Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Een nieuwe brouwidioot: De Sers

Gestart door de Sers, 06-02-2017 11:21 u

Vorige topic - Volgende topic

de Sers

Hallo allemaal,

Hoewel ik al sinds 1996 brouw, heb ik me nooit op forums begeven (lichte social media aversie). Wel raadpleeg ik met regelmaat dit forum voor tips en weetjes. Met andere woorden het werd toch tijd om mezelf hier voor te stellen.
Tijdens een bezoek in 1996 aan een vriendin van mijn toenmalige partner (samen natuurlijk) was haar partner, Dennis Groothuis (waarschijnlijk bij sommigen van jullie nog wel bekend) bezig een biertje te brouwen. Gezien het feit dat ik al eens eerder met het idee had rondgelopen om zelf te brouwen, werd ik meteen gegrepen met een virus waar ik nooit meer van af zal komen, vrees ik.
Stoute schoenen aangetrokken en een afspraak met Dennis gemaakt om naar België  te rijden, naar wat destijds nog Farma heette. Kochstar ketel gekocht, hevelfilter. bottelapparaatje, schrootmolen en natuurlijk gerst, hop en gist. Via de plaatselijke friettent twee grote emmers op de kop getikt die met een kaasdoek ertussen mijn filterkuip werden. En zo werden mijn eerste bieren gebrouwen.
Mijn derde bier wat ik brouwde en mijn eerste echt eigen recept, leverde de vierde plaats in mijn categorie donker smalbier op tijdens het kampioenschap voor amateurbrouwers in 1997 bij de trappisten van La Trappe. Het was een heerlijk bockbier en ik was uiteraard zo trots als een pauw en mijn vader zo mogelijk nog meer. Het krantenknipsel heb ik nog steeds.
Afijn mijn huidige apparatuur behelst nu twee kochstar ketels voor het maischen en koken. Koperen zelfbouw hevelfilter, een koperen koelspiraal, hoewel ik aan RVS zit te denken. Die koelspiraal kwam nog van de Huisvlijt in den Bosch (rings a bell? someone) Ik vergist in een 30 liter vat wat ik in een cementkuip met thermostaat plaats. Verder is het bottelapparaat er nu eentje op een standaard en heb ik drie mandflessen zodat ik om de twee weken zou kunnen brouwen.
Het idee speelt om het hobby brouwen iets groter aan te gaan pakken, maar dat is nog kinderschoenen werk.
Jullie horen nog van mij en ik hopelijk van jullie!

De Sers
-proost-

ray71

Mooi verhaal. Welkom in de nieuwe communicatie wereld ouwe rot[emoji1]

muldereric

Van harte welkom! Dit forum is een fantastische bron van informatie en een goede plek om ideeën met elkaar uit te wisselen.

hansHalberstadt

Citaat van: de Sers op 06-02-2017  11:21 uHuisvlijt in den Bosch (rings a bell? someone)
Ja, dat was in de jaren 90 onze Triple-W leverancier.

Jacques

Je haalt oude tijden op.

Het ONK van 1997 bij de trappisten was door mij en andere leden van De Roerstok georganiseerd.
En bij Huisvlijt ben ik ook heel wat keren geweest. Bertje Vingerhoedts was daar de drijvende kracht achter. Hoe klein het winkeltje ook was ze had alles wat een hobbybrouwer in die tijd wensen kon.

Adbrouwt

Welkom en goed dat je over de digitale koudwatervrees bent gestapt. Al een hele brouwhistorie achter de rug. Begrijp ik goed dat je twee weckketels gebruikt. Is namelijk ook mijn favoriete manier van werken

de Sers

Citaat van: Adbrouwt op 07-02-2017  06:58 uBegrijp ik goed dat je twee weckketels gebruikt.

Dat begrijp je inderdaad goed. Van de maischketel in de kookketel en opstoken die handel.

En dank jullie allemaal voor jullie welkom. Erg leuk om te lezen (straks zit ik hier elke dag...)

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.