Wood & Beer. A Brewer's Guide door Dick Cantwell en Peter Bouckaert

Gestart door Adrie, 24-02-2017 12:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Adrie

Wood & Beer
A Brewer's Guide
Dick Cantwell en Peter Bouckaert
Brewers Publications
228 pagina's
ISBN 978-1-938469-21-3

Vergisten en rijpen op vaten of houtsnippers is de laatste jaren erg in, dus een boek over dit onderwerp kon niet uitblijven.
Het boek bestaat uit 7 hoofdstukken:
1. The History of the Barrel, of There and Back Again
2. Cooperage
3. Wood & Wooden Vessels
4. Wood Maintenance
5. Flavors from Wood
6. Flavors in Wood
7. Blending and Culture

Zoals je ziet gaat het boek diepgaand in op de geschiedenis van bier in vaten, maar ook van het bewaren van andere voedingsmiddelen in vaten. Hoe vaten gemaakt worden komt aan de orde, evenals het onderhoud van vaten, gerelateerd aan bier. Heel interessant zijn de hoofdstukken over smaken die hout aan bier kunnen geven. Verschillende houtsoorten komen aan de orde, evenals de effecten van de (voor)behandeling van het hout, zoals verhitten. Ook wordt er ingegaan op de veranderingen in smaakeffecten bij herhaaldelijk gebruik.
Vaak worden vaten gebruikt om bieren in te laten verzuren en wilde gisten en bacteriën op het bier te laten inwerken. Ook hieraan wordt uitgebreid aandacht besteed.

Voor iedereen, zowel hobbybrouwers als professionele brouwers, staat heel veel nuttige informatie in dit boek waar je je voordeel mee kunt doen alvorens bier te vergisten of te rijpen in hout. Soms wordt het boek wel wat erg technisch en persoonlijk vind ik het hoofdstuk over de geschiedenis en het maken van vaten niet zo interessant, maar anderen zullen dat wel leuk vinden om te lezen. Wil je meer doen met hout, dan is dit boek zeker een aanrader.

Edt

Zijn er ook Nederlandstalige boeken over? niet dat mijn Engels slecht is maar meer voor het gemak. Ik kan een 25 ltr vaatje van een Joegoslavische collega krijgen (nieuw) en wil daar meer over weten.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.