Begin SG berekenen van 2 verschillende batches bier die je samen gaat voegen

Gestart door flippefish, 13-02-2017 10:24 u

Vorige topic - Volgende topic

flippefish

Hoi , nieuw hier.
Ik had onmiddellijk een vraagje waar ik mee zit.
Ik heb vrijdag een stout gebrouwen met een begin SG van 1106. Omdat die moet gebruikt worden om een vaatje mee te vullen en ik slechts een 45 liter kan produceren, moest ik dus een tweede batch brouwen. Natuurlijk zaterdag een "ingeving" gekregen" ( I know stick to the plan... ) waardoor mijn begin SG van de tweede batch uitkomt op 1138 . Als ik deze twee, na de vergisting in het tonnetje giet, kan ik dan gewoon een gemiddelde nemen van de twee begin SG's of is dat een hele andere berekening? Ik ga van beide voor het blenden enkele flesjes afvullen om het verschil te bekijken met de op vat gerijpte.

MarcelS

Voor de begin SG van de batches is de vergisting niet van belang. Indien de volumes van de batches niet gelijk zijn moet je denk ik een gewogen gemiddelde nemen van de SG van batches door het volume per batch in de berekening mee te nemen als factor. (volumes bij gelijke temperatuur)
Maar je wilt volgens mij wat weten van de situatie na de vergisting en het blenden. Persoonlijk zou ik dezelfde berekening uitvoeren. Bijvoorbeeld voor het uiteindelijke alcohol percentage. Bij benadering zal dat voldoende nauwkeurig zijn.

flippefish

Citaat van: MarcelS op 13-02-2017  11:00 uVoor de begin SG van de batches is de vergisting niet van belang. Indien de volumes van de batches niet gelijk zijn moet je denk ik een gewogen gemiddelde nemen van de SG van batches door het volume per batch in de berekening mee te nemen als factor. (volumes bij gelijke temperatuur)
Maar je wilt volgens mij wat weten van de situatie na de vergisting en het blenden. Persoonlijk zou ik dezelfde berekening uitvoeren. Bijvoorbeeld voor het uiteindelijke alcohol percentage. Bij benadering zal dat voldoende nauwkeurig zijn.

Hoi Marcel,
De volumes van beide batches zijn exact gelijk. Enfin, ik heb er voor gezorgd dat ze exact gelijk zijn. Het is me inderdaad te doen om het alcoholgehalte bij benadering te bekomen.
Ik dacht, omdat de volumes gelijk zijn, dat ik 1106 + 1138 = 2244 / 2 = 1122 als begin SG voor het totale volume kon gebruiken.) Het zal in elk geval een stevige jongen worden  :P  ...)

MarcelS

Als je de batches apart vergist dan zou ik dit zo niet doen. Het lijkt mij nauwkeuriger om van beide batches afzonderlijk de alcohol percentages te bepalen. De batches kunnen ieder anders zijn vergist. Vervolgens berekenen je wat het percentage na het samenvoegen ongeveer is. Het is natuurlijk maar net hoe nauwkeurig je wilt zijn.

flippefish

Citaat van: MarcelS op 13-02-2017  11:55 uAls je de batches apart vergist dan zou ik dit zo niet doen. Het lijkt mij nauwkeuriger om van beide batches afzonderlijk de alcohol percentages te bepalen. De batches kunnen ieder anders zijn vergist. Vervolgens berekenen je wat het percentage na het samenvoegen ongeveer is. Het is natuurlijk maar net hoe nauwkeurig je wilt zijn.
Ha bon, lijkt me inderdaad een strak plan. Ik doe het zo, bedankt!

JanEric

Ronnie

Citaat van: flippefish op 13-02-2017  10:24 u...Omdat die moet gebruikt worden om een vaatje mee te vullen...

Als het een houten vaatje is, waar het finaal moet op rijpen, dan zie ik geen probleem.
Indien niet zo, volg de andere raadgevingen

SanderH

Citaat van: JanEric op 13-02-2017  17:18 u1106 en 1138????? Heb je wel goed gemeten?

Waarom twijfel je daar aan?
Volgens mij was dat ook zijn doelstelling en heeft hij toegegeven wat eigenwijs te zijn geweest waardoor de tweede wat hoger uitviel.

Dergelijke SG's zijn gewoon te halen, ook met volmout.

Jacques

Citaat van: flippefish op 13-02-2017  11:09 uHoi Marcel,
De volumes van beide batches zijn exact gelijk. Enfin, ik heb er voor gezorgd dat ze exact gelijk zijn. Het is me inderdaad te doen om het alcoholgehalte bij benadering te bekomen.
Ik dacht, omdat de volumes gelijk zijn, dat ik 1106 + 1138 = 2244 / 2 = 1122 als begin SG voor het totale volume kon gebruiken.) Het zal in elk geval een stevige jongen worden  :P  ...)

Als de volumes exact hetzelfde zijn klopt de bovenstaande berekening.
Voor het eind SG moet je uit uitgaan van de gemiddelde waarde als de batches apart vergist zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

11943

Reacties: 1
Gelezen: 2410

29148

Reacties: 3
Gelezen: 2325

3906

Gestart door Leknaas

Reacties: 3
Gelezen: 4168

20657

Reacties: 12
Gelezen: 4605

13773

Reacties: 9
Gelezen: 5025

32178

Reacties: 2
Gelezen: 2165

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.