Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pompoen voorbehandelen of niet

Gestart door justDick, 21-10-2016 20:41 u

Vorige topic - Volgende topic

justDick

Hallo,

Komende week wil ik een pompoenbier brouwen.
Nu zie ik een beetje op tegen het filteren.
Is het verstandig om de pompoen voor te behandelen met pecto enzym of is dit nutteloos en geeft dit andere ongewenste effecten.
Ik denk dan om de pompoenvloeistof bij het maischen toe te voegen.
Pompoen is 20% van de stort.

Advies is welkom :biersmile:
Dick

foz

Wat ik van pompoenbier heb gezien wordt de vruchtvlees geroosterd en door de maisch gedaan. Je wilt immers de zetmelen in de vruchtvlees omzetten in suikers.

Eskil

Roosteren lijkt mij inderdaad. essentieel voor de smaak.

Gerb

Normaal gesproken verhit je de pompoen voor het toevoegen. Dit betekent roosteren in de oven of koken. Pompoen bevat wel pectine, dus pectinase helpt wel tegen eventuele verdikking.

justDick

Mijn info was niet compleet.
Ik ga sowieso roosteren, maar dan direct aan de maisch toevoegen geeft kans op verstopping.
Het idee achter de pecto enzymen is dat de pompoen veel vloeibaarder wordt, ergo beter te filteren.
Alleen heb ik geen idee of er ook negatieve effecten aan vast zitten.

Dick

SanderH

Tot nu toe heb ik nog geen enkel pompoen bier geproefd waarvan ik kon zeggen dat ik die lekker vond. Dus mijn advies is een lekker biertje te maken. De pompoen te gebruiken voor een pompoen soep, waar ik dan wel weer heel erg gek op ben, vooral diegene die me vrouw maakt. En daar dan een lekker biertje bij te drinken.
Smaken verschillen gelukkig! En als iemand denkt toch het ultieme pompoen bier te hebben gemaakt, wil ik het altijd proberen. Ook mijn probeersels hebben wisselende resultaten.

CuracaoBrew

Citaat van: justDick op 21-10-2016  20:41 uHallo,

Komende week wil ik een pompoenbier brouwen.
Nu zie ik een beetje op tegen het filteren.
Is het verstandig om de pompoen voor te behandelen met pecto enzym of is dit nutteloos en geeft dit andere ongewenste effecten.
Ik denk dan om de pompoenvloeistof bij het maischen toe te voegen.
Pompoen is 20% van de stort.

Advies is welkom :biersmile:
Dick

Pompoen in de oven roosteren en vervolgens in blokjes in mout/hopzakjes doen. Deze gedurende het gehele maischproces erin laten. Werkte bij mij prima.
Eindresultaat:

Vergelijkbare Topics (7)

43781

Reacties: 11
Gelezen: 1292

32558

Reacties: 11
Gelezen: 1892

19789

Reacties: 1
Gelezen: 1705

35753

Reacties: 5
Gelezen: 1307

442

Gestart door den_organolept

Reacties: 8
Gelezen: 9870

30-12-2002 10:05 u
door den_organolept
39919

Reacties: 45
Gelezen: 4571

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.