Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hoi, Matthijs hier. Even voorstellen

Gestart door Mthijs, 26-11-2016 14:56 u

Vorige topic - Volgende topic

Mthijs

Hallo allemaal,

Ook maar even voorstellen hier.
Ik ben een man van 38, getrouwd, geen kinderen, woon in Breda en houd al ruim 20 jaar van bier, daarnaast van (o.a. stevige rock) muziek, lekker eten, mountainbiken, motorrijden en zo heb ik allerlei leuke hobby's.

Als grote bierliefhebber is de Beyerd in Breda natuurlijk een soort van stamkroeg...  :proost:

Via via kwam ik in aanraking met iemand die zelf brouwt en zo is het idee ontstaan om dat ook te gaan doen.
Paar weken geleden begonnen met een starterskit, intussen heb ik nu 2 vaten bier staan lageren. De ene is een amber, soort abdijbier. De andere een dubbel IPA. Vooral die is erg veelbelovend!

Beide bieren zijn van pakketten, eigenlijk tegen mijn principes maar nu louter om basis te oefenen. Die IPA is van Bulldog, de Evil Dog.

Bij het amberbier (mijn 1e) heb ik wel een paar foutjes gemaakt (te snel na hoofdgisting overhevelen, terwijl SG nog 1020 was, dus waarschijnlijk vergisting vroegtijdig gestopt/verminderd) maar de IPA is denk ik helemaal goed.

Zometeen ga ik het amber brouwsel bottelen, volgende week de IPA. Die krijgt lekker de tijd. Start SG was 1060, inmiddels 1010 en nog steeds zakkend...

Ben erg benieuwd wat het allemaal gaat worden, hoop binnenkort te kunnen starten met volmoutbrouwen.
Intussen hier het forum afstruinen en studeren in de brouwboeken die ik heb.

marc0871

Welkom, Matthijs.

Foutjes horen erbij. Daar leer je vaak het meest van ;)
Of het 'te vroeg' overhevelen daarbij hoort, waag ik te betwijfelen.
Als je overhevelt, moet je dat doen als er nog vergisting is, zodat zich weer een beschermende deken van CO2 vormt.
Zodra de heftige hoofdvergisting op zijn eind begint te lopen, is meestal een goed moment.
In het overgehevelde bier zitten nog genoeg vitale gistcellen. Op de bodem liggen de afgewerkte cellen.
Daarna is het zaak om het goedje goed uit te laten gisten, voordat je bottelt. Meten is weten. Binnen 3 dagen onveranderd SG = rijp voor bottelen.

Met een pakketje beginnen is helemaal niet verkeerd, hoor.
Heb je in ieder geval al een paar keer een vergisting meegemaakt. Hoef je daar alvast geen 'drukte' meer om te maken.
Elke stap is leerzaam.

Veel plezier met je nieuwe hobby.

EvdBroek

Welkom op het forum Mathijs en heel veel plezier met deze mooie hobby

Vergelijkbare Topics (7)

28223

Reacties: 6
Gelezen: 2228

12041

Reacties: 7
Gelezen: 3484

41054

Reacties: 6
Gelezen: 1075

29403

Gestart door Duintje

Reacties: 3
Gelezen: 1714

21169

Reacties: 7
Gelezen: 3007

44910

Gestart door wazdj

Reacties: 4
Gelezen: 232

33146

Reacties: 1
Gelezen: 950

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.