Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Klimaatkast

Gestart door Troj, 09-03-2016 09:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Troj

Beste leden,

Ik ben nieuw op dit forum, dus vergeef me als ik deze vraag in de verkeerde categorie stel of als deze al eens gesteld is. Ik ben op zoek naar een klimaatkast waar een vat met een diameter van 40 cm in past en 72 cm hoog is. Weet iemand waar ik een betaalbare klimaatkast kan kopen?

Nu verwacht ik dat mensen gaan roepen dat ik een oude koelkast kan kopen met een STC1000, maar met mijn twee linker handen is dat niet zo'n goed idee.

Alvast bedankt.

Battum80

1 koelkast

1 inkbird itc-308

1 Brewbelt

Gaten boren is niet nodig, dit lukt vast met 2 linkerhanden. Via google kan je wel vinden waar je deze spullen kan kopen

Troj

Beste Battum80,

Dank je wel voor je reactie. Helaas schat je me iets te hoog in. Ik wil niet zelf een constructie maken, maar echt een klimaatkast aanschaffen.

Brouwers

Citaat van: Troj op 09-03-2016  10:31 uBeste Battum80,

Dank je wel voor je reactie. Helaas schat je me iets te hoog in. Ik wil niet zelf een constructie maken, maar echt een klimaatkast aanschaffen.
Je kan toch wel een stekker in het stopconact steken? Want meer werk is het echt niet.

Verder zijn er geen standaard klimaatkasten te koop voor de vergisting. Afhankelijk van waar hij staat moet hij namelijk koelen en kunnen verwarmen. Daarnaast wil je de sensor tegen je vat aan kunnen plaatsen zodat je de bier temperatuur meet en niet de lucht temperatuur van je vat aangezien je gistvat tijdens de hoofdgisting warmte produceert.

Troj

Een stekker in een stopcontact is me wel eens gelukt inderdaad :-) Misschien moet ik nog eens goed kijken.

ChrisH1986

Is het nou serieus zo simpel dat je het vat in je koelkast zet, die brewbelt om het vat vouwt, de temperatuur instelt (ongeacht hoge of lage temperatuur) en de deur dicht doet?
Je kan het dan gewoon laten staan of verwarmt die riem het dan op 1 bepaalt punt van je vat?

Als het zo makkelijk is dan moet ik maar gauw eens een koelkastje gaan scoren haha! :)

Brouwers

Citaat van: ChrisH1986 op 04-07-2017  12:28 uIs het nou serieus zo simpel dat je het vat in je koelkast zet, die brewbelt om het vat vouwt, de temperatuur instelt (ongeacht hoge of lage temperatuur) en de deur dicht doet?
Je kan het dan gewoon laten staan of verwarmt die riem het dan op 1 bepaalt punt van je vat?

Als het zo makkelijk is dan moet ik maar gauw eens een koelkastje gaan scoren haha! :)
Ligt eraan hoe ingewikkeld je het wil maken maar met een iIkbird itc-308 is het inderdaad niets anders dan een stekker erin steken. Laatst eentje gekocht voor 30 euro op Amazon (dacht .de). Met de brewbelt of een andere warmtebron ben je dan snel klaar. Kind kan de was doen  :D

ChrisH1986

Citaat van: Brouwers op 04-07-2017  12:37 uLigt eraan hoe ingewikkeld je het wil maken maar met een Inkbird itc-308 is het inderdaad niets anders dan een stekker erin steken. Laatst eentje gekocht voor 30 euro op Amazon (dacht .de). Met de brewbelt of een andere warmtebron ben je dan snel klaar. Kind kan de was doen  :D

Nou het liefst zo simpel mogelijk haha.
Maar is het met zo'n belt niet het geval dat alleen het gedeelte waar die riem omheen zit gekoeld/verwarmd wordt en de rest minder?
Het lijkt mij namelijk het geval dat het op de plekken die het verst van de riem zitten, het toch iets warmer of kouder is dan de gewenste temperatuur of is dat niet het geval? Ik gebruik een vat van 30 L dus dan zal 1 belt voldoende moeten zijn?

ChrisH1986

En dan nog een vraagje wat betreft het koelen.
Is het dan zo dat je gewoon gecontroleerd kan koelen door je koelkast aan te sluiten aan de inkbird itc-308 en meer niet?
Ben een leek op dit gebied dus heb er nog helemaal geen verstand van:)

tdp

Citaat van: ChrisH1986 op 04-07-2017  14:36 uEn dan nog een vraagje wat betreft het koelen.
Is het dan zo dat je gewoon gecontroleerd kan koelen door je koelkast aan te sluiten aan de inkbird itc-308 en meer niet?
Ben een leek op dit gebied dus heb er nog helemaal geen verstand van:)

Ja, je steekt de stekker van de koelkast in de Inkbird, je plakt de sensor op het vat je kunt gecontroleerd koelen. Op de andere uitgang zet je een gloeilamp, brewbelt, keramische lamp, etc om te verwarmen indien nodig.

Gebruik de zoekfunctie op dit forum en je zult zien hoeveel er al over geschreven is, tevens is zul je veel kunnen vinden via de tags

ChrisH1986

Citaat van: tdp op 04-07-2017  14:47 uJa, je steekt de stekker van de koelkast in de inkbird, je plakt de sensor op het vat je kunt gecontroleerd koelen. Op de andere uitgang zet je een gloeilamp, brewbelt, keramische lamp, etc om te verwarmen indien nodig.

Gebruik de zoekfunctie op dit forum en je zult zien hoeveel er al over geschreven is, tevens is zul je veel kunnen vinden via de tags

Wat kunnen sommige dingen toch simpel zijn :biersmile:
Bedankt voor de info:)

ChrisH1986

Nog even een vraagje wat betreft de klimaatkast.
Ik heb nu de koelkast en de inkbird itc-308 aangeschaft.
Ik wil nu de vergisting eerst op 9 graden en vervolgens op 12 laten verlopen.
Is het dan ook noodzakelijk om hier ook nog een warmtebron aan toe te voegen of kan de inkbird in combinatie met de koelkast alleen, de temperatuur op 9 en later op 12 graden laten verlopen?

Easywoods

Citaat van: ChrisH1986 op 12-07-2017  12:41 uIk wil nu de vergisting eerst op 9 graden en vervolgens op 12 laten verlopen.
Is het dan ook noodzakelijk om hier ook nog een warmtebron aan toe te voegen of kan de inkbird in combinatie met de koelkast alleen, de temperatuur op 9 en later op 12 graden laten verlopen?

Zolang het buiten de koelkast warmer is dan de ingestelde temperatuur en de temperatuur niet doorschiet door koeling onder de ingestelde temperatuur hoef je inderdaad niet te verwarmen  ;)

P3SM

Wel nog even de thermostaat van je koelkast op zo koud mogelijk zetten want je wilt dat ie stopt met koelen op basis van je inkbird en niet omdat de thermostaat zegt dat het goed is!  ;)

tdp

Je zou de thermostaat ook kunnen overbruggen maar ik heb nog nooit problemen gehad dat het niet laag genoeg wou koelen.

P3SM

CiteerJe zou de thermostaat ook kunnen overbruggen...

Klopt, maar in combinatie met de eerder genoemde 2 linkerhanden leek me het naar koud draaien van de thermostaat de betere oplossing! ;D

Vergelijkbare Topics (7)

17822

Gestart door jtdaling

Reacties: 24
Gelezen: 18719

44266

Reacties: 6
Gelezen: 701

39883

Reacties: 1
Gelezen: 1042

35419

Gestart door Huibie

Reacties: 46
Gelezen: 11192

27669

Reacties: 37
Gelezen: 23533

44358

Reacties: 24
Gelezen: 2352

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.