Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Klarstein beerfest of elektrische inmaakketel

Gestart door MaartenStolk, 14-02-2017 17:06 u

Vorige topic - Volgende topic

MaartenStolk

Beste forumleden,

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen met de bovenstaande twee typen ketels. Ik ben onlangs van het gasbrouwen afgestapt vanwege ruimtegebrek maar wil wel mijn hobby voortzetten en hoop jullie advies te krijgen over de apparatuur.

Ik wil graag brouwen volgens de BIAB methode. (Nee, haak asjeblieft niet af met lezen). Ik heb een 10 gallon drankenkoeler geprepareerd en wil graag een elektrische pan gebruiken voor verhitten en koken. Ik brouw doorgaans 20-25 liter. Voornamelijk lichte biertjes tot 6.% maar wil binnen kort ook zwaardere bieren gaan brouwen.

Wat zijn jullie ervaringen met de Klarstein beerfest en elektrische inmaakketels? Welke zijn absolute aanraders en welke moet ik weg van blijven?

Ik weet dat er al het een en ander geschreven over is op dit forum, maar m.n. de info over de Klarstein beerfest is al wat ouder? Zijn er Beerfest (ex-)gebruikers die hun ervaring willen delen?

Alvast bedankt voor de moeite!

Heuvinger brouwerij

Ik brouw nu een jaar of wat.
Ik ben begonnen in de keuken in een huurhuis (gelukkig nog geen jaar in gewoond met emmers en een pan op het gasstel.
Toen ons eigen huis aangeschaft werd, een 24 jaar terug, kocht ik via de club 2 van die inox bb ketels.
Vervolgens werd ik van keukenbrouwer dus schuurbrouwer.
Een ketel gebruik ik voor het maischen en voor het koken.

De 2e voor het filteren.

De eerste wijziging in de mijn brouwmethode was de aanschaf van 2 drukvaten http://www.vanderkooyjubbega.nl/bierbrouwen/bottelen/drukvaten-en-toebehoren/drukvat-9-liter-kraan-met-kraan.html ,
want ik was een een beetje klaar met iedere batch in 4 kratten te steken.
De tweede wijziging was het elektrisch aandrijven van mijn gietijzeren molen.
Dus het handvat eraf, de as heeft een M8 draadgat, daar kan een DIN 933 bout met een moer  M8 DIN 934, een weichie DIN 125, doordat de bout niet volledig vast is gedraaid, draagt de de bout op de kop van de as.
Een zeskant met met een dopsleutel 13 wordt in de boormachine (inmiddels vervangen door een accuschroegmachine) gestoken.
Vorig jaar een water / gluhwein koker 25 L aangeschaft, https://www.vidaxl.nl/e/8718475845515/watergluhwein-koker-25l met de bedoeling om deze te gebruiken voor spoelwater.
Echter deze elektrische ketel gaf mij inspiratie om mijn brouw methode te wijzigen.
Dus 4 week geleden bij v/d Kooy een maisch kookzak besteld.
Ik brouw nu weer in de keuken en elektrisch!
Het had ook iets met de themperatuur in de schuur te maken, veel te koud!

Ik moet zeggen dat het mij geweldig bevalt!
Met de grote set moest ik na 6 brouwen weer een nieuwe fles propaan a € 32 halen, elektrisch brouwen neemt 7 kWh.
Dit betekend gewoon met propaan brouwen kost voor 35 L ruwweg € 5 aan gas, elektrisch kost 7 x € 0,092.
Die € 0,092 is het terug lever tarief, hier schiet in het jaar 400 kWh stroom over, daar het dak vol ligt met zonnepanelen.
Ik kan ruim 5 kg mout in die maisch kookzak steken en eindig met wort een 15 L van 1068.
Oja, die stoompan inzet van IKEA http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90112531/ zorgt ervoor dat de pan niet aanbrandt.

Neetje

Mogelijkheid.
Zomer : schuurbrouwen  / Winter : keukenbrouwen.
Maar waar vindt de vergisting plaats?

Heuvinger brouwerij

De vergisting vindt plaats op de zolder.
Echter denk ik wat vaker in de keuken ga brouwen, daar een kleiner hoeveelheid mij ruimte geeft voor experimenten.

MaartenStolk

Hey jandebehanger, bedankt voor je reactie. Die kookketel van vidaxl ziet er interessant uit en ook een mooi prijsje. Ik ga hem in overweging nemen. Wat mij opvalt is dat als ik de inhoudmaat bereken op basis van de afmetingen die vermeld staan op de website dan kom ik op een inhoud van 22 liter ipv de genoemde 25 liter. Is de inhoud daadwerkelijk 25 liter?

Anderhalve week geleden heb ik via amazon.de de beerfest besteld. Wat mij opviel tijdens het uitpakken wat dat hij op bepaalde punten anders (lees slechter) is afgewerkt dan op de afbeeldingen op amazon.de. In de eerste plaats zat er een andere kraan op, gewoon een soort tuinkraan. Daarnaast is de kraan niet gemonteerd tegen de buitenketel. Maar in plaats daarvan zit er in de buitenketel een gat van ongeveer 8 cm die is opgevuld met een soort grote siliconen sok/dop. De binnenkant van de ketel is ook niet mooi afgewerkt. Tussen het bodemstuk waar het hitte element in zit en de binnenketel zit een sleuf rondom variërend van ongeveer 0-2 mm rondom. Er van uitgaande dat het bodemstuk precies rond is, ga ik er gemakshalve vanuit dat de binnenpan licht ei-vormig is. Bij een eerste test bleek de pan wel waterdicht, dat is een plus. Echter bleek hij niet te verhitten, ze hadden mij een kapotte pan toegestuurd. Voor € 129,00 kun je niet het meest geavanceerde product verwachten, maar deze was wel op alle punten een teleurstelling.

Ergo, ik heb de pan teruggestuurd en gevraagd om een een teruggave van het aankoopbedrag. Back to the drawingboard!

Heuvinger brouwerij

Die elektrisch water - gluhwein koker heeft ook z´n nadelen, er zet zich een residu vast op de bodem bij het koken.
Ik heb er nu 3x in gebrouwen en moest iedere keer de bodem schoonmaken met een vloeibaar schuurmiddel.
Een redelijk intensief karwijtje.
Als je de inhoud berekend aan de hand van de op de site gegeven maten ⌀260, hoogte 420, kom ik uit op 28L.

MaartenStolk

Ok, ik heb uiteindelijk besloten om een emaile elektrische weckpan te kopen. Gelijk proefgedraaid, 25 liter kwam na ongeveer 1,5 uur aan de kook. Komende vrijdag eerste brouwsel: tripel met hop uit eigen tuin.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.