regenwater rond (groenbewust!) met een boormachinepomp en had een emmer ijswater uit mijn gistkast (ouwe koelkast met STC-1000, ook hier geleerd) achter de hand voor de laatste ronde.
Ik heb verder geen filters nog, dus vandaar de BIAB methode en op basis van wat ik gelezen had, dacht ik dat je niet zoveel fout kon doen met hete wort, dus leek me een kaasdoek het proberen waard als extra filter.

Een paar eerste ervaringen:
Met een goedkope schrootmolen (€ 40) op de grofste stand bevat de mout nog steeds veel fijne delen (ver van de ideale "geplette korrels" die hier worden beschreven).
Vermoedelijk hierdoor vond ik het wort na het maischen en verwijderen van de brouwzak nog heel "ongefilterd" eruitzien.
Bij mijn "filterconstructie met kaasdoek en simultaan koelen", na het koken, raakte het kraantje van de ketel snel verstopt en het kaasdoek ook, die door het gewicht losschoot. Hete bostel om de oren.
Uiteindelijk volgens mij wel een aardige 22 L Duvel-kloon uit het waterballet kunnen redden, was uiteindelijk mooi op 30 graden uitgekomen en staat nu op 22 graden al flink te borrelen met Tripel-gist (Mangrove Jack). SG vrij hoog vond ik op 1084 (5 kg pilsner, 1 kg pale ale) en dan nog maar met de helft van de suiker (er gaat 50gr per liter in Duvel blijkbaar), dus ik zal toch iets goed gedaan hebben wat rendement betreft. Ik ga geen suiker meer toevoegen. Alleen nog dry-hoppen met Citra.

Nu bij mijn uiteindelijke vraag:
op basis van mijn eerste ervaring wil ik een javalfilter gaan maken en dan ook overhevelen (en weer terug) tussen maischen en koken. Helemaal zo'n Duveltje moet natuurlijk kraakhelder zijn.
Echter, gebruiken jullie ditzelfde filter ook voor het jongbier tussen het gist- en bottelvat (evt. afknijpen met een kraan)? Ik heb tot nu toe een simpel heveltje gebruikt naar het bottelvat, maar dat gaat wel erg traag. Als ik een javal ga maken kan ik die gewoon gebruiken, of wordt het jongbier dan teveel belucht?

Alvast bedankt,

Jorn (Groningen)

Jacques

Allereerst welkom op het forum.

Een Javalfilter gebruik je voor het filteren van je beslag (scheiden wort en bostel) en voor het filteren van je wort na het koken (scheiden wort en hopresten).
Na de vergisting kun je beter niet filteren omdat dit een groot oxidatierisico is. Einde vergisting zakt de gist uit. Door over te hevelen met een droesemdop kun je overhevelen zonder al te veel gist mee te nemen.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.