Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Het gaat hard, heel hard

Gestart door Jacques, 01-01-2016 22:38 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Het gaat hard, heel hard. Het forum Hobbybrouwen.nl wordt steeds populairder.

Al jaren is een stijging te zien in het aantal pageviews dat het forum Hobbybrouwen.nl heeft. De laatste tijd stijgt het aantal pageviews spectaculair. In december 2015 waren twee keer zo veel pageviews dan in januari 2015. Afgelopen jaar zijn de pagina's van het forum zo'n 27,5 miljoen keer bekeken.

De groei komt vooral door niet-geregistreerde leden. Dit valt af te leiden van het feit dat het aantal leden van het forum wel alsmaar toeneemt maar dat deze toename minder groot is dan de groei in het aantal pageviews.
Veel beginnende hobbybrouwers weten de weg te vinden naar het forum. Het beschikbaar komen van beginnerspakketten bij de Hema en Xenos dragen daarbij zeker bij.

Vaak wordt het forum al een tijdje gevolgd voordat men zich aanmeldt als lid. Meestal om de mening van ervaren hobbybrouwers te vragen. Er is veel gezamenlijke kennis op het forum.

Veel hobbybrouwers die de fijne kneepjes van het brouwersvak via het forum hebben geleerd besluiten een commerciële brouwerij op te richten. Het forum is een broedplaats voor de Nederlandse biercultuur die zich steeds meer ontwikkeld. Het einde van deze ontwikkeling is nog lang niet in zicht.

TymonK

Leuke statistieken :)

Ook ik ben er in 2015 bijgekomen... Leerzaam forum! Voor de meeste vragen die ik heb kan ik als antwoorden vinden in de bestaande topics!

bierfan

Brouwmarkt en Van der Kooy  zullen hier wel blij mee zijn.

Jacques

Citaat van: bierfan op 02-01-2016  00:22 uBrouwmarkt en Van der Kooy  zullen hier wel blij mee zijn.

Andere leveranciers ook wel...

bierfan

Zoveel andere zijn er niet toch?

Jacques

Citaat van: bierfan op 02-01-2016  00:26 uZoveel andere zijn er niet toch?

Echt wel. Ik ga geen namen noemen maar ik ken heel wat meer leveranciers die actief zijn in Nederland en België.

lennart0r

Ik ben er ook in 2015 bijgekomen. Had al vaker geholpen met boer brouwen, maar dit jaar is het voor mij echt begonnen. Ik zie het zelfbrouwen en speciaalbier echt als trend. Bijvoorbeeld de heerlijke Nederlandse speciaalbieren die je tegenwoordig bij de Hema kunt kopen.

Het zullen ook wel gouden tijden zijn voor de leveranciers.

Lonnes

:groots:

Ik hang hier nu sinds oktober 2014 rond en voor mij is het forum een grote katalysator geweest. Veel ideeën opgedaan en veel geleerd hier!

GekkeGwuido

Citaat van: Jacques op 01-01-2016  22:38 uHet forum is een broedplaats voor de Nederlandse biercultuur die zich steeds meer ontwikkeld. Het einde van deze ontwikkeling is nog lang niet in zicht.

Niet te zeer naar de landsgrenzen kijken Jacques. Ook de Belgische hobbybrouwers en biercultuur varen wel bij dit forum ;)

Erick

Kan je je eigelijk ook zelf uitschrijven als lid van het forum Jacques? Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld nog ingeschreven die het afgelopen jaar (of jaren) niets hebbben gepost? Ook daar kan je populariteit en waardering aan afmeten.

Jeroen76

Ik wil de pret niet bederven hoor maar verkijk je niet op de aantallen als het gaat om pageviews of 'unieke bezoekers'. Ik ben zelf beheerder en oprichter van het munten en bankbiljetten forum www.munthunter.nl een zeer actief forum over een hobby die ik even aan de wilgen heb gehangen voor andere prioriteiten ;) Met ruim 10.000 unieke bezoekers per maand een druk forum, maar dit mogen we toch wel met een korreltje zout nemen.

Een forum wordt bezocht door legio bots. Zoeksite bots maar hier ook de bots van Google Ads die kijken op welke pagina ze welke advertentie kunnen plaatsen die past bij het betreffende het onderwerp. Zo kunnen er soms wel 10 bots tegelijk aan het zoeken zijn. in verschillende topics en subframe.  Helaas is de php software nog niet uitgerust met een optie om dat te omzeilen en telt Google Analatics deze 'bezoekers' gewoon mee.

Neemt niet weg dat het een booming onderwerp is en dat dit zeker een hoop nieuwe leden naar hier zal brengen. En kijk eens als je ook maar iets zoekt over bier, het forum staat meteen boven aan...

ciesvandekwis

Heel erg tof, zeker voor een niet commercieel initiatief! Kennis en ervaring uitwisselen kan alleen maar tot vernieuwing leiden. Ik denk maar aan alle lambiekbrouwers die er afgelopen jaar in Nederland en Vlaanderen zijn bijgekomen. Keep up the good work!

Oscar

Citaat van: lennart0r op 02-01-2016  01:48 uHad al vaker geholpen met boer brouwen,
;D ;D :lol: :lol: :lol:

Citaat van: lennart0r op 02-01-2016  01:48 uBijvoorbeeld de heerlijke Nederlandse speciaalbieren die je tegenwoordig bij de Hema kunt kopen.

:nut: Dat zijn er maar een paar... Wordt tijd dat je naar een goede slijter gaat voor je bier en niet naar de Hema... :)

broeder

Hoi,
Tja het hobbybrouwen is explosief gestegen.
In 1987 dacht ik nog dat ik de enige in Nederland was.
Had toen nog geen internet en via een flinke omweg ontdekte ik drogisterij Slamat in Utrecht,
waar ik tot mijn verbijstering brouwspulletjes zag staan. Slamat bestaat nog steeds en is een genot om te bezoeken.
groet,
broeder Willem

Jacques

Citaat van: Erick op 02-01-2016  09:33 uKan je je eigelijk ook zelf uitschrijven als lid van het forum Jacques? Hoeveel mensen zijn er bijvoorbeeld nog ingeschreven die het afgelopen jaar (of jaren) niets hebben gepost? Ook daar kan je populariteit en waardering aan afmeten.

In het verleden verwijderde ik leden die een tijd het forum niet bezocht hadden. Later kwam ik er achter dat er toch weel hobbybrouwers zijn die na een jaren niet gebrouwen te hebben de draad toch weer oppakken.

De bovenstaande statistieken gaan over pageviews. Elke keer als een pagina bekeken wordt is een pageview.
Als je kijkt naar het aantal nieuwe leden dan zie je dat deze ook per jaar toenemen. In het jaar 2013 waren het er erg veel, maar dat waren veel spamrobots. Door het treffen van de juiste maatregelen is daar een einde aan gemaakt.

Jacques

Citaat van: Jeroen76 op 02-01-2016  10:01 uIk wil de pret niet bederven hoor maar verkijk je niet op de aantallen als het gaat om pageviews of 'unieke bezoekers'. Ik ben zelf beheerder en oprichter van het munten en bankbiljetten forum www.munthunter.nl een zeer actief forum over een hobby die ik even aan de wilgen heb gehangen voor andere prioriteiten ;) Met ruim 10.000 unieke bezoekers per maand een druk forum, maar dit mogen we toch wel met een korreltje zout nemen.

Een forum wordt bezocht door legio bots. Zoeksite bots maar hier ook de bots van Google Ads die kijken op welke pagina ze welke advertentie kunnen plaatsen die past bij het betreffende het onderwerp. Zo kunnen er soms wel 10 bots tegelijk aan het zoeken zijn. in verschillende topics en subframe.  Helaas is de php software nog niet uitgerust met een optie om dat te omzeilen en telt Google Analatics deze 'bezoekers' gewoon mee.

Neemt niet weg dat het een booming onderwerp is en dat dit zeker een hoop nieuwe leden naar hier zal brengen. En kijk eens als je ook maar iets zoekt over bier, het forum staat meteen boven aan...

Er zijn meer indicatoren die laten zien dat het forum sterk in de lift zit.
Ik kijk ook regelmatig naar het aantal leden dat op een dag online is. Die gegevens worden niet door de software van het forum vastgelegd.
Wat ik zie is dat het aantal geregistreerde bezoekers dat het forum per dag bezoekt gestegen is van gemiddeld 50 naar zo'n kleine 400. Het aantal niet geregistreerde bezoekers ligt op het vijf tot tienvoudige daarvan. De spiders worden door de software van het forum herkent. Die zijn verantwoordelijk voor zo'n 10% van de pageviews.

Het mooiste van het forum is vind ik dat het zo veel nieuwe brouwerijen heeft voorgebracht. Gezien de trend mag verwacht worden dat dit er nog veel meer worden.

McMelloW

Jacques, gefeliciteeerd met deze behaalde resultaten. Het is erg mooi dat je dit zo faciliteert.
Een grote bron van informatie over bierbrouwen. Veel succes.
Ik hoop dat je nog meer adverteerders vindt die het betaalbaar houden.

Jeroen76

Ondanks bots spiders of wat dan ook mag het duidelijk zijn dat het een superactief forum is. Dat daar geen twijfel over bestaat. ;)

Wat een gemak toch dat internet en wat fijn dat er mensen zijn die een forum opstarten. Uit ervaring weet ik hoeveel werk er in het beheer van een forum zit en gaat zitten.

Top Jacques en van harte met al deze leden, gasten en brouwerijen. Denk dat de handel er goed aan doet om Jacques daar eens rijkelijk voor te belonen... Hahahaha! Zo veel leuke manieren om je winkel op de voorgrond te zetten met leuke acties en evenementen.

Gr. Jeroen

@

Gewoon uit nieuwsgierigheid, die statistieken zijn dat enkel pageviews via browsers, of zie je daar ook bijvoorbeeld de tapatalk gebruikers in terug?

Wel stoere getallen trouwens. Ik heb bewondering voor de moderatoren hier. Bedankt voor jullie effort, zo langzamerhand Is dit forum toch wel 'The place to go' als het gaat om Bierbrouwen.

Jacques

Citaat van: @ op 02-01-2016  23:16 uGewoon uit nieuwsgierigheid, die statistieken zijn dat enkel pageviews via browsers, of zie je daar ook bijvoorbeeld de tapatalk gebruikers in terug?

Wel stoere getallen trouwens. Ik heb bewondering voor de moderatoren hier. Bedankt voor jullie effort, zo langzamerhand Is dit forum toch wel 'The place to go' als het gaat om Bierbrouwen.

Het zijn de pageviews die de software van dit forum registreert. Volgens mij wordt er geen onderscheid gemaakt.

Richard Schouw

Mooi om te horen dat het zo goed gaat met dit forum! Ik ben zelf lid sinds een week of twee nu en heb al veel geleerd... Zo ben ik nu een gistkast aan het bouwen en lees ik vaak interessante artikels die ik later wel eens nodig zou kunnen hebben!

Ga zo door iedereen! :)  :proost: :nut:

hansHalberstadt

Misschien kun je ook kijken naar de ruimte die het forum in beslag neemt. Of naar het aantal berichten wat per dag gegenereerd wordt. Dat zegt iets over het actieve gebruik van het forum. Als dat net zo explosief toeneemt als het aantal pageviews dan zegt dat ook veel.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 25-03-2016  04:46 uMisschien kun je ook kijken naar de ruimte die het forum in beslag neemt. Of naar het aantal berichten wat per dag gegenereerd wordt. Dat zegt iets over het actieve gebruik van het forum. Als dat net zo explosief toeneemt als het aantal pageviews dan zegt dat ook veel.

Dat neemt ook toe, maar gelukkig niet zo explosief als het aantal pageviews. Het forum zou dan niet meer bij te houden zijn.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.