Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Schoonmaakmiddelen

Gestart door Benjamin515, 02-03-2017 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Benjamin515

Heren,

Schoonmaakmiddelen. Ik heb een YouTube video gezien waarin die kerel de bellen nog in de gistfles had staan toen het wort erin werd gegoten. Mijn vragen:

1) Welk middel zorgt voor de beste resultaten maar is het minst 'chemisch'?
2) Hebben schoonmaakmiddelen invloed op de kater?
3) Hoe zit het met achterblijvende schoonmaakresten in de flessen/kuipen? Behoort men de schoonmaakresten te verwijderen door flink na te spoelen alvorens in contact te komen met bier?

Dank,

Gr. Benjamin 

Rich

Hier zijn vrij veel topics over te vinden, het is een onderwerp dat de hobbybrouwer bezig houdt. Om niet zo flauw te zijn om je gelijk te verwijzen naar de zoekfunctie hier beknopte antwoorden op je vragen:

1. Vaatwaspoeder/tabletten, PBW of huis, tuin en keuken afwasmiddel, ongeparfumeerd. Als het echt hardnekkig vuil is dan kan je wat hier bekend staat als 'caustic' gebruiken. Er zijn zelfs mensen die met gootsteenontstopper aan de slag gaan. Goed naspoelen!!
2. Geen idee wat er gebeurt als je bovenstaande niet naspoelt, mijn vermoeden is dat je dan niet genoeg bier binnenhoudt om een kater van te krijgen :)
3. Ja, echter wat je gezien hebt is hoogstwaarschijnlijk 'Star San', dit is geen reinigingsmiddel maar een desinfectant, een 'laatste spoeling' speciaal ontwikkeld voor gebruik in de hobbybrouwerij en dit hoef je inderdaad niet na te spoelen en is geheel veilig.

Benjamin515

Bedankt voor de verwijzing en je antwoorden.

Gr. Benjamin

Jacques

Er is over dit onderwerp echt heel veel geschreven. Je hebt uren nodig om de resultaten van de zoekfunctie allemaal te lezen.

Een andere handige optie van dit forum zijn de tags. Via de tags kun je per onderwerp belangrijke topics vinden.

Benjamin515

Bedankt, heb inderdaad al het één en ander gevonden.

Vergelijkbare Topics (2)

1426

Gestart door Gerb

Reacties: 7
Gelezen: 4737

45131

Gestart door HS65

Reacties: 7
Gelezen: 352

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.