Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hallo ik ben Emiel uit Nijmegen

Gestart door EmielVanD, 30-05-2017 20:55 u

Vorige topic - Volgende topic

EmielVanD

Beste brouwers,

Als fervent liefhebber van speciaal bier brouw ik sinds vorig jaar bier in mijn achtertuin in Nijmegen. Voor installatie, proces en recepten heb ik dankbaar gebruik gemaakt van het hobbybrouwen forum. Wat een geweldige bron aan praktische tips en trucs, bedankt allemaal!
Inmiddels al een paar hele mooie bieren gebrouwen - man wat smaakt dat... Ik kan het iedereen aanbevelen. Bier brouwen is heel goed te doen, alhoewel het bier drinken me toch nog net wat makkelijker af gaat.

Voor een ieder die er wat aan heeft, wil ik hierbij een impressie delen van mijn amateur installatie. Balans gezocht tussen kwaliteit en gemak. Ik heb her en der dus wat shortcuts genomen:

1. mout schroten met molen, daarna maischen in (grote) aangepaste Coleman koelbox, voorzien van bazooka filter en kogelkraan
2. RVS brouwpan, voorzien van bazooka filter en kogelkraan
3. koelen met platenkoeler, rechtstreeks kletteren in vergistingsvat
4. koelkast met verwarmingselement (60w gloeilamp met koker van alu folie en kippengaas), aangestuurd met Inkbird
5. hoofd- en navergisting in een en hetzelfde vat, met aftap kraantje
6. suikeroplossing in vergistingsvat, direct bottelen in Oettinger pils flessen (Lidl) vanuit vergistingsvat met afvulslangetje

Het geheel werkt voor mij zo heel efficiƫnt, zonder overhevelen etc. en er komt verdraaid lekker bier uit. Helderheid is goed, zelfs met de redelijk grove bazooka filters. Voor het samenstellen van recepten gebruik ik BrouwHulp software (draait ook op Mac / OS X 10.9). Top hoe je hiermee alc%, bitterheid, aroma, kleur etc. kunt sturen naar eigen smaak. Alleen bottelsuiker berekent ie bij mij (veel) te laag (ik zal vast iets fout ingesteld hebben).

Proost! Emiel

Eerste batch - mooie licht hoppige, frisse Ale:

Jules

Welkom op het forum!

Zelf brouw ik ook vaker in de tuin of in de schuur.

Een leuke installatie heb je daar! Veel plezier met brouwen!

J

Jeukstaardt

Heb ik weer teveel van mijn eigen brouwsels gedronken? Krijg die foto's niet gefocust ;)

Welkom! :biersmile:

tdp

Welkom! Mooi begin gemaakt zo te zien, veel plezier met brouwen :D

EmielVanD

Bedankt voor de leuke reacties!
cheers

Vergelijkbare Topics (7)

20112

Reacties: 4
Gelezen: 2285

38424

Gestart door Grumpy

Reacties: 13
Gelezen: 2519

16391

Reacties: 17
Gelezen: 5724

35277

Reacties: 1
Gelezen: 946

15731

Reacties: 2
Gelezen: 1550

5198

Gestart door MarcoV8

Reacties: 5
Gelezen: 2236

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.