Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Pomp voor HERMS of RIMS

Gestart door Happy100, 15-05-2016 10:54 u

Vorige topic - Volgende topic

Happy100

Een hele simpele vraag, wat moet de minimale opbrengst voor dit soort pomp zijn?

Jacques

Citaat van: Happy100 op 15-05-2016  10:54 uEen hele simpele vraag, wat moet de minimale opbrengst voor dit soort pomp zijn?

Voor een antwoord zul je wat meer moeten vertellen over jouw installatie.

rajd

Hou er i.e.g. rekening mee dat je in de praktijk nooit en te nimmer de doorvoer behaalt zoals die door de leverancier opgegeven is - de specificatie van de leverancier gaat uit van een opvoerhoogte van 0 cm en zonder belasting, hetgeen uiteraard niet realistisch is. Het debiet van je pomp wordt o.a. verlaagd door je leidingwerk (dunnere leidingen en bochtenwerk impliceren een hogere weerstand c.q. een lager debiet) en de opvoerhoogte.

Veel brouwers lijken tegenwoordig prima uit de voeten te kunnen met een Solar pompje (er zijn overigens meerdere modellen, het 24 V model heeft wat meer vermogen). Zelf heb ik ook zo'n pompje, maar nog niet aangesloten, dus ook nog niet echt een gevoel t.a.v. het vermogen.

JAVAL

De opbrengst van de pomp moet in verhouding zijn met de doorlaatcapaciteit van je filter, je moet altijd voorkomen dat de pomp je filterbed dichttrekt. M.a.w. de pompcapaciteit moet zo worden getrimd (met bv. een frequentieregelaar) dat hij net iets lager is dan de doorlaat van je filter. Ik heb zelf een Chinese pomp die 16 liter kan pompen maar ik denk dat ik i.c.m. met mijn filter aan de 6-7 liter per minuut kom. En dat vind ik prima voor een 50 liter installatie.
Jaap

rajd

Citaat van: JAVAL op 16-05-2016  12:33 uDe opbrengst van de pomp moet in verhouding zijn met de doorlaatcapaciteit van je filter, je moet altijd voorkomen dat de pomp je filterbed dichttrekt. M.a.w. de pompcapaciteit moet zo worden getrimd (met bv. een frequentieregelaar) dat hij net iets lager is dan de doorlaat van je filter. Ik heb zelf een Chinese pomp die 16 liter kan pompen maar ik denk dat ik i.c.m. met mijn filter aan de 6-7 liter per minuut kom. En dat vind ik prima voor een 50 liter installatie.
Jaap

Zou je een frequentieregelaar aanraden over een kraantje op de perszijde?

JAVAL

Een frequentieregelaar of een kraantje aan de perszijde.
Jaap

Eric v B

Ik gebruik een Iwaki MD 10, ik maisch in een elektrische wecketel van 27 liter en gebruik een filterplaat. Het pompje draait gewoon op vol vermogen maar heb in de persleiding een kogelkraan die half dicht staat. Als je de pomp vol laat draaien zonder de pers te knijpen, trek je het filterbed dicht. Als je een opvoerhoogte van een meter hebt dan zit je ongeveer op 6 liter per minuut. Laat ik met een geknepen kraan op 3 á 4 liter per minuut zitten zonder dat de filter dichtslaat.

Happy100

IK heb ervoor gekozen om een slangenpomp te gebruiken. Opbrengst 5 liter per minuut. Foto's volgen.

abroeders

Citaat van: Happy100 op 25-05-2016  22:27 uIK heb ervoor gekozen om een slangenpomp te gebruiken. Opbrengst 5 liter per minuut. Foto's volgen.
Ben voorzichtig met het gebruik van kranen  met een verdringerpomp. De druk kan hoog oplopen zodat je leiding klapt of losschiet als je de kraan te ver dichtzet.

beermenke

Absoluut per installatie verschillend. Ik heb een iwaki10 en pompt 6 liter per minuut
Heb wel een 1 pans rims en ruimte met zuiver wort van ca 5 liter. Trekt mijn filterbed absoluut niet dicht gelukkig. 1 x gehad toen ik veel te dikke maisch had en niet grof had geschroot
Klam geschroot met 5 kg mout gaat zonder problemen.

Vergelijkbare Topics (7)

43872

Reacties: 4
Gelezen: 654

34026

Reacties: 13
Gelezen: 3028

21410

Reacties: 3
Gelezen: 2028

1285

Reacties: 5
Gelezen: 4804

37208

Reacties: 12
Gelezen: 1762

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.