Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Behoefte aan functioneren van het Labo

Gestart door Jacques, 30-05-2016 21:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Dit is een afgesplitst topic.

Citaat van: RGeraads op 30-05-2016  14:39 uVanaf dit jaar moeten zelfs de buitenlandse inzenders BNR flessen gebruiken

Is hierover overleg geweest met andere verenigingen?

Toch jammer dat het Labo niet functioneert. De keurmeesters horen de regels niet te bepalen maar de verenigingen. Zij organiseren immers de wedstrijd. De keurmeesters zijn facilitair...

William

Citaat van: Jacques op 30-05-2016  21:49 uIs hierover overleg geweest met andere verenigingen?

Toch jammer dat het Labo niet functioneert. De keurmeesters horen de regels niet te bepalen maar de verenigingen. Zij organiseren immers de wedstrijd. De keurmeesters zijn facilitair...

Bij het laatste LABO overleg in Wijlre bij het ONK 2014 was dit min of meer besloten. Aangezien dit ook de laatste actie van het LABO was is dit nooit meer opgevolgd.
Ook op de LABO sectie op dit forum gebeurt niet veel / of wordt niet gereageerd op vragen.

Inderdaad jammer dat het LABO niet meer actief is.

orangeloo

Citaat van: William op 30-05-2016  21:54 uInderdaad jammer dat het LABO niet meer actief is.

Het zou mooi zijn dat er op zijn minst nog 1 actie zou komen van het LABO team.
Namelijk een poging om nieuwe leden te werven. Misschein dat er met "nieuw bloed" weer terug wat actie ontstaat.

William

Citaat van: Orangeloo op 30-05-2016  22:02 uHet zou mooi zijn dat er op zijn minst nog 1 actie zou komen van het LABO team.
Namelijk een poging om nieuwe leden te werven. Misschien dat er met "nieuw bloed" weer terug wat actie ontstaat.

Dat zou aan de voorzitters zijn van de huidige verenigingen. Het LABO bestaat niet meer.

orangeloo

Citaat van: William op 30-05-2016  22:11 uDat zou aan de voorzitters zijn van de huidige verenigingen. Het LABO bestaat niet meer.

OK, Dan is het inderdaad jammer dat de LABO niet meer actief is.  :(

RienP

Jammer dat het LABO er niet meer is. Is er verder dan ook niet contact/ overleg tussen de verschillende besturen?

Hoppenbrouwers

En bestaat een labo deel op dit forum maar een post plaatsen in die groep is vaak als roepen in de woestijn.

Zou het ook wel prettig vinden als er wat meer overleg is. Zeker in dat deel van het forum.

Wolter

Blijkbaar is er wel behoefte aan een labo 2.0. Misschien moet er eens worden geïnventariseerd bij de gildes en verenigingen of er mensen zijn die zich willen gezamenlijk willen verdiepen in het bedenken van een vorm waarin dit gegoten zou kunnen worden?

Hoppenbrouwers

Als die behoefte er bij het bestuur van de verenigingen zou zijn geweest had ik wel verwacht dat ze iets actiever zouden participeren in de gesprekken in het labo deel van dit forum.
Dat is namelijk besproken bij de voormalig labo leden. Nieuwe inventarisatie lijkt me dan ook overbodig aangezien dit al heeft plaatsgevonden.

Wolter

Citaat van: Hoppenbrouwers op 31-05-2016  10:43 uAls die behoefte er bij het bestuur van de verenigingen zou zijn geweest had ik wel verwacht dat ze iets actiever zouden participeren in de gesprekken in het labo deel van dit forum.
Dat is namelijk besproken bij de voormalig labo leden. Nieuwe inventarisatie lijkt me dan ook overbodig aangezien dit al heeft plaatsgevonden.

Dan heeft het er over klagen/schrijven op dit forum ook weinig zin en lossen we op met z'n allen niets op.
Ik denk dat de verenigingen en gildes zich voornamelijk richten op de eigen leden etc en helemaal niet direct actief met LABO aangelegenheden bezig zijn. Dus als je iets zou willen veranderen denk ik dat een pro-actieve aanpak meer oplevert.
Volgens mij is het labo gedeelte op dit forum vrij onbekend is ik zit al een tijdje op dit forum en moet toegeven dat ik er waarschijnlijk ook nog nooit iets mee gedaan heb. Maar ja, wat heeft het voor zin als het labo toch niet meer bestaat en er geen beslissingen (kunnen) worden genomen.

Adrie

Het probleem was indertijd meer dat er geen bestuursleden te vinden waren en er daarom niets anders op zat om het LABO op te heffen. Als er mensen opstaan die zich voor een nieuw LABO willen inzetten en het bestuur willen gaan vormen, is er geen belemmering om het LABO nieuw leven in te blazen.

orangeloo

Citaat van: Adrie op 31-05-2016  12:15 uHet probleem was indertijd meer dat er geen bestuursleden te vinden waren en er daarom niets anders op zat om het LABO op te heffen. Als er mensen opstaan die zich voor een nieuw LABO willen inzetten en het bestuur willen gaan vormen, is er geen belemmering om het LABO nieuw leven in te blazen.

Mij was niet bekend dat ze (toen) leden zochten... het kan zijn dat ik dat heb gemist.  :weetniet:
Maar ik heb het niet op het forum gelezen, en ook niet via ons gilde mee gekregen.
Maar zoals ik al zei, het kan zijn dat ik dat heb gemist. Net zoals het LABO gedeelte op het Forum.  :o

William

Het Labo-gedeelte op het forum is besloten voor de toen nog Labo-leden. Dit had als doel om na het opheffen toch nog de mogelijkheid te hebben te communiceren. Helaas is dat niet van de grond gekomen (veel voorzitter / labo-leden zijn geen fanatieke forumers).

Als de huidige voorzitters / vertegenwoordigers van verenigingen het wel zien zitten zouden die misschien toegang moeten krijgen tot dit gedeelte van het forum om zo het een en ander in gang te zetten. Ik zou zeggen - een revival van in ieder geval een overlegstruktuur op het ONK 2016  ;). Het ONK was meestal het enige vergadermoment van het Labo.

Citaat van: Orangeloo op 31-05-2016  19:59 uMij was niet bekend dat ze (toen) leden zochten... het kan zijn dat ik dat heb gemist.  :weetniet:

Jouw gilde heb ik volgens mij nooit gezien bij de Labo bijeenkomsten en ik heb er toch wel een stuk of 6 meegemaakt.

orangeloo

Citaat van: William op 31-05-2016  20:32 uJouw gilde heb ik volgens mij nooit gezien bij de Labo bijeenkomsten en ik heb er toch wel een stuk of 6 meegemaakt.

Ik vraag mij af of het "bestuur" van ons Gilde van het bestaan af weet. Het is een klein Gilde voor Wijn, bier en likeurbereiders. Zonder voorzitter maar met een woordvoerder en een penningmeester De "bestuursleden" zijn toevallig allebei wijnmakers. De afdeling Bierbrouwers is de laatste 5 jaar wel erg gegroeid. Misschien heeft het er wel iets mee te maken dat ik misschien wel iets te fanatiek ben en zo anderen enthousiasmeert.  ^-^  Het is dan ook niet gek dat je ons Gilde nog nooit heb gezien bij een bijeenkomst.

Ik denk ook niet dat ons Gilde in staat is om een ONK te organiseren, ik weet niet of dat een vereiste is om lid te worden van het LABO???
Maar als ik lees dat een bijeenkomst "maar" 1 keer per jaar is en gekoppeld wordt aan een ONK moeten er toch wel mensen te vinden zijn.

(Misschien een idee om deze discussie af te splitsen van deze topic, en er een nieuwe topic van te maken  :brouwen:)

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 31-05-2016  20:53 u(Misschien een idee om deze discussie af te splitsen van deze topic, en er een nieuwe topic van te maken  :brouwen:)

Dat is zo juist gedaan.

Jacques

Citaat van: William op 31-05-2016  20:32 uAls de huidige voorzitters / vertegenwoordigers van verenigingen het wel zien zitten zouden die misschien toegang moeten krijgen tot dit gedeelte van het forum om zo het een en ander in gang te zetten. Ik zou zeggen - een revival van in ieder geval een overlegstruktuur op het ONK 2016  ;). Het ONK was meestal het enige vergadermoment van het Labo.

Dat is geen probleem. Voorzitters/vertegenwoordigers van verenigingen kunnen toegang krijgen tot dit gedeelte van het forum als zij dit aangeven. Omdat de samenstelling van het bestuur van een vereniging regelmatig wijzigt is het goed om een update in de toegangsrechten door te voeren. Om dit te kunnen doen is informatie afkomstig van de verenigingen noodzakelijk.

orangeloo

Begrijp ik goed dat alleen een voorzitter van een vereniging / gilde lid kon / kan worden van LABO?
Of mocht / mag het ook een afgevaardigde zijn?
Omdat bij ons Gilde de woordvoerder(wij hebben geen voorzitter)  wijn maakt i.p.v. bier brouwt lijkt mij dat niet handig.
Ik wil het wel in ons gilde bespreekbaar maken.

Zijn er misschien ergens regels te vinden omtrent lidmaatschap?

William

Citaat van: Orangeloo op 31-05-2016  21:20 uBegrijp ik goed dat alleen een voorzitter van een vereniging / gilde lid kon / kan worden van LABO?
Of mocht / mag het ook een afgevaardigde zijn?
Omdat bij ons Gilde de woordvoerder(wij hebben geen voorzitter)  wijn maakt i.p.v. bier brouwt lijkt mij dat niet handig.
Ik wil het wel in ons gilde bespreekbaar maken.

Zijn er misschien ergens regels te vinden omtrent lidmaatschap ?

Algemeen idee was dat elk lid van de vereniging kan worden afgevaardigd.

De vereniging moet wel bij het Labo aangesloten zijn. Dat betekende dat je per betalend lid per vereniging een kleine jaarlijkse bijdrage betaalde waarvan een aantal administratieve zaken / website e.d. betaald werden. Uit het resterend budget van het Labo zijn de websitekosten voor de (komende) ONK's betaald.

Volgens mij was jullie gilde geen lid voor zover ik kan nagaan.

Ik kan de reglementen niet meer vinden.

Jacques

In het verleden betaalden de bij het Labo aangesloten verenigingen een bedrag aan het Labo.
Dat geld werd gebruikt voor een website en vergoeding van kosten van het Labo.
Inmiddels is de website van het Labo uit de lucht...

Brouwers

Voor degene die de labo site nog willen bekijken, ondanks dat hij nu uit de lucht is https://web.archive.org/web/20140718210149/http://www.labo.nu/

Oscar

Het LABO zou een overleg orgaan moeten zijn zonder bestuur. Gewoon overleg tussen de verenigingen onderling. Echter het "probleem" is de bestuurswisselingen in de verenigingen zelf en de overdracht van dit soort zaken wat niet goed gedaan wordt. Ik heb er destijds veel tijd ingestoken om er wat van te maken. Jammer dat dit doodgebloed is... :-[ :-\

Hoppenbrouwers

Overleg tussen verenigingen zonder labo bestuur is nu ook mogelijk. Het gebeurd echter weinig.

Wellicht een goed idee om de verenigingen actief te benaderen en in te lichten over de mogelijkheden binnen dit forum. Ik ben van mening dat een digitaal "labo" deel op dit forum een heel stuk effectiever en efficienter moet kunnen werken dan overleggen die georganiseerd zijn door een centraal bestuur.
Motivatie is cruciaal.

Adrie

Dat denk ik ook. Een keer per jaar bij elkaar komen is niet zo effectief, vooral niet omdat er altijd aardig wat verenigingen niet bij waren. Een forum werkt jaarrond.

Wolter

Labo 2.0 moet dus een digitaal overleg zijn en wellicht sporadisch een bijeenkomst tijdens een evenement als het onk?
Ik denk dat het voor mijn eigen vereniging de Bierkaai niet zo'n probleem zal zijn om hier een van de (bestuurs)leden mee te belasten en het labo tijdens elke bestuursvergadering even op de agenda te zetten.
Hoe ligt dat bij jullie vereniging/gildes?

Als pilot is het waarschijnlijk het beste om te kijken wie er via dit afgesplitst topic reageren en dan met deze groep te starten. Eerste klus die deze groep dan heeft is het inventariseren bij nog niet aangemelde gildes om te kijken of zij er ook oren naar hebben.

Hoppenbrouwers

Bij ons gebeurt dit al. Prima wat je beschrijft, dit bestaat echter al. Denk dat het zaak is dat elke gilde een afgevaardigde aanmeld die uit naam van de vereniging of het gilde kan/mag spreken als de voorzitter hier niet actief is. Dit gaf Jacques ook al aan. Zodra dat bekend is kan die toegang krijgen en kunnen we in het labo deel van dit forum verder.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.