Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Vergisting start niet

Gestart door Dannenberg, 19-09-2016 08:52 u

Vorige topic - Volgende topic

Dannenberg

Hallo,

Ik heb 12 liter vers geperst appelsap, maar de vergisting wil niet starten.
1e gist op appelsap aangemaakt toen het geactiveerd was in 12 liter gegoten.
2 dagen later
2e gist op suikerwater aangemaakt na activiteit in fles gedaan maar ook deze start niet.

Hoe kan dit.
Temp is ok en stabiel
Sg 1055
8,5 gram/liter zuur
pH 3,7
Kan er te veel sulfiet in appelsap zitten waardoor gisting stop word gezet?. Alle suggesties zijn welkom.

foz

Als het vers geperst is zal er geen sulfiet in zitten. Of heb je dat zelf toegevoegd?

Dannenberg

Ik heb fles schoongemaakt met sulfiet, en ik heb ook in het SAP sulfiet toegevoegd 2 g voor 10 liter.

Serge VL

Als je teveel sulfiet toevoegt is dit nadelig voor de start van je vergisting, die ontneemt alle O2 uit je most waardoor de gist zich niet zo snel meer gaat vermenigvuldigen of zelfs afsterft, de start van de fermentatie later is of start niet ten gevolge van het afsterven van je gist.
Alle info (redelijk technisch) over hoeveel sulfiet wanneer toevoegen en de gevolgen eventuele oplossingen op deze website : http://www.brsquared.org/wine/Articles/SO2/SO2.htm
De hoeveelheid van de toe te voegen sulfiet is in grote maten afhankelijk van je pH van je most en het type sulfiet dat je gebuikt, natrium of kalium metabisulfiet.
1 gr/10l wordt normaal voorgeschreven om toe te voegen aan most 2 gr/10l is wel het dubbele!!!, dus dit zal wel een negatieve invloed hebben op je vergisting (tragere start of zelfs geen start).
(oplossingen bij te veel sulfiet toevoegen is terug even beluchten en nieuwe gist toevoegen maar je loopt dan wel het risico op oxidatie daar je niet echt weet hoeveel sulfiet er werkelijk nog te veel in zit zie Pt. 15 op de website)
Welke gist heb je toegevoegd?

Dannenberg

Sweet cider van Brouwmarkt.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Serge VL

Ik zou als die na 3 dagen niet aan het gisten is (te controleren door meting van SG) een gist starter maken van 1L gewoon gepasteuriseerd appelsap uit de winkel waar je een pakje gist hebt aan toegevoegd en 12h heeft kunnen opkweken, zodoende dat deze verse gist al goed actief is.
Na het toevoegen van de starter eventueel even goed omroeren om een beetje te beluchten, zeker niet overdrijven met beluchten daar je ook de boel niet wil oxideren.
Dan komt dat wel goed.

HermanH

Ik zou volgens de "opschaal methode" werken als hij echt niet opstart, een starter maken van bvb 1 liter appelsap uit brik, daar 0,5 liter van uw gesulfiteerd appelsap aan toe voegen, wachten tot het opgestart is, daarna idem aanvullen met 1 liter, 2 liter, 4 liter enz... Zo heb ik ooit ook al eens wijn aan "de praat" gekregen die niet wou opstarten.... Succes!

hopjesvla

Niet om het topic te kapen, maar is sulfiet nodig? Het wordt toch alleen gebruikt om de boel te ontsmetten, toch? Als je wat puro gebruikt icm gepasteuriseerd appelsap, is dan die sulfiet nog nodig dan?

Serge VL

Citaat van: hopjesvla op 21-09-2016  08:49 uHet wordt toch alleen gebruikt om de boel te ontsmetten, toch?
Sulfiet wordt ook als antioxidant gebruikt, met andere woorden tegen de bruin verkleuring en om oxidatie smaken te vermijden. Deze heb je snel bij appelsap/cider/wijn

foz

Volgens mij gebruik je sulfiet in de vorm van campden tablets alleen tegen het einde van de vergisting om de gist te stoppen/doden als je een zoete stille cider wil. Lijkt mij dat hier spake is van een gistvijandige werkwijze.

Jacques

Citaat van: Serge VL op 21-09-2016  13:49 uSulfiet wordt ook als antioxidant gebruikt, met andere woorden tegen de bruin verkleuring en om oxidatie smaken te vermijden. Deze heb je snel bij appelsap/cider/wijn

Klopt. Dit is één van de redenen waarom in de wijnmakerij veel sulfiet wordt gebruikt.

Ook bij bier kan dit...

Dannenberg

Gelukkig vergisting is toch begonnen, bedankt voor tips. Zal ze volgende keer gebruiken. Ben er wel achter dat ik dus voorzichtig met sulfiet moet zijn.

Vraag Citroënzuur is toch ook tegen oxidatie?

Jacques

Citaat van: Dannenberg op 24-09-2016  16:06 uGelukkig vergisting is toch begonnen, bedankt voor tips. Zal ze volgende keer gebruiken. Ben er wel achter dat ik dus voorzichtig met sulfiet moet zijn.

Vraag Citroënzuur is toch ook tegen oxidatie?

Citroënzuur zat voeger in een eend.  ;)

Citroenzuur is inderdaad ook een anti-oxidant. Bij sulfiet wordt het echter toegevoegd om de pH te verlagen waardoor SO2 gas vrijkomt. Dat gas zorgt voor de desinfecterende werking van van sulfiet. Zodra het gas uit de vloeistof is heeft sulfiet geen werking meer. Het SO2 gas werkt zeer irriterend op je slijmvliezen (denk aan neus en ogen).  Vanwege de nadelen van dit middel gebruiken de meeste hobbybrouwers andere middelen om te desinfecteren.

Kwagga

Citroenzuur is geen antioxidant, ascorbinezuur wel. Oxidatie verkleurt appelsap maar geeft wel een betere appelsmaak.

Jacques

Citaat van: Kwagga op 24-09-2016  16:32 uCitroenzuur is geen antioxidant, ascorbinezuur wel. Oxidatie verkleurt appelsap maar geeft wel een betere appelsmaak.

Als zodanig is citroenzuur geen antioxidant maar het versterkt wel de werking van andere oxidanten.
Als je over appelschijven citroenzuur sprenkelt verkleuren deze minder snel.

Drents Hopbier

Citaat van: Kwagga op 24-09-2016  16:32 uCitroenzuur is geen antioxidant, ascorbinezuur wel. Oxidatie verkleurt appelsap maar geeft wel een betere appelsmaak.

Zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Citroenzuur

Hopbier

Kwagga

Ascorbinezuur wordt na oxidatie omgezet tot dehydroascorbinezuur. Tot wat wordt citroenzuur omgezet? Citroenzuur is antioxydant in nl.wikipedia maar niet in en.wikipedia. Ook anderen twijfelen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg:Citroenzuur

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.