Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Rode tripel; Triply Red

Gestart door marc0871, 28-06-2016 18:55 u

Vorige topic - Volgende topic

marc0871

Ik ben van plan onderstaand recept te brouwen, met als doel een rode tripel.
Daar heb ik nog wel een paar vraagjes over.

1) Voor de rode kleur heb ik de Amber mout van goldswaen gekozen (al in huis).
Krijg ik met deze hoeveelheid voldoende rood in het bier, of moet er wat meer in?

2) Volgens BrouwHulp wordt het bier met deze hoeveelheid Citra 'zeer bitter'.
In mijn Blondje had ik 10 gram minder voor het bitter en dat vond ik nou niet echt bitter.
Dat kwam waarschijnlijk mede door de Munich Dark, die hem een behoorlijk zoete toets meegaf.
Hij mocht van mij in ieder geval best een stuk bitterder.
Wordt het, bij afwezigheid van de Munich Dark, nu misschien té bitter? Samentrekkend hoeft van mij nou ook weer niet ;)

Verdere rare dingen hoor ik ook graag.

BrouwHulp Recept uitdraai

Basis
OmschrijvingWaarde
Kenmerk001
Naam receptTriply Red
Brouwdatumnnb
BiertypeIrish Red Ale
Volume20,2 l
Begin SG1,081 SG
Berekende kleur (Morey)17 EBC
Berekende bitterheid (Rager)79 IBU
Brouwzaalrendement75,0 %
Kooktijd60 min.

Water en brouwzouten
HoeveelheidIngrediënt
18,00 lWater uit Zuidplas
11,61 lSpoelwater

Vergistbare ingrediënten
HoeveelheidNaamMouterijKleur%
5,000 kgSwaen PilsnerDe Swaen3 EBC71,4 %
1,000 kgSwaen Munich LightDe Swaen14 EBC14,3 %
0,250 kgWhiteSwaen tarwemoutDe Swaen4 EBC3,6 %
0,250 kgGoldSwaen AmberDe Swaen70 EBC3,6 %
0,500 kgKristalsuikerSupermarkt0 EBC7,1 %

Maischschema
OmschrijvingTemperatuurStap tijdRust tijdBeslagdikte
Eiwitrust53,0 °C1 min.10 min.2,8 l/kg
Beta-amylase63,0 °C20 min.60 min.2,8 l/kg
Alfa-amylase72,0 °C15 min.10 min.2,8 l/kg
Uitmaischen78,0 °C10 min.5 min.2,8 l/kg

Hop
HoeveelheidNaamType% alfazuurKooktijd/toevoegingIBU
40,0 gCitrabellen12,0%60 min.66,1 IBU
40,0 gCitrabellen12,0%10 min.13,2 IBU

Gist
HoeveelheidNaamType
2,0 pak(ken)British Ale Yeast (1098)bovengist

RienP

79 IBU is heel veel voor een tripel, want een tripel hoeft ook niet bitter te zijn. Dat draait namelijk om de moutigheid en de smaak van de gist. Dan kun je beter op 25-35 IBU mikken. Anders wordt het meer een DIPA.

Je recept is nu een beetje van alles wat. Je noemt het een tripel, maar bitter genoeg voor een DIPA en een Engelse gist. Probeer goed voor jezelf te bedenken wat voor bier je wil. Dat maakt voor meelezers hier ook makkelijker om tips te geven.

Ik zou in ieder geval de 53 ºC stap eruit gooien want die heeft niet zoveel toegevoegde waarde. 

marc0871

Kijk, kan ik wat mee.
Ik vond ook al dat de IBU vrij hoog was. Vandaar de vraag.
Eigenlijk was de hoeveelheid ook ingegeven nav. de (het gebrek aan) bitterheid van mijn Blondje.
Nu is de hop ook van oogstjaar 2014, dus misschien heeft het daar ook nog mee van doen.

Dat het bier op verschillende gedachten hinkt, daar ben ik mij van bewust. Ik wilde eigenlijk verschillende dingen uitproberen. Vooral een tripel die rood is ;D ;)
Ik ging niet echt voor een specifiek type.

De 53 ºC stap was ik al van plan over te slaan. 78 waarschijnlijk ook. Na de alfa ga je toch koken.

Nog op- of aanmerkingen mbt. de (hoeveelheid) Amber?

Juindorper

Citaat van: marc0871 op 28-06-2016  20:28 uVooral een tripel die rood is ;D ;)
Ik ging niet echt voor een specifiek type.
Ik vind dit anders behoorlijk specifiek.
Maar als je een tripel wilt dan zou ik wel een Belgische gist gebruiken.

En wat dat blondje betreft, als die niet verschrikkelijk bitter is geweest dan is de kwaliteit van je hop wel erg beroerd.

marc0871

Erg weinig bitter. Kwam amper boven de zoetigheid uit.
Vond ik ook een beetje vreemd, met op de verpakking 12,5% alfa.
Zal dan wel met het oogstjaar te maken hebben.
50 gram Brewers gold met 3,75% :o alfa op de verpakking (ja echt. Besteld als ~7% bij de Brouwmarkt :-\), gaf nog meer bitterheid aan mijn porter.

Hmmm, ja. Belgisch biertype. En een Red Ale is weer Iers. Lekker allegaartje, nietwaar ;D
Ik dacht ook meer dat een tripel meer met het alcoholpercentage te maken had.
Nou ja. Gist is gauw besteld.

Als ik het nou een Strong Red Ale noem, past het dan beter ;D

Brouwers

Citaat van: marc0871 op 28-06-2016  21:02 uErg weinig bitter. Kwam amper boven de zoetigheid uit.
Vond ik ook een beetje vreemd, met op de verpakking 12,5% alfa.
Zal dan wel met het oogstjaar te maken hebben.
50 gram Brewers gold met 3,75% :o alfa op de verpakking (ja echt. Besteld als ~7% bij de Brouwmarkt :-\), gaf nog meer bitterheid aan mijn porter.

Hmmm, ja. Belgisch biertype. En een Red Ale is weer Iers. Lekker allegaartje, nietwaar ;D
Ik dacht ook meer dat een tripel meer met het alcoholpercentage te maken had.
Nou ja. Gist is gauw besteld.

Als ik het nou een Strong Red Ale noem, past het dan beter ;D
IBU van het bier zegt niet zo heel veel hoe bitter een bier smaakt. Heeft allemaal met body, zoet etc.. te maken. Dus een droog bier met lage bitterheid kan een stuk bitterder smaken dan een vol bier met hoge bitterheid. Daarnaast moet je er altijd rekening mee houden dat de berekening van alle brouwprogramma's een benadering zijn. Niet ieder model is even goed om de bitterheid te berekenen, daarom kan je uit meerdere modellen kiezen. Ieder model heeft zijn eigen sterktes en zwaktes.

Wat betreft het bier: http://www.wiki-hobbybrouwen.nl/dokuwiki/doku.php?id=biertypen:biertypen_omschrijvingen#imperial_red_ale
Als je echt een red ale wil maken, dan zou ik wat zaken aanpassen. Om te beginnen de tarwe eruit, carared toevoegen voor de kleur en karamelsmaak en misschien 1 procent choco mout. Verder de hopgiften wat ingewikkelder. De 60 min gift zou ik overslaan of op zijn minst heel erg beperken en verder zo veel mogelijk late hopgiften (20, 10, 0 en koudhop). Richten op 55-70 ibu.

Als je eigelijk een rode tripel wil brouwen dan zou ik pilsmout, munich, mogelijk tarwe, en 15% suiker. bitterheid 25-40 ibu, en late hopgiften voor de smaak(niet stijlvast maar zeker lekker). Belgisch gistje en rode bieten voor de kleur. Is al heel veel over rode bieten en bier geschreven, dus dat mag je verder zelf uitzoeken ;D

SanderH

Voor een Amber (rood) kleurtje zou je inderdaad wat cara mout kunnen gebruiken.

Heb een test gedaan om wat Amber Ale roder te krijgen met bietensap. Vond het resultaat qua kleur erg tegenvallen. Het bier vergiste iets droger uit, maar vond het niet roder dan de voorgaande versie zonder bieten.

Je uitdraai komt uit BrouwHulp, wat is de bitterheidsindex voor dit recept? Zoals Brouwers terecht opmerkte is de ervaring van de bitterheid afhankelijk van diverse factoren.

Erick

Als je een tripel wilt, moet je dan in BrouwHulp niet het biertype op tripel zetten? Ik gebruik zelf BrouwHulp niet maar in Beersmith werkt dit wel zo.
Het biertype staat nu op irish red ale...

marc0871

Ok. gaan we terug naar de tekentafel.
Of zou hier nog een redelijk biertje uit kunnen komen? (sterke uitprobeerneigingen heeft >:D  (en wat let me ;)))

Nou ja. Ik ga nog even verder sleutelen
Bedankt voor de input zover. Ga ik wat mee doen.

Keep it coming.
Need. More. Input.
Jaja, ik weet ::)

marc0871

Citaat van: SanderH op 28-06-2016  21:53 uVoor een Amber (rood) kleurtje zou je inderdaad wat cara mout kunnen gebruiken.

Heb een test gedaan om wat Amber Ale roder te krijgen met bietensap. Vond het resultaat qua kleur erg tegenvallen. Het bier vergiste iets droger uit, maar vond het niet roder dan de voorgaande versie zonder bieten.

Je uitdraai komt uit BrouwHulp, wat is de bitterheidsindex voor dit recept? Zoals Brouwers terecht opmerkte is de ervaring van de bitterheid afhankelijk van diverse factoren.

Bitterheidsindex was 0,98.

Citaat van: Erick op 28-06-2016  22:02 uAls je een tripel wilt, moet je dan in BrouwHulp niet het biertype op tripel zetten? Ik gebruik zelf BrouwHulp niet maar in Beersmith werkt dit wel zo.
Het biertype staat nu op irish red ale...

Mja. Dit recept ging zoveel kanten op, dat ik het ook niet meer wist.
Een Irish Red Tripel, met Engelse gist en Amerikaanse hop.
Ben je er nog?  ;D

RienP

Op zich is het niet erg om stijlen te mengen en te experimenteren. Zolang je maar in gedachten houd waar je naartoe wil en wat je met smaken aan het doen bent. Net als bij koken kun je ook bij brouwen alles met elkaar combineren. Dat levert vast wel wat drinkbaars op, maar of het nu is wat je wilde en echt lekker is... dat is een tweede.  ;D

marc0871

Dat was ook een beetje de insteek.
Eigenlijk ben ik dat al vanaf het begin aan het doen; gewoon vanuit een idee een biertje brouwen.
Ik ben voor mezelf als het ware benchmarks aan het zetten, die ik later nog kan tweaken en in combinaties kan gebruiken. Inderdaad net als bij koken.
Als je dan weet wat de ingrediënten met elkaar doen, dan gaat de echte lol pas beginnen.
Ook van missers kan je leren. Misschien nog wel meer dan van successen.

Adbrouwt

Hoe voeg je de bitterhop toe tijdens het brouwen. Sinds ik mijn hop direct in de ketel gooi tijdens het koken ipv een hop zakje te gebruiken is mijn bitterheid flink toegenomen.

seed7

In de basis is een Tripel pilsmout plus suiker tot 20%. Om die met minimale middelen in te kleuren Aroma50/Belgische ambermout plus een puntje ontbitterde zwartemout. Als je van wat meer bitterheid in een tripel houdt zoek dan even op hoeveel IBU de Westmalle heeft als uitgangspunt.

Ingo

Vergelijkbare Topics (7)

44628

Reacties: 4
Gelezen: 760

28344

Reacties: 8
Gelezen: 3195

12109

Gestart door goom

Reacties: 7
Gelezen: 3603

34724

Reacties: 6
Gelezen: 2741

17612

Reacties: 5
Gelezen: 2449

23334

Reacties: 28
Gelezen: 8925

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.