Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Speroni vloeistofpomp geschikt voor wort? Of andere tips?

Gestart door Houten Hoofd, 27-12-2015 22:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Houten Hoofd

Beste medebrouwers,

Onlangs hebben wij (twee amateurbrouwers) een vloeitstofpomp aangeschaft die geschikt was voor vloeistoffen rond de 100 ºC . Het was een klein model met een capaciteit van ongeveer 9 L/min. Vandaag is gebleken dat het nét genoeg is voor het terugpompen/rondcirculeren van het wort, maar voor het rondpompen na onze hevelfilter heeft deze pomp net niet genoeg power.

Nu zijn wij opzoek naar een ander model pomp. Wellicht hebben jullie een idee wat een goede aanschaf is. We hebben nu de Speroni Selfpriming KS 801/P op het oog die 60 L/min aankan. Maar volgens de website is deze niet geschikt voor temperaturen boven de 35 ºC...

We hebben nu een plastic apparaatje van Aliexpres, die volgens die website wel de 100 ºC aankon. Dit heeft ook gewerkt gelukkig. Maar die Speroni ziet er vele malen degelijker uit dan dat plastic ding wat we nu hebben.. We kunnen ons amper voorstellen dat die Speroni die temperatuur niet aankan.

Zijn die Speroni pompen bijvoorbeeld geschikt om van die Viton ringen in te plaatsen waardoor je wel vloeistof van ongeveer 100 ºC kan rondpompen of is dit onbegonnen werk?

We zijn erg benieuwd naar tips/aanraders!

Groetjes en happy brewing!

Jesse & Daniel

http://myalbum.com/photo/PPUCUzLm7PIa/720.jpg

_M_M_

Goede morgen.
Ik zou eerst beginnen je/jullie voor te stellen in het "stel je voor"  topic.

Mbt de pomp,  ik zou er niet aan beginnen. 
Je moet een voedselveilige pomp hebben die inderdaad tot zeker 100°C kan, en niet een pomp die gebruikt wordt in de tuin business.
Dan kun je beter een iwaki oid op de kop tikken,  ze worden hier op het forum ook regelmatig aangeboden.

Vriendelijke groet

Houten Hoofd

Ondertussen een jaar aan het brouwen en dit is ons volgende doel. Elke keer dat we brouwen investeren we een deel.
Hebben nu ongeveer 8 brouwsels achter de rug en hebben schrootmolen, vergistingsvaten, platenkoeler, hevelfilter, brouwketels, gasbrander en vaste aansluiting gemaakt voor aardgas zodat we lekker onze gang kunnen zonder gesjouw van flessen.

Maar goed. Nu willen we graag ons bier laten circuleren door het maischvat zodat het wort aanzienlijk helderder wordt. Vorige week een terugvloeisysteem gemaakt van koperen leidingen, daar miste alleen nog een pomp op.

Ik ga wat verder zoeken voor die voedselveilige pompen. Heb wat gelezen over de Grundfos pompen. Deze zouden tot 110C werken en zag dat deze werden aangeraden in een ander topic. Is zo'n pomp misschien een optie?

Fijne dag!

seed7

Die tuinpomp doet 60l/min. lijkt me wat veel. Grundfoss CV pomp kan maar dan wel een RVS uitvoering (prijzig). Even goed op het forum zoeken, er komen heel wat interessante modellen voorbij.

welkom,

Ingo

Houten Hoofd

Bedankt voor jullie berichten! Ga meteen weer verder zoeken. Na gisteren weet ik wel dat ik en pomp een hele leuke toevoeging vond, vandaar ik er zo graag voor wil gaan nu ;)

Brouwers

Citaat van: _M_M_ op 28-12-2015  08:10 uGoede morgen.
Ik zou eerst beginnen je/jullie voor te stellen in het "stel je voor"  topic.

Waarom?
Staat nergens in de forum voorwaarden dat dit moet om hulp te krijgen. Vind het verder opvallend dat met name de nieuwe leden van het forum dit meteen posten wanneer er een nieuw lid een vraag heeft. Kunnen we deze mensen niet gewoon helpen ipv eerst zichzelf voor te moeten stellen?
In de offline wereld verwacht je ook niet dat mensen eerst moeten uitleggen hoelang en waar ze brouwen voordat ze een vraag mogen stellen!
Mochten mensen zijn die er anders overdenken dan stel ik voor hier even een apart topic te openen, ipv deze verder te bevuilen.

On topic heb ik verder niet zoveel toe te voegen helaas, behalve dat je geen tuinpomp moet gebruiken.

_M_M_

Citaat van: Brouwers op 28-12-2015  09:16 uWaarom?
Staat nergens in de forum voorwaarden dat dit moet om hulp te krijgen.

Daarom begin ik ook met "ik zou beginnen.."

Nozem

Jezelf voorstellen kan natuurlijk nooit kwaad, plaats dan meteen een foto van je installatie zodat we weten waar je het over hebt.

Want je wil nu een pomp van 800 Watt kopen om het wort te laten circuleren. Ik weet niet hoe groot je installatie is maar dit lijkt me een onnodig grote pomp. Ook de maximale druk van 4.5 barg heb je niet nodig lijkt me. Een nieuwe pomp kopen om deze vervolgens te voorzien van nieuwe seals lijkt me niet handig, dan heb je de verkeerde pomp gekocht...

Zelf gebruik ik een Grundfos RVS tapwater pomp naar volle tevredenheid. Deze pompen hebben slechts een opvoerhoogte van een paar meter, dus een maximale persdruk van 0.2-1.0 barg. Maar meer heb je ook niet nodig lijkt me. Probeer eens in te schatten hoeveel liter per minuut je wilt hebben bij hoeveel meter opvoerhoogte. 60 l/min lijkt me ook erg veel, maar zoals gezegd weet ik niet wat voor installatie je hebt. Als je tevreden was over de flow van het 9 l/min pompje bij het circuleren en het pompje niet krachtig genoeg was voor het hevelfilter moet je dit niet gaan compenseren door de flow (l/min) te verhogen. Je moet dan opzoek naar een pomp die een hogere druk kan halen. Hoeveel watt is het kleine pompje dat het net niet trekt?

Houten Hoofd

Op dit moment even niet in staat om foto's te maken omdat ik niet ter plekke ben.

De pomp die ik heb genoemd leek mij handig omdat ik dan in ieder geval het vermogen zou hebben in de toekomst als we iets groter nodig hadden, vandaar!

Het gaat om een maischketel van 30 liter die met een hevelfilter wordt leeggezogen. De ketel is ongeveer 60 cm hoog en de pomp moet die hoogte dus overbruggen. De specificaties van de filter die we nu hebben gebruikt zijn vrij beperkt. Ik weet dat ie op 12 V werkt en ongeveer 9 liter/min aan water kan overbrengen. Een echt heftige straal was dit niet en zeker niet toen de filter eraan hing met een filterbed erboven van de mouten.

Een rvs circulatiepomp lijkt mij tot nu toe een goeie optie, begrijp dat die veel daarvan al een regelfunctie hebben en dat je ze eventueel ook nog kunt knijpen als het ware.

Er zijn ook (veel goedkopere) gietijzeren modellen op de markt. Natuurlijk heeft rvs mijn voorkeur,  maar hoe zie ik het verschil tussen deze twee, weet iemand toevallig welke typenaam rvs is en welke dat niet is? In een ander topic ben ik ook iemand tegengekomen die het niet zo nauw nam met de gietijzeren behuizing dacht ik. Zolang je hem goed schoonmaakt en droog houdt in ieder geval, wat zijn daarover jullie bevindingen?

Ben nog erg nieuw in de pompwereld en hoop dat jullie er wat van kunnen brouwen ;)

Groetjes

mbroek

Citaat van: Houten Hoofd op 28-12-2015  18:35 uHet gaat om een maischketel van 30l die met een hevelfilter wordt leeggezogen. De ketel is ongeveer 60cm hoog en de pomp moet die hoogte dus overbruggen.

Daar zit je probleem ook denk ik. Een hevelfilter is daar niet voor bedoeld en heeft teveel weerstand voor de pomp. Bovendien moet je 2 maal die hoogte overbruggen. Ik denk niet dat je hiervoor snel een geschikte pompt zal vinden.

Rondpompen gaat goed als je wort naar de pomp laat lopen vanonder een filterplaat zonder een hevel, dan hoeft de pomp alleen maar het vermogen te hebben om het terug bovenin je ketel te pompen. Je zult dus wat aan je maischketel moeten veranderen.

Nozem

Die 9 liter/min, heb je dit gemeten of staat dat op het pompje? Indien het op het pompje staat zegt het niet zoveel, behalve dat die waarschijnlijk nooit meer dan 9l/min verpompt. Vaak wordt deze flow vermeld bij minimale opvoerhoogte, zodra je een beetje weerstand en opvoerhoogte hebt zakt de flow flink in elkaar.

Ik bedenk me nu net dat de meeste centrifugaal pompen niet zelf aanzuigend zijn. Ik weet niet hoe je javal filter hebt uitgevoerd, zit deze vast in de pan met een doorvoer door de wand naar buiten of gaat er een buis omhoog en dan over de rand van je pan? Indien je omhoog gaat over de rand van de pan heb je een zelf aanzuigende pomp nodig, of je moet andere voorzieningen treffen. Dus wellicht heb je al een goede pomp maar heb je last van lucht in de aanzuig leiding. Ook daarom zijn foto's wel handig  ;)

Nozem

Citaat van: mbroek op 28-12-2015  20:07 uDaar zit je probleem ook denk ik. Een hevelfilter is daar niet voor bedoeld en heeft teveel weerstand voor de pomp. Bovendien moet je 2 maal die hoogte overbruggen. Ik denk niet dat je hiervoor snel een geschikte pompt zal vinden.

Waarom zou een hevelfilter te veel weerstand geven? In het ergste geval, wanneer je hevelfilter te klein is, krijg je te hoge onderdruk in je zuigleiding en kan de pomp gaan caviteren. In dat geval moet je een groter hevelfilter maken of je moet de pomp gaan smoren zodat deze minder flow levert.

Waarom moet je 2 maal die hoogte overbruggen en zou dat erg zijn voor de pomp, wat bedoel je?

mbroek

Citaat van: Nozem op 28-12-2015  20:32 uWaarom zou een hevelfilter te veel weerstand geven? In het ergste geval, wanneer je hevelfilter te klein is, krijg je te hoge onderdruk in je zuigleiding en kan de pomp gaan caviteren. In dat geval moet je een groter hevelfilter maken of je moet de pomp gaan smoren zodat deze minder flow levert.

Waarom moet je 2 maal die hoogte overbruggen en zou dat erg zijn voor de pomp, wat bedoel je?

Ik denk dat de meeste hevelfilter teveel onderdruk geven.
Over de hoogte, er staat hevelfilter, dus 1 maal over de rand van de pan om te zuigen, en 1 maal om terug te pompen. Dat is mijn conclusie zonder die handige foto die er (nog) niet is. Mocht dat niet zo zijn, des te beter.

Nozem

Stel: de pomp staat op hetzelfde niveau als de bodem van de pan, en dat het hevelfilter over de rand van de pan loopt. De pan is 60 cm hoog en tot 40 cm gevuld vanaf de bodem gezien. Je wilt gaan circuleren over het filter, dus aanzuigen vanuit het hevelfilter en dan weer terugvoeren de pan in.

Als de pomp niet zelf aanzuigend is zal je moeten zorgen dat het stuk leiding tussen hevelfilter en pomp gevuld word. Is dit gebeurd dan zal aan de perszijde de leiding zich vullen tot hetzelfde niveau als in de pan. Als je dan de pomp inschakelt hoeft deze nog maar 20 cm op te hogen, dus zeker geen 2x60 cm.

Houten Hoofd

Het is een hevelpomp die inderdaad eerst omhoog gaat. Ik heb het even opgesteld gefotografeerd voor de duidelijkheid. De max flow van het huidige pompje was optimaal 9 liter/min. Met de hevelfilter en terugsproeier was dit ongeveer 4 liter/min met schoon water.

In feite gaat het nu wel, maar hoe langer is circuleer, hoe hoger de weerstand wordt. Dit komt van de kafjes die als zeef gaan functioneren lijkt mij. Niet omdat het hevelfiter opeens meer weerstand biedt. Of zie ik dit verkeerd?

Ik zou t probleem extreem gemakkelijk kunnen oplossen: niet meer circuleren maar meteen het wort opvangen, maar ja, dat wil ik liever niet ;)

Heb een heetwater circulatiepomp gevonden met een koperen pomphuis van Wilo. Volgens eigenaar altijd voor warm water gebruikt. Capaciteit van 10 - 30l per minuut. Weet alleen niet of dit ons probleem nu echt gaat oplossen..

Wat betreft het zelfaanzuigende: dit is voor mij niet direct een probleem. Het wort stroomt zeer gemakkelijk naar het einde van de hevelfilter (onder niveau van de bodem) bij licht aanzuigen met slang waarna ik de kogelkraan van het filter dicht zet. Hierdoor wordt er door de hevelwerking automatisch wort in de pomp geheveld waardoor die grip heeft. Tijdens het terugvloeien wordt er dus ongeveer 25cm overbrugd en tijdens het aftappen in feite niets denk ik. De motor leegt zichzelf meteen in de kookketel eronder

Houten Hoofd

De eerste 15 min gaat het hevelen en terugvloeien moeiteloos. Bij het laatste stukje gaat het gewoon tergend traag als ik de kookpan onder de hevelfilter hou. Mijn huidige minipompje heeft er vorige week voor gezorgd dat ik 1,5 uur bezig was in plaats van dat de filter stil liep door de hoge weerstand van het filterbed.

Hoe lossen jullie dit op dan  :huilen:

Nozem

Ik heb het opgelost door een HERMS te bouwen  ;)
Laat eens wat foto's van het filter zien, wellicht zit hier het probleem. En anders toch een iets groter pompje, maar geen 800 W!

Hoeveel stroom trekt je huidige pompje? Wellicht is je voeding/adapter te klein.

Houten Hoofd

Bij deze wat extra info over het filter. De onderste cirkel is gemaakt van 12 mm koperen pijp met om de halve cm een snede tot aan de helft ongeveer. Daaromheen zit een rvs mantel.

Hij is al met al ongeveer 60 cm hoog aan de ene kant en ongeveer 90 cm lang aan de zijde die uit de pan komt. Aan het einde zit een kogelkraan om de stroom te reguleren.

Wat betreft het pompje, hij werkt op 12v 800 mA dacht ik. Het pompje dat ik op
Het is echt een inimini ding eigenlijk.

Heb toch het idee dat het wort door het filterbed moet stromen en ik begin te twijfelen of een grotere pomp hier verschil in gaat brengen..

William

Helpt het niet door de pomp flink te knijpen? Als de zuigdruk te hoog is zul je teveel compactie van het moutbed krijgen waardoor de porositeit daalt en de doorstroomsnelheid sterk reduceert bij gelijke druk. Volgens mij moet je niet meer dan 1 à 2 liter per minuut willen verpompen

Houten Hoofd

Interessante gedachte William! Hier zou je nog wel eens gelijk in kunnen hebben. Wellicht in het begin geforceerd door het pompje vrolijk te laten zuigen op vol vermogen.

Uiteindelijk bleef er ook een grote hoeveelheid wort liggen op het filterbed terwijl ik het er amper uit de filter kon krijgen (ook opnieuw aanzuigen was extreem inspannend)

William

Citaat van: Houten Hoofd op 29-12-2015  13:40 uIUiteindelijk bleef er ook een grote hoeveelheid wort liggen op het filterbed terwijl ik het er amper uit de filter kon krijgen (ook opnieuw aanzuigen was extreem inspannend)

Bij te veel druk krijg je vooral compactie aan de zuigzijde van het moutbed. Vaak is bij een dichtgeslagen bed maar 1 cm echt dichtgeslagen. Zorg er daarnaast voor dat het bed altijd volledig bedekt is met vloeistof (geeft meer opwaartse druk). Daarnaast moet het moutbed niet te hoog worden (maar is meestal geen probleem met de dimensies van de huidige pannen)

Inderdaad voorzichtig beginnen. Bij industriële systemen wordt vaak gebruikt gemaakt van een periodieke backpuls bij filtratieprocessen (even de pomprichting omdraaien)

Houten Hoofd

Na contact met een pomphandelaar hier in de buurt een tapwaterpomp gevonden van Wilo voor 50 euries. Een koperen pomphuis en met magneten aangedreven in drie verschillende standen.

Heeft iemand ervaring met het knijpen van die cv/tapwaterpompen? Is dit het beste aan de zuigkant of de pompkant bijvoorbeeld of is dit in alle gevallen af te raden?

Misschien is het wat overkill voor onze 30 liter installatie, maar met het oog op de toekomst lijkt het mij een goede aanschaf.

@nozem Jij hebt een soortgelijke pomp, alleen dan van Grundfos las is. Knijp of dim jij deze nog op de een of andere manier?

Groetjes

Nozem

Gefeliciteerd met je aanwinst! Hier kan je waarschijnlijk wel even mee vooruit, ook als je later nog wilt opschalen.
Zitten de soldeer wartles voor de aansluitingen er ook bij? Als ze er bij zitten voor dat geld heb je een hele goede deal gesloten.

Ik knijp mijn pomp aan de perszijde, aan de zuigzijde kan ook maar dan heb je kans op cavitatie wat schade aan je pomp en leidingen kan veroorzaken.

Houten Hoofd

Heb er twee messing verloopjes bijgehaald bij Warmteservice voor 4 euro. Heb ze nu nog even met van dat witte 'watertape' eraan geschroefd. Als we eenmaal tevreden hebben gebrouwen met de pomp soldeer ik die verloopjes op denk ik.

Ik zal nog een kogelkraan halen die ik dan aan de perszijde zet. Was hem nu aan het knijpen vanaf onze hevelfilter en dat zou dan vanaf de zuigzijde.

Bedankt iedereen voor het meedenken, weer een hoop opgestoken  :brouwen:

Vergelijkbare Topics (7)

21410

Reacties: 3
Gelezen: 2010

1285

Reacties: 5
Gelezen: 4753

35969

Reacties: 23
Gelezen: 4364

29581

Reacties: 18
Gelezen: 7292

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.