Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Oude slurrie of nieuwe slurrie bewaren

Gestart door Battum80, 26-07-2016 21:21 u

Vorige topic - Volgende topic

Battum80

Ik heb een maand of 6 geleden Affligem gist opgekweekt vanuit een fles en hier een bier mee gebrouwen. Dit is een prima bier geworden maar achteraf gezien had ik een grotere starter moeten maken. De slurrie heb ik bewaard in een pot in de koelkast.
Een maand later heb ik nog een bier gebrouwen en met een deel van de slurrie vergist en de rest weggegooid. Dit is een geweldig bier geworden. Deze is bijna op, dus tijd om een nieuwe te brouwen. Omdat deze slurrie een maand of 4 in de koelkast heeft gestaan in een pot onder het bier, heb ik een starter gemaakt van een eetlepel van de gist tot de hoeveelheid die ik volgens BrouwHulp nodig heb.
Nu mijn vraag: ga ik de oude slurrie weer weggooien en na de vergisting de nieuwe weer bewaren of laat ik de oude, waar nog veel van over is, in de koelkast staan? Ik vraag dit omdat ik heb begrepen, dat er mutaties optreden elke keer dat een gist wordt hergebruikt.

RienP

Ik zou de oude gist weggooien. Deze is namelijk langzaam aan het afsterven. Je kan dan beter van de nieuwe gist weer een deel bewaren. (ondanks eventuele mutaties die optreden).
Bedenk wel dat een mutatie niet hoeft te betekenen dat de gist slechter wordt.

seed7

Gist muteert, maar niet zo snel dat je binnen een paar brouwsels smaakafwijkingen krijgt. Je kunt de gist van het huidige bier weer op de zelfde manier bewaren. Je had ook een grotere starter kunnen maken en daar een deel van bewaren. Dan heb je in theorie de fitste gist om te bewaren.

Een eetlepel is best wel veel gist om een starter mee te maken, liever een theelepeltje of zelfs een half. Je wilt zoveel mogelijk nieuwe jonge cellen en die krijg je niet als je heel veel oude in een starter stopt

Ingo

Battum80

Bedankt voor de adviezen, ik zal de volgende keer met minder gist beginnen en een deel van de starter bewaren. (een 3 liter erlenmeijer is onderweg)

Als ik maar zo weinig gist nodig heb om een starter te maken, kan ik ook minder van de slurrie bewaren lijkt me. Ik heb nu deze bewaarbak, maar die is wat aan de grote kant. Kent iemand makkelijke kleine potjes waarvan ik er meer in koelkast kwijt kan zonder alle ruimte in beslag te nemen?

abroeders

Voor bewaren op korte termijn in de koelkast gebruik ik kleine pesto potjes of mini jam-potjes. Slurry bewaar ik maar maximaal 6-7 maanden in de koelkast, niet omdat deze dan niet meer opkweekbaar zou zijn, maar omdat ik denk dat het risico op infecties groter wordt. Draai de dekseltjes niet te vast en controleer zeker in het begin de drukopbouw in de potjes.

Voor langere termijn opslag gebruik ik 5ml buisjes zoals deze. Deze gebruik ik om gistslurrie samen met een beetje glycerine in te vriezen bij -18 graden celcius. Laatst nog probleemloos een buisje met 1,5 jaar oude gist opgekweekt. In mijn giststarter topic beschrijf ik mijn werkwijze.
Tegenwoordig doe ik het iets anders. Ik kweek eerst verse gekochte gist op in een erlenmeyer en gebruik de slurry uit mijn starter samen met glycerine om in te vriezen. Hierdoor heb ik vitalere gistcellen welke ik invries.

Johnny Stardust

Recent heb ik ook de Affligem gist opgekweekt. Het bier dat ik met deze gist heb gemaakt was erg lekker van smaak. Volgens mij is de gist hier grotendeels debet aan ;)

Nadat ik het bier gebotteld heb is mij opgevallen dat het heel lang 'troebel' is gebleven. Zelfs tot nu (ca. 4/5 maanden verder) is het bier nog niet helemaal helder. Mijn vraag aan jou: bij jou is de smaak van het bier ook goed, maar heb jij ook soortgelijke troebelheid in je bier?

Battum80

Citaat van: Johnny Stardust op 28-07-2016  20:21 uMijn vraag aan jou.., bij jou is de smaak van het bier ook goed, maar heb jij ook soortgelijke troebelheid in je bier?

Nee, in tegendeel, vooral de tweede is mooi helder geworden. Ik heb wel een coldcrash gedaan en een half buisje clarex gebruikt.

Johnny Stardust

Citaat van: Battum80 op 28-07-2016  22:14 uNee, in tegendeel, vooral de tweede is mooi helder geworden. Ik heb wel een coldcrash gedaan en een half buisje clarex gebruikt.

Van een bekende van me (hij is brouwmeester bij Heineken) begreep ik dat de Affligem gist (voor de overige meelezers: Affligem is eigendom van Heineken) een 'rare' gist is. Deze heeft soms vooral problemen met helder worden (vandaar mijn vraag), zeker wanneer je die gist opkweekt uit een fles bestaat de kans op 'doffigheid & troebelheid" in de fles. Wanneer je vervolgens deze gist weer een keer opkweekt schijnt deze zich weer anders te gedragen en kan deze wellicht ineens toch weer helder worden. Overigens heeft dit geen smaakafwijking tot gevolg. Alleen is het uiterlijk iedere keer weer anders. Aangezien het aangezicht natuurlijk ook wat wil, is dit er de reden van waarom ze bij Affligem deze gist iedere keer weer opnieuw opkweken en de eigenschappen monitoren alvorens deze toe te voegen aan het wort en waarom er niet gebruik wordt gemaakt van de slurrie van een vorig brouwsel.

Battum80

We gaan zien hoe de derde uit de bus (of beter vat) komt. Er is nu een hevige vergisting aan de gang met een dikke laag schuim. Als het nog gekker wordt moet er een blow-off op.

De beide getrapte starters voor deze batch waren overigens wel mooi helder bij het afgieten.

Johnny Stardust

Citaat van: Battum80 op 29-07-2016  14:58 uWe gaan zien hoe de derde uit de bus (of beter vat) komt. Er is nu een hevige vergisting aan de gang met een dikke laag schuim. Als het nog gekker wordt moet er een blow-off op.

De beide getrapte starters voor deze batch waren overigens wel mooi helder bij het afgieten.

Oei? Te veel gist?

Zie je overigens al verschil tussen de vergistingen? Qua helderheid etc?

Mijn Affligem was in het begin overigens ook kraakhelder maar werd een tijd nadat deze in de fles had gezeten steeds doffer/troebeler.

Battum80

Citaat van: Johnny Stardust op 29-07-2016  15:09 uOei? Te veel gist?

Zie je overigens al verschil tussen de vergistingen? Qua helderheid etc?

Mijn Affligem was in het begin overigens ook kraakhelder maar werd een tijd nadat deze in de fles had gezeten steeds doffer/troebeler.

Misschien een beetje veel, denk niet teveel. De vorige 2 hadden ook een heftige vergisting. Mijn eerste werd naar verloop van tijd ook doffer.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.