Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gisting start niet?

Gestart door Lutz, 29-10-2015 08:45 u

Vorige topic - Volgende topic

Lutz

Hallo

Ik heb zondag gebrouwen. 2 liter opgekweekte starter bijgevoegd. Er kwam een dikke laag schuim op het bier, ik ruik ook CO2 (word er kortademig van wanneer ik er boven hang). Het waterslot blubt wel niet.

Gisteren SG gemeten en daar was niks aan veranderd.

Hoe zou dat komen? Het zou aan de refractometer kunnen liggen maar normaal is die in orde. Verder heb ik een nieuw beluchtingssteentje. Ik vermoed dat dat niet goed werkt.

Wat nu gedaan? Verse gist toevoegen en opnieuw beluchten?

Groeten

Bart

abroeders

Bart, hoe zag je starter eruit qua kleur? Was deze roomwit, zoals koffie verkeerd?
Welke temperatuur had je wort toen je de starter toegevoegd had?
Blubt het waterslot nu wel of niet? Of blubte het eerst wel maar nu niet meer?
Welke temperatuur heeft je vat nu? Vergist je in een gistkast of gewoon in de woonkamer?

Bruissteentje zal het niet aan liggen. Ik belucht mijn wort nooit extra, als je voldoende vitale gist toevoegt gaat deze echt wel aan de gang.

Lutz

Citaat van: abroeders op 29-10-2015  09:50 uBart, hoe zag je starter eruit qua kleur? Was deze roomwit, zoals koffie verkeerd?
Welke temperatuur had je wort toen je de starter toegevoegd had?
Blubt het waterslot nu wel of niet? Of blubte het eerst wel maar nu niet meer?
Welke temperatuur heeft je vat nu? Vergist je in een gistkast of gewoon in de woonkamer?

Bruissteentje zal het niet aan liggen. Ik belucht mijn wort nooit extra, als je voldoende vitale gist toevoegt gaat deze echt wel aan de gang.

Hey Ad, bedankt voor je snelle reactie.

De starter was zoals Fanta. Als ik met de erlenmeyer zwenkte ging er een dikke wolk door de starter. Er stond ook heel erg veel koolzuur op. Beetje zoals Duvel.
Ik heb de starter toegevoegd aan wort van 24 graden. De starter had ik enkele uren daarvoor uit de koelkast gehaald. Die zou normaal gezien niet meer te koud geweest mogen zijn. Het waterslot staat schuin (cilindrisch) maar heeft nog nooit geblubt. Het rare is dat ik gisteren 1.045 mat en vandaag terug 1.055 (Begin SG). Het wort staat gecontroleerd te vergisten op 20 graden.

Volgens mij was alles in orde. Ik kan zelf geen reden bedenken wat er misgelopen is. Ik heb ook een deel wort afgetapt en daar een overdaad aan gist in gedaan. Ik doe dat altijd als indicatie van de eind vergistingsgraad. Ook die weigert te gisten. Het lijkt wel alsof de gist niet weet wat te doen met het wort.  Vooral vreemd dat er een dikke laag Krausenschuim op het vat stond maar dat het SG niet zakt. Het wort smaakt verder niet speciaal. Het ruikt ook niet meer zo zoetig als pasgekookt wort. Ik vind dit heel mysterieus. Ik ben benieuwd welke, als alles nog goed zou komen, smaakafwijkingen dit oplevert.

homoeccentricus

De voor mij meest voor de hand liggende verklaring is dat er wel degelijk vergisting is, maar dat je slecht meet.

1. Check of er geen lek is in het gistvat (bv rand van deksel) langs waar CO2 kan ontsnappen. Eventueel afplakken met ducktape of zo. Het is natuurlijk al donderdag en wellicht loopt de vergisting op zijn einde.

2. Er gaat in ieder geval iets mis met de meting: verhoging van de dichtheid in twee opeenvolgende dagen is onmogelijk. Je moet dus proberen uit te vissen hoe dat komt. Misschien meet je slecht of is de refractometer kapot. Gebruik je correctiesoftware om de meting van vloeistof met alcohol aan te passen? Wat was begindichtheid en wat is ze nu? Heb je een hydrometer waarmee je kan verifieren?

abroeders

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  10:15 uHey Ad, bedankt voor je snelle reactie.

Mijn naam is Arno, maar maakt verder niet uit. Ik luister naar veel namen  ;D

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  10:15 uDe starter was zoals Fanta. Als ik met de erlenmeyer zwenkte ging er een dikke wolk door de starter. Er stond ook heel erg veel koolzuur op. Beetje zoals Duvel.
Ik heb de starter toegevoegd aan wort van 24 graden. De starter had ik enkele uren daarvoor uit de koelkast gehaald. Die zou normaal gezien niet meer te koud geweest mogen zijn. Het waterslot staat schuin (cilindrisch) maar heeft nog nooit geblubt. Het rare is dat ik gisteren 1.045 mat en vandaag terug 1.055 (Begin SG). Het wort staat gecontroleerd te vergisten op 20 graden.

Volgens mij was alles in orde. Ik kan zelf geen reden bedenken wat er misgelopen is. Ik heb ook een deel wort afgetapt en daar een overdaad aan gist in gedaan. Ik doe dat altijd als indicatie van de eind vergistingsgraad. Ook die weigert te gisten. Het lijkt wel alsof de gist niet weet wat te doen met het wort.  Vooral vreemd dat er een dikke laag Krausenschuim op het vat stond maar dat het SG niet zakt. Het wort smaakt verder niet speciaal. Het ruikt ook niet meer zo zoetig als pasgekookt wort. Ik vind dit heel mysterieus. Ik ben benieuwd welke, als alles nog goed zou komen, smaakafwijkingen dit oplevert.

Ik ben bang dat je toch niet genoeg vitale gist hebt toegevoegd. mijn starters zien er als volgt uit:

Als er echt veel koolzuur in je starter aanwezig is, is de gistgroei beperkt. Je Fanta kleur is de kleur van het bovenliggende jongbier op je starter. Ik bedoelde de kleur van de compete gist in suspensie. Ik concludeer hier dan ook uit dat je geen magneetroerder gebruikt. Een magneetroerder is heel makkelijk zelf te maken voor nog geen €10,- Misschien heb je alle onderdelen hiervoor reeds in een rommelbakje liggen. Deze zorgt ervoor dat de CO2 uit je starter geslagen word zodat de gist snel kan doorgroeien.

Hier heb ik een boodschappenlijsje gemaakt met wat onderdelen om zo'n magneerroerder te maken http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29581.msg452205.html#msg452205

Op deze manier kweek je veel meer vitale gist en maak je betere starters.

Wat ook belangrijk is, is met hoeveel cellen je initieel begint. Als je opkweekt uit een flesje, is het niet aan te raden om hier meteen een 2 liter starter van te maken. Neem je een Wyeast activator, daar kun je met gemak een starter van 2 liter mee enten.

Wat betreft je gemeten SG welke hoger zou liggen. Is het niet zo dat de lijn in je refractometer heel troebel is. Dit kan komen door de gist welke rondzweeft in je wort/jongbier. Ik zou voor de zekerheid eens meten met een hydrometer. Je SG kan nooit hoger worden zonder dat er iets oplost in je vloeistof.

Lutz

Citaat van: abroeders op 29-10-2015  11:10 uMijn naam is Arno, maar maakt verder niet uit. Ik luister naar veel namen  ;D

Ik ben bang dat je toch niet genoeg vitale gist hebt toegevoegd. mijn starters zien er als volgt uit:

Als er echt veel koolzuur in je starter aanwezig is, is de gistgroei beperkt. Je Fanta kleur is de kleur van het bovenliggende jongbier op je starter. Ik bedoelde de kleur van de compete gist in suspensie. Ik concludeer hier dan ook uit dat je geen magneetroerder gebruikt. Een magneetroerder is heel makkelijk zelf te maken voor nog geen €10,- Misschien heb je alle onderdelen hiervoor reeds in een rommelbakje liggen. Deze zorgt ervoor dat de CO2 uit je starter geslagen word zodat de gist snel kan doorgroeien.

Hier heb ik een boodschappenlijsje gemaakt met wat onderdelen om zo'n magneerroerder te maken http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,29581.msg452205.html#msg452205

Op deze manier kweek je veel meer vitale gist en maak je betere starters.

Wat ook belangrijk is, is met hoeveel cellen je initieel begint. als je opkweekt uit een flesje, is het niet aan te raden om hier meteen een 2 liter starter van te maken. Neem je een Wyeast activator, daar kun je met gemak een starter van 2 liter mee enten.

Wat betreft je gemeten SG welke hoger zou liggen. Is het niet zo dat de lijn in je refractometer heel troebel is. Dit kan komen door de gist welke rondzweeft in je wort/jongbier. Ik zou voor de zekerheid eens meten met een hydrometer. Je SG kan nooit hoger worden zonder dat er iets oplost in je vloeistof.

Oeps, Sorry! Ik las altijd 'Adbrouwt' :) Daarmee ...

Ik heb net nagemeten met de hydrometer. Die geeft ook 1.055 aan. Wat kan ik dan best doen? Gewoon smack-pack bijdoen? Moet ik dan nog beluchten. Ik heb iets van een 30 liter wort.

abroeders

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  11:59 uOeps, Sorry! Ik las altijd 'Adbrouwt' :) Daarmee ...

Ik heb net nagemeten met de hydrometer. Die geeft ook 1.055 aan. Wat kan ik dan best doen? Gewoon smack-pack bijdoen? Moet ik dan nog beluchten. Ik heb iets van een 30 liter wort.

Het zou natuurlijk kunnen zijn dat die 1.045 van gisteren een meetfout was. Een stijging van je SG (Bij constante temperatuur) kan gewoon niet! Als je afgelopen zondag gebrouwen hebt, SG 1.055 en nu nog steeds 1.055 dan heeft de gist in de afgelopen 3 dagen helemaal niets gedaan. Misschien heb je je wort niet ver genoeg gekoeld toen je de gist toegevoegd hebt en daarmee alle gistcellen vermoord? Bij genoeg vitale gist zou de hoofdvergisting al achter de rug moeten zijn.

Ik zou als je een recente Wyeast Activator smackpack hebt (max zo'n 2 maanden oud), inderdaad smacken, wachten tot die goed strak staat (Je weet dan zeker dat de gist vitaal genoeg is en dat ze goed gevoed aan het wort kunnen beginnen). Als je Activator wat ouder is, dan kan het een paar dagen duren tot die goed geactiveerd is. In dat geval zou ik 2 pakjes van 11,5 gram korrelgist toevoegen op 30 liter van 1.055.

Beluchten van je wort is, zeker bij korrelgist, niet nodig. sowieso, ik had begrepen dat je je wort al belucht had, dus zal nog steeds wel genoeg zuurstof bevatten voor de gist om aan de slag te gaan.

Lutz

Citaat van: abroeders op 29-10-2015  12:16 uHet zou natuurlijk kunnen zijn dat die 1.045 van gisteren een meetfout was. Een stijging van je SG (Bij constante temperatuur) kan gewoon niet! Als je afgelopen zondag gebrouwen hebt, SG 1.055 en nu nog steeds 1.055 dan heeft de gist in de afgelopen 3 dagen helemaal niets gedaan. Misschien heb je je wort niet ver genoeg gekoeld toen je de gist toegevoegd hebt en daarmee alle gistcellen vermoord? Bij genoeg vitale gist zou de hoofdvergisting al achter de rug moeten zijn.

Ik zou als je een recente Wyeast Activator smackpack hebt (max zo'n 2 maanden oud), inderdaad smacken, wachten tot die goed strak staat (Je weet dan zeker dat de gist vitaal genoeg is en dat ze goed gevoed aan het wort kunnen beginnen). Als je Activator wat ouder is, dan kan het een paar dagen duren tot die goed geactiveerd is. In dat geval zou ik 2 pakjes van 11,5 gram korrelgist toevoegen op 30 liter van 1.055.

Beluchten van je wort is, zeker bij korrelgist, niet nodig. sowieso, ik had begrepen dat je je wort al belucht had, dus zal nog steeds wel genoeg zuurstof bevatten voor de gist om aan de slag te gaan.
Heb er twee zakjes korrelgist bijgedaan. Liever een wat ander bier dan geen bier :) Bedankt voor de hulp!!

abroeders

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  17:30 uHeb er twee zakjes korrelgist bijgedaan. Liever een wat ander bier dan geen bier :) Bedankt voor de hulp!!
Precies, en met 2 zakjes moet hij rap aan de gang gaan. Morgen zou hij toch wel moeten staan bluppen hoor! Wat voor gist heb je erin gedaan? US-05 of zo?

Lutz

Mangrove jack belgian ale. Geeft nu al een hele mooie geur. Op de een of andere manier ruikt het wat naar rozen of andere bloemen

abroeders

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  18:16 uMangrove jack belgian ale. Geeft nu al een hele mooie geur. Op de een of andere manier ruikt het wat naar rozen of andere bloemen
Ken ik niet, maar zal vast een lekker biertje worden!

Lutz

Citaat van: abroeders op 29-10-2015  18:26 uKen ik niet, maar zal vast een lekker biertje worden!
Ik ben benieuwd :) wat ik ook had kunnen doen was er de inhoud van mijn meetfles bijkieperen. Die staat nu goed te gisten onder waterslot. Hoe bacterievrij is zo'n waterslot eigenlijk? Ik dacht mijn starterwort te laten afkoelen onder waterslot. Eau bain Marie duurt dat zo lang.

abroeders

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  19:01 uIk ben benieuwd :) wat ik ook had kunnen doen was er de inhoud van mijn meetfles bijkieperen. Die staat nu goed te gisten onder waterslot. Hoe bacterievrij is zo'n waterslot eigenlijk? Ik dacht mijn starterwort te laten afkoelen onder waterslot. Eau bain Marie duurt dat zo lang.
Ik zet mijn erlenmeijer met kokende startwort altijd in een slakom met ijswater (Ik heb een amerikaanse koelkast, das super handig voor de ijsblokjes) Ruim binnen 10 minuten onder de 20 graden. Af en toe even zwenken. Ik heb ook wel eens in een met koud water gevulde wasbak gezet. Ging ook snel hoor, wel af en toe zwenken om de temperatuur in je erlenmeyer sneller te laten zakken.
Bacteriën kunnen niet kruipen of vliegen. Sommige kunnen zich voortbewegen in vloeistoffen.
Als je zorgt dat je waterslot gewoon steriel is, en demiwater erin doet is het zeer onwaarschijnlijk dat er zich via het waterslot bacteriën of andere microorganismen binnendringen. Ik gebruik zelfs gewoon kraanwater hiervoor, nooit geen problemen gehad.

Jacques

Citaat van: Lutz op 29-10-2015  08:45 uIk heb zondag gebrouwen. 2 liter opgekweekte starter bijgevoegd. Er kwam een dikke laag schuim op het bier, ik ruik ook CO2 (word er kortademig van wanneer ik er boven hang). Het waterslot blubt wel niet.

Gisteren SG gemeten en daar was niks aan veranderd.

Vergisting ("dikke laag schuim op het bier" en CO2 ontwikkeling) en geen verlaging van je SG? Dat kan natuurlijk niet. Dat je waterslot niet werkt wordt meest waarschijnlijk veroorzaakt door het niet goed afsluiten van het vat. Dat komt veel voor.

Er moet iets mis zijn gegaan bij het vaststellen van je SG zoals homoeccentricus ook al opgemerkt heeft. Maar wat?

Lutz

Citaat van: Jacques op 29-10-2015  23:24 uVergisting ("dikke laag schuim op het bier" en CO2 ontwikkeling) en geen verlaging van je SG? Dat kan natuurlijk niet. Dat je waterslot niet werkt wordt meest waarschijnlijk veroorzaakt door het niet goed afsluiten van het vat. Dat komt veel voor.

Er moet iets mis zijn gegaan bij het vaststellen van je SG zoals homoeccentricus ook al opgemerkt heeft. Maar wat?

Na het toevoegen van de korrelgist blubt het waterslot wel. Ik vermoed dat ik, zoals Arno dacht, een te weinig actieve starter heb opgekweekt. Misschien hing er nog een druppel water op de refractometer?

Jacques

Citaat van: Lutz op 30-10-2015  11:11 uNa het toevoegen van de korrelgist blubt het waterslot wel. Ik vermoed dat ik, zoals Arno dacht, een te weinig actieve starter heb opgekweekt. Misschien hing er nog een druppel water op de refractometer?

Als je onvoldoende actieve gist hebt geënt krijg je geen "dikke laag schuim op het bier" en CO2 ontwikkeling.

Lutz

Citaat van: Jacques op 30-10-2015  13:43 uAls je onvoldoende actieve gist hebt geënt krijg je geen "dikke laag schuim op het bier" en CO2 ontwikkeling.

Hmm nja dat is ook wel waar. Dan sta ik voor een raadsel.

abroeders

Is maar 1 manier om er achter te komen, in gedachte het hele proces nog een keer nagaan. Wanneer heb je een flinke laag schuim gezien en CO2 geroken. Zondag direct na toevoegen van je starter, dan was het misschien een klein beetje CO2 van de starter, maandag? Dinsdag?
Wat ook belangrijk is, staat je vat nu nog te bluppen. Is je bier nu echt aan de hoofdvergisting bezig? Zo ja, dan is er echt iets misgegaan met je gist.
Je hebt al meerdere bieren gebrouwen, dus hebt ervaring met meten van SG. Als je na 4 dagen met 2 verschillende meettechnieken (refractometer en densimeter) nog steeds en identiek exact het startSG meet, dan lijkt mij het meest voor de hand liggend dat de gist op 1 of andere manier vermoord is bij het toevoegen aan het wort. Het CO2 wat je opmerkte moet dan van je starter zijn en dan lijkt me dat je dit opgemerkt moet hebben op het moment dat je de starter toegevoegd hebt. De flinke laag schuim kan ik niet verklaren. Wat is flink?
5 cm schuim? Een paar drijvende schuimkopjes? Wat voor schuim? Misschien een beetje flauw maar?! Zat er geen afwasmiddel in je vat wat is gaan schuimen en je gist om zeep geholpen heeft? Wie zal het zeggen. Jij bent de enige die  echt alle details weet van het verhaal. Wel belangrijk om te weten wat er mis ging, dat is namelijk een leermoment.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.